Przebudowa ulicy Polskiej w Gdyni została ukończona
Pierwsza faza przebudowy ulicy Polskiej dobiegła końca. Odcinek od węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Chrzanowskiego został włączony do ruchu.
Przebudowa istniejącej, jak i budowa nowej nitki ulicy Polskiej jest elementem projektu pod nazwą „ Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia”. Na jego realizację Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA ubiega się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Trasa drogowa ulicy Polskiej, Chrzanowskiego i Wendy stanowi część układu komunikacyjnego miasta Gdyni, powiązanego z VI korytarzem transportowym sieci TEN-T i powiąże wschodni obszar portu, poprzez ulicę Janka Wiśniewskiego i estakadę Kwiatkowskiego, z autostradą A1. Ulica Polska stanowi element niezbędny w zapewnieniu łatwego, szybkiego i sprawnego dostępu drogowego do portu w Gdyni. Do czasu zakończenia przebudowy ulicy Chrzanowskiego, objętej tym samym kontraktem, oraz uzyskania pozwolenia na użytkowanie dla całości inwestycji, ulica Polska będzie użytkowana jako objazd technologiczny.
Od chwili otwarcia organizacja ruchu w tym obszarze wkroczy w fazę najbardziej zbliżoną do organizacji docelowej. Nadal jednak trwa przebudowa ulic Chrzanowskiego i Wendy, na odcinku od skrzyżowania z ulicą Polską do wiaduktu kolejowego i ruch na tym odcinku odbywa się w systemie wahadłowym. Utrudnienia te potrwają najprawdopodobniej do listopada 2009 r.
Inwestorem powyższego zadania jest Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA. Projekt opracowało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA z Gdańska, a wykonawcą wybranym w przetargu nieograniczonym zostało konsorcjum: Firma Budowlano-Drogowa MTM SA z Gdyni oraz Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. z Gdańska.
W wyniku prowadzonych robót na całej długości ulicy Polskiej znajdują się dwie jezdnie - po dwa pasy ruchu w każdą stronę. Wraz z fragmentem ulicy Polskiej - od węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Rotterdamską udostępniony zostanie również przebudowany plac manewrowy oraz parking dla samochodów osobowych.
Na tym odcinku ulicy Polskiej (od węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Rotterdamską) wymieniona została całkowicie infrastruktura podziemna oraz ułożono:
- 13 763 m2 nawierzchni asfaltowej
- 438 m2 nawierzchni z kostki kamiennej na zatokach autobusowych
- 361 m2 nawierzchni z kostki betonowej na parkingu
- 2370 m2 nawierzchni z kostki betonowej na placach manewrowych dla samochodów ciężarowych i wjazdach
- 5956 m2 nawierzchni chodników z płyt betonowych
- 574 m2 krawężników kamiennych
- 164 m ścieków z elementów betonowych
- 438 mb ścian muru oporowego
- 608 m ogrodzenia 56,6 m barier betonowych
- 6343m2 zieleni oraz wybudowano nowe oświetlenie
Ruch będzie się odbywał po nowo wybudowanych dwóch jezdniach dwupasmowych ulicy Polskiej od skrzyżowania z ulicą Rotterdamską do ronda w ulicy Chrzanowskiego. Powierzchnia jezdni na tym odcinku wynosi około 11 000 m2. Dojazd do magazynów znajdujących się pomiędzy obiema jezdniami odbywać się będzie po nowo wykonanych drogach zbiorczych. Łączna długość całej ulicy Polskiej (od Węzła Ofiar Grudnia 70 do skrzyżowania z ulicą Chrzanowskiego) wynosi 1600 mb.
Do użytkowania zostanie oddany przebudowany węzeł Ofiar Grudnia 70, na którym wybudowano dodatkowy pas ruchu, umożliwiający zjazd w ulicę Polską jednocześnie z dwóch pasów, co zwiększy przepustowość węzła w kierunku ulicy Polskiej. Na węźle przebudowano wewnętrzny pas ruchu, poszerzając go i wymieniając przy nim krawężniki z betonowych na kamienne. Przekazanie do ruchu ulicy Polskiej na ww. odcinku umożliwi dokończenie prac związanych z przebudową ulicy Celnej.
W ostatniej fazie przebudowy ulicy Polskiej zostaną zakończone prace w obrębie parkingów pomiędzy magazynami oraz przebudowa sieci w obrębie wylotów kanałów deszczowych. Zakończenie powyższych prac umożliwi skompletowanie dokumentacji powykonawczej, będącej podstawą do wystąpienia o pozwolenie na użytkowanie, po uzyskaniu którego możliwe stanie się kompleksowe otwarcie do ruchu całego zadania inwestycyjnego.
Ostatnim zadaniem jest przebudowa ulicy Chrzanowskiego. W maju br. zakończono budowę nowego parkingu dla samochodów ciężarowych przy ulicy Chrzanowskiego i uzyskano pozwolenie na jego użytkowanie. Trwają prace na ulicy Wendy - od ulicy Chrzanowskiego do wiaduktu stalowego, oraz na ulicy Chrzanowskiego - na odcinku od skrzyżowania z ulicą Wendy do przejazdu kolejowego w kierunku ulicy Węglowej. Przebudowę ostatniego odcinka ulicy Chrzanowskiego - od skrzyżowania z ulicą Wendy do ronda w ulicy Polskiej - wykonawca robót zamierza zakończyć do końca listopada br.
Wartość całkowita realizowanej inwestycji wynosi 60 mln zł netto, z czego dotychczas zrealizowano roboty o wartości 50 mln zł netto .