Najwyższy most za rok
Pod koniec 2010 roku wrocławianie będą mogli korzystać z nowej przeprawy nad Odrą. Betonowa konstrukcja zawieszona zostanie na jednym 122 metrowym pylonie. Będzie to najwyższy tego typu most w Polsce.
Most Rędziński będzie częścią Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Przeprawa będzie przechodziła nad Odrą i nad całą Wyspą Rędzińską, przy której znajduje się zabytkowa śluza. Przeprawa będzie miała 612 m długości, a razem z dojazdowymi estakadami - prawie dwa kilometry. W każdym kierunku wybudowane zostaną trzy pasy ruchu.
Nowy most nie mógł zostać wybudowany jako tradycyjny ze względów technicznych. Główny powód to miejsce, w którym stoi. By zapewnić statkom możliwość przepływania pod nim, odległość między podporami musiała być tak duża, że nie dało się inaczej utrzymać konstrukcji. Dlatego projektant, prof. Jan Biliszczuk z Politechniki Wrocławskiej, zdecydował się na pylon i wanty. Pylon to wielki maszt, który podtrzymuje wanty, czyli grube stalowe liny. Na nich ma się utrzymywać cała przeprawa. Kiedy pylon zostanie wybudowany, stanie się drugim najwyższym punktem we Wrocławiu. Wyższy będzie tylko komin elektrociepłowni we Wrocławiu, który ma 180 m.
By wybudować tego kolosa, trzeba zużyć aż 110 tys. m3 betonu, a także 180 tys. ton stali. Most Rędziński stanie się też najdłuższą betonową przeprawą podwieszoną w Polsce (512 m). Ma się składać z dwóch wielkich przęseł. Każde z nich ma mieć po 256 m. Most, oprócz tego, że zachwyci potężną konstrukcją, zostanie wyposażony w najnowocześniejszą technologię. Budowa ma się zakończyć w listopadzie 2010 roku.
Wykonawcą mostu jest firma Mostostal Warszawa i Acciona. Koszt budowy obiektu wyniesie 576 mln zł.