Marże w budownictwie będą wyższe. Ponad 40% firm planuje podwyżki marż

2021-12-28 14:42

Według prognoz Polskiego Instytutu Ekonomicznego wysoka inflacja utrzyma się przez kolejne 2 lata. Te prognozy znajdują odbicie w działaniach firm budowlanych. Skutkuje to tym, że 44% firm podniosło ceny w 2021 roku, a 42,5% - marże. Plany kolejnych podwyżek marż w 2022 roku deklaruje 42,1% firm. Tak wynika z najnowszego badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Prognozy Polskiego Instytutu Ekonomicznego wskazują na utrzymywanie się podwyższonej inflacji (powyżej celu NBP) co najmniej przez najbliższe 2 lata. Wg prognoz Instytutu średnioroczna inflacja w 2022 roku wyniesie 7,3%, zaś w majowym szczycie aż 9%. Firmy wdrażają więc działania dostosowawcze, wśród których znajdują się podwyżki cen. Przyczyny podnoszenia cen produktów i usług podawane przez przedstawicieli poszczególnych sektorów są zróżnicowane.

Przyczyny podnoszenia cen przez firmy budowlane
Autor: Polski Instytut Ekonomiczny Link: Kliknij, aby powiększyć

W przypadku budownictwa ceny wzrosły głównie pod presją wzrostu kosztów wytworzenia. Logistyka i produkcja podnosiły je przede wszystkim z powodu wzrostów kosztu pracy. Z kolei firmy usługowe podnosząc ceny próbowały odbudować finanse po recesji.

Co ciekawe, dla firm doświadczonych brakami podażowymi nie były one głównym powodem decyzji o podniesieniu cen. Spośród firm, które odnotowały wyższe koszty wynikające z trudności w dostępie do produktów i usług, ceny podniosło w 2021 roku 47 proc.

Warte odnotowania jest także to, że wśród firm, które oceniały swoją sytuację finansową jako dobrą w 2021, niemal połowa (47%) podniosła ceny swoich produktów i usług. W przypadku przedsiębiorstw z przeciętną lub złą sytuacją finansową działo się to znacznie rzadziej. Jednocześnie, w grupie 42,5% firm deklarujących poprawę marż w 2021 r., aż 60% firm również  podniosło ceny.

Opierając się jedynie na deklaracjach przedsiębiorców moglibyśmy dosyć jednoznacznie powiedzieć, że w polskiej gospodarce występuje już spirala cenowo-płacowa. Firmy raportują, że podnosiły ceny główne ze względu na wzrost kosztów płac, a jak wynika z danych Eurostatu te rosną najszybciej od 2008 roku. Ale to nie jest pełny obraz. W naszych badaniach co prawda tylko 38 proc. przedsiębiorców wskazywało podniesienie cen jako sposób na próbę odbudowy sytuacji finansowej firmy. Można jednak przypuszczać, że część z nich spontanicznie unikała takich deklaracji, bo z danych GUS wynika, że dzięki podniesieniu cen przedsiębiorstwom udało się z nawiązką odbudować nadszarpnięte przez pandemię marże. Co ciekawe, w innej części naszego badania firmy już przyznają się do lepszej sytuacji finansowej w 2021 roku, która jest pokłosiem podniesienia cen i poprawy marż – komentuje Andrzej Kubisiak, zastępca dyrektora ds. badań i analiz w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Powołując się na dane dot. rentowności firm budowlanych liczonej na podstawie wyników finansowych firm przez portal weilkiebudowanie.pl - średnioroczna marża w całym budownictwie w roku 2021 wyniosła 34,4%.

Ten sam serwis podaje, że w grudniu obroty firm budowlanych spadły o 58% poniżej średniorocznych, co daje gorszy wynik niż w roku ubiegłym, ale lepszy niż przed pandemią. Prawdą jest, że to raczej norma w tym miesiącu. Na poprawę obrotów należy poczekać do marca.

Stosunkowo najmniej obroty spadły w firmach instalacyjnych i to zarówno wod-kan-gaz, jak i elektrycznych. Wciąż najbardziej rentowne prace to instalacyjne wod-kan-gaz, tynkarskie, posadzkarskie, dekarskie, wykończeniowe i roboty ziemne. Tylko w branży brukarskiej jest skrajnie niski zysk z prowadzonych prac, który głównie wynika z bardzo wysokich kosztów pracy oraz trudnych do utrzymania cen usług (zbyt słaby rynek i duża konkurencja ).

Marże w budownictwie 2021
Autor: wielkiebudowanie.pl Link: Kliknij, aby powiększyć
Rentowność firm budowlanych 2021
Autor: wielkiebudowanie.pl

Badanie przedsiębiorstw zostało zrealizowane na przełomie listopada i grudnia 2021 r. na zlecenie PIE. Badanie przeprowadzono przy użyciu techniki CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) na losowo-kwotowej próbie 1000 przedsiębiorstw, w 4 kategoriach wielkości i 12 sekcjach PKD.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej