Nowa technologia drogowa z mieszanek mineralno-asfaltowych

2017-06-30 14:08
Budimex testuje nowe technologie drogowe
Autor: Budimex SA Budimex testuje nowe technologie drogowe

Czy będziemy mieć kolejną rewolucję w budowie dróg w Polsce? Na drodze gminnej w ciągu ulicy Kieleckiej w Jędrzejowie została ułożona po raz pierwszy unikalna nawierzchnia drogowa z użyciem mieszanki mineralno-asfaltowej. Eksperymentalną drogę w nowej technologii wykona Budimex.

Nowe technologie w budowie dróg w Polsce

Jest to projekt konsorcjum, które tworzą Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Politechnika Warszawska oraz firma budowlana Budimex SA. Prace nad tą innowacyjną technologią są współfinansowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – Innowacyjna Gospodarka. To przedsięwzięcie z użyciem mieszanek mineralno-asfaltowych (mma) ma udowodnić, że produkcja mma z udziałem granulatu asfaltowego w ilości większej niż dopuszczona obecnymi przepisami, jest technologicznie uzasadniona.

Unikalna nawierzchnia asfaltowa

Projekt przewiduje także dostosowanie wytwórni mma by było możliwe dozowanie przetworzonego destruktu asfaltowego zgodnie z nową technologią. Technologia jest obecnie na etapie projektu badawczego, w ramach którego Budimex wykona dwa prototypowe odcinki nawierzchni. Pierwszy odcinek powstał (prace w dniach 29 i 30 czerwca 2017) na drodze gminnej we wspomnianym już Jędrzejowie na długości ok. 450 m, szerokość jezdni w tym miejscu wynosi 7 m. Warstwa podbudowy bitumicznej będzie tu miała grubość 7 cm (potrzeba będzie ok. 550 ton), warstwy wiążąca 5 cm (390 ton), warstwa ścieralna dla remontu nawierzchni będzie miała grubość 4 cm (320 ton).

Dla monitoringu zastosowanych rozwiązań wykonano oddzielne sekcje drogowe, gdzie zastosowano mieszanki mineralno-asfaltowe do warstw wiążącej i podbudowy z 50-procentowym udziałem granulatu asfaltowego oraz odcinki z 30-procentowym udziałem granulatu asfaltowego pochodzącego ze starej warstwy ścieralnej wykonanej z mieszanki mastyksowo-grysowej (SMA) do nowej warstwy ścieralnej również wykonanej w technologii SMA.

Drugi prototypowy odcinek długości ok. 1 km  Budimex wykona (prace zaplanowano na 13 i 14 lipca 2017) w ciągu drogi krajowej nr 78, między Nagłowicami a stacją Orlenu. Mieszanka wykorzystywana w tym eksperymencie będzie produkowana w należącej do Budimeksu, unikalnej na skalę krajową, dwu-bębnowej wytwórni mas bitumicznych, która znajduje się w miejscowości Potok Mały (w pobliżu Jędrzejowa).

Dalszy rozwój tej technologii zależy teraz od wyników monitoringu eksperymentalnych odcinków. Trzeba też dodać, że to przedsięwzięcie jest realizowane w ramach projektu „Destrukt: Innowacyjna technologia mieszanek mineralno-asfaltowych z zastosowaniem materiałów z recyklingu nawierzchni asfaltowej”.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej