Brama segmentowa. Rozwiązania konstrukcyjne ważne przy wyborze bramy segmentowej

2019-10-31 14:37 Paweł Wiśniewski
brama segmentowa
Autor: Gerda Brama segmentowa - najczęściej wybierany model bramy garażowej

Jaka powinna być idealna brama segmentowa, bo ten właśnie rodzaj bramy garażowej wybierany jest najczęściej? Funkcjonalna, bezpieczna, bezawaryjna i ciepła - to wiadomo. Ale jakie konkretne rozwiązania w bramie segmentowej spełniają te kryteria?

Konstrukcja bramy segmentowej

Brama segmentowa składa się z ułożonych pionowo paneli, które połączone są ze sobą specjalnymi zawiasami. Zawiasy te wyposażone są w łożyska kulkowe poruszające się na prowadnicach pionowych i podsufitowych. Są one zabezpieczone specjalnym zamknięciem, które chroni przed zabrudzeniami oraz wilgocią. Dzięki zastosowaniu rolek z łożyskami toczonymi brama pracuje gładko i cicho. Budowa łożysk w rolkach została zaprojektowana w taki sposób, że są one zamknięte od zewnątrz szczelną, metalową przesłoną, co z kolei zabezpiecza przed dostaniem się do środka wilgoci oraz kurzu.

Podnoszenie skrzydła wspomagają sprężyny naciągowe i skrętne, wyposażone w sprzęgło zapadkowe chroniące przed zerwaniem. System ten jest podstawowym wyposażeniem bramy segmentowej. Sprężyny dopasowane są do ciężaru bramy, dzięki czemu może być obsługiwana ręcznie, nawet jeżeli ciężar oraz wymiary bramy są bardzo duże. Dzięki zastosowaniu rolek z łożyskami toczonymi brama pracuje gładko i cicho.

Dodatkowe, elastyczne, podwójne uszczelki wokół krawędzi skrzydła bramy chronią wnętrze przed deszczem, śniegiem oraz przed niepożądaną utratą ciepła dzięki specjalnej konstrukcji wsporników rolek, która umożliwia regulowanie płaszcza bramy do otworu.

Budowa panelu w bramie segmentowej

Bramę segmentowa tworzą panele z wypełnieniem z pianki poliuretanowej. Zapewniają dobrą izolacyjność termiczną.

Przykładowo, w bramie segmentowej grubość panelu może wynosić 40 mm, współczynnik przenikania ciepła to 1,35 W/(m²·K), lub w innej bramie segmentowej grubość panelu wynosi 45 mm, a współczynnik przenikania ciepła -  na poziomie 1,06 W/(m²·K)  - jest to przenikalność cieplna równa ścianie z cegły grubości 60 cm.

Panele w bramie segmentowej są tak zbudowane, aby użytkowanie bramy było bezpieczne (europejska norma bezpieczeństwa EN 12604).

Zamknięty obwód arkuszy stalowych zapewnia wysoką wytrzymałość paneli i wyklucza rozwarstwienie się przy nagrzaniu na słońcu i przy gwałtownym zamykaniu bramy.

W miejscach śrub samogwintujących zastosowano cztery warstwy metalu, dzięki czemu wytrzymałość mocowania jest znacznie większa. Stalowe arkusze są połączone w taki sposób, że rozwarstwienie paneli przy gwałtownym opuszczaniu bramy jest niemożliwe. W konstrukcji panelu bramy segmentowej zastosowano też wysokiej jakości uszczelki z EPDM, które poprawiają izolacyjność cieplną i akustyczną bramy.

Trzeba wiedzieć!

W dobrej jakości bramie segmentowej czas pracy sprężyn wynosi nawet 25 000 cykli podnoszenia i opuszczania, co odpowiada 17 latom bezawaryjnej pracy.

Zalety bramy segmentowej:
  • w trakcie otwierania nie zabiera miejsca przed garażem i w jego wnętrzu,
  • sprawdza się z napędem elektrycznym,
  • nadaje się do otworów garażowych o różnych kształtach,
  • wymaga tylko kilkunastocentymetrowgo nadproża,
  • jest szczelna i ciepła - podczas zamykania poszczególne segmenty nasuwają się na siebie,
  • mogą być dowolnie - wersja bramy dwustanowiskowej,
  • możliwe jest wykonanie w skrzydle bramy,
  • nie wymaga konserwacji,
  • dostępna w wielu kolorach, wzorach, materiałach wykończeniowych.

Wykończenie bramy segmentowej

Brama segmentowa może być wykończona na kilka sposobów. Powierzchnia skrzydła ma formę węższych lub szerszych paneli, kasetonów lub mikrotłoczeń. Wszystkie te wzory mogą mieć wykończenie gładkie lub typu woodgrain, imitujące fakturę drewna.

Renomowani producenci tego typu bram dbają o każdy detal wykończenia. Elementy stosowane, takie jak ościeżnice i osprzęt, wykonane ze stali ocynkowanej, pokrywane są warstwą lakieru (standardowo w kolorze z RAL. Na życzenie ościeżnice i maskownice mogą być pomalowane na kolor płaszcza bramy, co ujednolica bramę kolorystycznie.

Panel ramy segmentowej wykończony lakierem jest bardzo trwały, co potwierdzają badania - panele wytrzymują 750 godzin tzw. „mgły solnej”,  odpowiadającej 15 latom pracy w niesprzyjających warunkach - w zanieczyszczonym terenie przemysłowym lub nadmorskim.

Wady bramy segmentowej:
  • wymagają miejsca pod sufitem garażu,
  • przy szerokiej bramie segmentowej konieczne są dodatkowe wzmocnienia.

Brama segmentowa - 3 opcje montażu

Bramę segmentową można montować na 3 sposoby:

1. Montaż za otworem - gdy chcemy pokryć maskownicą część ościeżnicy widocznej z zewnątrz.

2. Montaż z przodu otworu - gdy chcemy pokryć maskownicą ościeżnicę i część zewnętrznej ściany.

3. Montaż w otworze - gdy chcemy pokryć maskownicą ościeżnicę i część zewnętrznej ściany specjalna opcja montażu, oferowana przy montażu bram segmentowych w niestandardowych otworach typu „tunel”, a także otworów bez nadproża lub węgarków. Montaż w otworze jest często wykorzystywany w momencie wymiany starej bramy na nowoczesną bramę segmentową. Dodatkowa praca związana ze zrekonstruowaniem powierzchni bocznych otworu nie jest wtedy konieczna.

Brama segmentowa dla przemysłu

To specjalny rodzaj bramy segmentowej do intensywnego użytkowania w obiektach przemysłowych i wielorodzinnych obiektach mieszkalnych, np. garaży w blokach. Tego typu brama zapewnia 25 000 cykli podnoszenia i opuszczania. Opcja dodatkową jest zwiększenie cykli pracy bramy segmentowej nawet do 100 000.

W standardzie oferowany jest pełny pakiet zabezpieczeń na wypadek bezwładnego zamknięcia spowodowanego awarią sprężyn bądź liny oraz ochrona przed przytrzaśnięciem palca lub jego skaleczeniem. Dodatkowym atutem bramy segmentowej przemysłowej jest możliwość łączenia pełnych paneli z bogatą ofertą przeszkleń i wypełnień paneli aluminiowych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej