Tunel pod Świną z kolejnym opóźnieniem. Otwarcie dopiero w maju 2023

2022-09-21 10:49
Tunel w Świnoujściu
Autor: PORR S.A. Schemat przebiegu tunelu w Świnoujściu

Tunel pod Świną będzie najdłuższą podwodną przeprawą w Polsce. Łączna długość tunelu i dróg dojazdowych to prawie 3,2 km, a samego tunelu 1,5 km. Jak podaje świnoujski magistrat, prace przy budowie podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin są zaawansowane w ponad 82%. Miały się zakończyć jeszcze w 2022, a na pierwsze miesiące 2023 zaplanowano odbiory techniczne i otwarcie tunelu. Będzie jednak opóźnienie. Kiedy pojedziemy tunelem pod Świną?

Spis treści

  1. Tunel pod Świną - aktualności z budowy
  2. Film z budowy tunelu pod Świną - wrzesień 2022
  3. Kiedy otwarcie pod Świną?
  4. Tunel pod Świną najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce
  5. Przebieg tunelu w Świnoujściu

Przypominamy, że umowę na budowę tunelu pod Świną podpisano z wykonawcą inwestycji, konsorcjum firm PORR S.A./Gülermak, 17 września 2018 roku. Budowa tunelu w Świnoujściu trwa już zatem 4 lata i na pewno w tym roku się nie skończy.

Inwestorem budowy tunelu jest Gmina Miasto Świnoujście, a inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Szczecinie. Koszt budowy tunelu pod Świną, miedzy wyspami Wolin i Uznam, to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę dokłada z własnego budżetu miasto Świnoujście.

Tunel pod Świną - aktualności z budowy

Na wyspie Uznam

W komorze startowej na wyspie Uznam trwają prace nad konstrukcjami wewnętrznymi i zewnętrznymi ponad stropem górnym, a także przygotowanie konstrukcji pod izolację po stronie zachodniej. Na rampie wykonywany jest montaż konstrukcji pod elewację (panele aluminiowe) oraz próbny montaż już samych paneli. W budynku Biura Centrum Obsługi oraz w budynku Trafo TK3 trwają roboty wykończeniowe i instalacyjne prace wewnętrzne, jak również implementacja systemów sterowania infrastrukturą tunelową na terenie magazynu oraz prace programistyczne. W budynku Trafo TK1 wykonywana jest konstrukcja pod płytę fundamentową.

Na wyspie Wolin

W komorze odbiorczej TBM wykonywane są prace przy konstrukcji szachtu i klatki schodowej ponad stropem górnym, a sam strop przygotowywany pod izolację i zasypkę do poziomu posadowienia TK2. Na rampie i w części tunelu wykonanym metodą stropową trwają roboty wykończeniowe kap chodnikowych i barier energochłonnych. Montowane są także przepusty pod instalacje na ścianach szczelinowych. Na poszczególnych odcinkach trwają roboty drogowe, w tym budowa i przebudowa sieci oraz uzbrojenia terenu i infrastruktury drogowej.

Przy wyjściu ewakuacyjnym EE1 zakończono uciąglenie konstrukcji pod jezdnię, w tym układanie prefabrykatów oraz samą budowę klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE1. Przy wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono montaż wsporników dolnych. Budowa klatki schodowej wewnątrz wyjścia EE2 jest kontynuowana, podobnie jak montaż instalacji infrastruktury w tunelu. W kanałach technologicznych są wylewki. Prefabrykaty są uszczelniane.

Film z budowy tunelu pod Świną - wrzesień 2022

Kiedy otwarcie pod Świną?

Zgodnie z zapowiedziami tunelem pod Świną mieliśmy pojechać w 2022 roku. Wykonawca zaproponował jednak przesunięcie terminu realizacji tunelu. Zgodnie z ostatnimi ustaleniami wszystkie prace mają się zakończyć do końca tego roku, a w pierwszych miesiącach 2023 zaplanowane są odbiory techniczne, a następnie otwarcie przeprawy. Teraz otwarcie tunelu planowane jest w maju 2023 roku.

Tunel pod Świną najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce

Tunel pod Świną to 1484 m tunelu drążonego maszyną TBM, a z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi 1780 metrów. Maszyna TBM Wyspiarka, rozpoczęła drążenie tunelu na wyspie Uznam na początku marca 2021. Po przejściu pod dnem Świny zakończyła pracę.

Przejechanie 1484 metrów podwodnego tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin powinno zająć kierowcom dwie minuty. Kolejne dwie – przejazd drogami dojazdowymi.

Więcej m.in. o technologii budowy tunelu pod Świną TUTAJ.

Przebieg tunelu w Świnoujściu

  • Inwestycja rozpocznie się na wyspie Uznam w rejonie oczyszczalni ścieków przy ulicy Karsiborskiej.
  • Następnie, równoległe do tej ulicy planowana trasa zagłębia się stopniowo i przechodzi pod ul. Karsiborską skręcając obok oczyszczalni ścieków w kierunku północnym w stronę cieśniny Świny.
  • Przekroczenie Świny nastąpi na osi wyznaczonej pomiędzy terenami użytkowanymi przez Poltramp Yard oraz Bazą Paliw Płynnych – po stronie wyspy Uznam a terenem nabrzeża użytkowanego przez Energopol S.A. na wyspie Wolin w pobliżu Bazy Promów Morskich na wyspie Wolin.
  • Następnie przechodzi w pobliżu odcinka końcowego stanowiska promowego nr 1, a następnie w pasie terenu pomiędzy ul. Fińską a parkingiem dla pojazdów ADR będącego częścią Terminala Promowego.
  • Wyjście na poziom terenu następuje ok. 300 m przed skrzyżowaniem ul. Wolińskiej, Fińskiej i Duńskiej.
  • Odcinek końcowy trasy zlokalizowano na skrzyżowaniu ulic: Fińskiej, Duńskiej i Wolińskiej.

Czytaj też:

Źródło:Gmina Miasto Świnoujście

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej