Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Dom Development w III kwartale 2007 r. wyniosły 272,7 mln zł, czyli o 57,4% więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży grupy w tym okresie wyniósł 103,2 mln zł, o blisko 85,3% więcej niż rok wcześniej, a EBITDA (czyli zysk przedsiębiorstwa przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych kredytów, podatków i amortyzacji) - 79,3 mln zł (wzrost o 93,9%). Z kolei zysk netto w wysokości 65,4 mln zł był o 95,2% wyższy niż w tym samym okresie 2006 r., co oznacza, że był rekordowym wynikiem kwartalnym w dotychczasowej historii firmy.
Wyniki finansowe w III kwartale
w mln zł | III kw. 2006 |
III kw. 2007 |
zmiana % |
I-III kw. 2006 |
I-III kw. 2007 |
zmiana % |
przychody ze sprzedaży | 173,3 | 272,7 | +57,4 | 522,3 | 674,6 | +29,2 |
zysk brutto | 55,7 | 103,2 | +85,3 | 159,8 | 254,6 | +59,3 |
EBITDA | 40,9 | 79,3 | +93,9 | 114,7 | 190,2 | +65,8 |
zysk netto | 33,5 | 65,4 | +95,2 | 91,4 | 157,5 | +72,3 |
W III kwartale 2007 r. firma sprzedała 347 mieszkań i domów. Na łączną liczbę sprzedanych mieszkań i domów składa się 299 mieszkań segmentu popularnego, 46 apartamentów o podwyższonym standardzie i 2 domy jednorodzinne.
Łączna wartość projektów Dom Development w przygotowaniu, pod których realizację są już zabezpieczone grunty, sięga 4,1 mld zł. Obejmują one budowę 8 545 mieszkań i domów.
Kwartalne wyniki finansowe: I kw. 2006 r. - III kw. 2007 r. (w mln zł)
Spółka utrzymuje marże na sprzedaży na wysokim poziomie. Marża brutto na sprzedaży w III kwartale 2007 r. wyniosła 37,8% (rok wcześniej 32,1%, a w II kw. 2007 r. 38,4%) , z kolei rentowność na poziomie netto sięgnęła 24% (rok wcześniej 19,3%, a w II kw. 2007 r.: 23,8%). Obecna wysokość marż wiąże się ciągle z relatywnie wysokim udziałem w sprzedaży projektów o podwyższonym standardzie, jednakże strategia firmy przewiduje systematyczne zwiększanie udziału sprzedaży mieszkań popularnych w sprzedaży ogółem.
Sprzedaż mieszkań w III kwartale
W III kwartale 2007 r. deweloper sprzedał łącznie 347 mieszkania i domy, co oznacza, że liczba mieszkań i domów sprzedanych od początku roku wyniosła 1361, czyli o 57 więcej niż w tym samym okresie roku 2006. Liczba mieszkań przekazanych klientom w samym III kwartale wyniosła 311, w porównaniu z 449 rok wcześniej. Po trzech kwartałach przekazano klientom łącznie 872 lokale mieszkalne (rok wcześniej liczba ta wyniosła 1004).
Zgodnie z przyjętą strategią, spółka zwiększa udział mieszkań popularnych w sprzedaży ogółem, w porównaniu z udziałem w sprzedaży apartamentów o podwyższonym standardzie i domów.
Sprzedaż mieszkań w III kw 2007 r. przedstawia poniższa tabela:
w mln zł | III kw. 2006 |
III kw. 2007 |
zmiana % |
I-III kw. 2006 |
I-III kw. 2007 |
zmiana % |
mieszkania popularne | 264 | 299 | +35 | 848 | 1112 | +264 |
apartamenty o podwyższonym standardzie | 81 | 46 | -35 | 388 | 245 | -143 |
apartamenty luksusowe | 6 | 0 | -6 | 40 | 0 | -40 |
domy jednorodzinne | 7 | 2 | -5 | 28 | 4 | -22 |
ogółem | 358 | 347 | -11 | 1304 | 1361 | +57 |
Projekty w realizacji i w przygotowaniu
Obecnie spółka realizuje inwestycje obejmujące ponad 2900 mieszkań i apartamentów o wartości ok. 1,2 mld zł. Ponadto w przygotowaniu i projektach ma 8545 mieszkań i domów. Wartość tych projektów to ok. 4,1 mld zł, z czego ponad 80% wartości stanowi segment mieszkań popularnych.
Dom Development ma obecnie rekordowo wysoki bank ziemi. Grunty własne lub zabezpieczone na podstawie umów pozwalają na wybudowanie niemal 12 000 lokali w najbliższych kilku latach. Obecnie firma negocjuje zakup gruntów pod kolejnych 11 900 mieszkań.
Projekty realizowane i w przygotowaniu Dom Development SA przedstawia poniższa tabela:
ilość mieszkań | stan na 09.08.2007 | stan na 12.11.2007 | zmiana w % |
projekty ukończone | 9220 | 9866 | +646 |
projekty w realizacji | 3273 | 2869 | -404 |
projekty w przygotowaniu | 7328 | 8545 | +1217 |
ogółem | 19 821 | 21 280 | + 1459 |
Strategia Dom Development
Celem strategii rozwoju firmy jest systematyczne umacnianie pozycji wiodącego dewelopera na warszawskim rynku mieszkaniowym, oraz znalezienie się - w perspektywie najbliższych kilku lat - w gronie kluczowych graczy na rynkach wybranych dużych miast poza Warszawą. Spółka chce osiągnąć swój cel przede wszystkim poprzez koncentrację na segmencie mieszkań popularnych, a także sprzedaż apartamentów o podwyższonym standardzie i domów.
"Trzeci kwartał był dla nas okresem rekordów: pobiliśmy nasz rekord z II kwartału, jeśli chodzi o wysokość zysku netto, osiągając najwyższy kwartalny zysk netto w historii firmy. Jednocześnie, dzięki dokonanym w ostatnich miesiącach zakupom, dysponujemy obecnie rekordowo wysokim bankiem ziemi, zapewniającym nam grunty pod budowę blisko 11 400 lokali mieszkalnych w ciągu najbliższych kilku lat. Negocjujemy dalsze zakupy ziemi, systematycznie wprowadzamy do sprzedaży kolejne atrakcyjne projekty. Poważnie bierzemy pod uwagę także rozwój poprzez akwizycje" - podsumowuje Jarosław Szanajca, prezes zarządu Dom Development SA.