Drogi betonowe - jest ich w Polsce coraz więcej. Są lepsze od asfaltowych

2022-04-20 16:15
drogi betonowe
Autor: GDDKiA Polska jest liderem w budowie betonowych dróg samorządowych

Drogi betonowe zyskują na popularności. W tej chwili mamy prawie 1000 km dróg A i S o nawierzchni betonowej. Polska stała się liderem w budowie betonowych dróg samorządowych. Niskie koszty budowy i tania eksploatacja, trwałość sięgająca 30 lat, to tylko niektóre zalety dróg betonowych.

Beton daje drogom trwałość i bezpieczeństwo

W Polsce z roku na rok przybywa dróg betonowych, nie tylko autostrad i dróg ekspresowych, ale także dróg lokalnych, samorządowych. Nic dziwnego, tę technologię budowy dróg coraz częściej doceniają drogowcy. Drogi betonowe maja liczne zalety. przede wszystkim są trwalsze i tańsze w budowie od dróg asfaltowych. Już na etapie budowy są ok. 30% tańsze od tych z nawierzchnią asfaltową. Po 30 latach eksploatacji oszczędności mogą przekraczać 50%. Do tego nośność autostrady czy drogi ekspresowej z nawierzchnią betonową jest 3–4 razy wyższa niż nawierzchni tradycyjnej. Drogi betonowe są ponadto bezpieczniejsze - wysoka przyczepność, brak efektu koleinowania, lepsza widoczność podczas jazdy na jasnej, betonowej nawierzchni.

Drogi betonowe to nie tylko niższy łączny koszt budowy oraz eksploatacji. Znacznie mniej jest kosztownych i uciążliwych dla kierowców remontów. Po 30 latach użytkowania nawierzchnia asfaltowa musi być w 100% wybudowana od nowa, a betonowa może służyć jeszcze przez kolejne 20 lat.

drogi betonowe w Polsce
Autor: SPC Link: powiększ grafikę

Już prawie 1000 km dróg betonowych A i S

W Polsce, na koniec 2021 r. było 962,3 km (20,8%) dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową. Według danych EUPAVE (Europejskie Stowarzyszenie Nawierzchni Betonowych) nawierzchnia betonowa była także na 45,4 km (0,16%) dróg wojewódzkich, 600 km (0,5%) dróg powiatowych i 1200 km (0,5%) dróg gminnych. Rocznie na sieci dróg samorządowych powstaje ok. 100 km dróg betonowych.

Pod względem ilości powiatowych dróg betonowych jesteśmy na drugim miejscu w Europie, po Belgii, gdzie jest prawie 2,9 tys. km takich dróg. Najwięcej gminnych dróg betonowych jest w Belgii (prawie 20,8 tys. km), Turcji (9,3 tys. km) i Niemczech (4,1 tys. km).

Stowarzyszenie Producentów Cementu

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej