Most Północny - budowa trwa. Czas na montaż konstrukcji stalowej
Pomimo niskich temperatur i intensywnych opadów śniegu, które przyniosła tegoroczna zima, prace przy budowie Trasy Mostu Północnego trwały nieprzerwanie i umożliwiły rozpoczęcie kolejnego etapu budowy jakim jest montaż konstrukcji stalowej mostu.
Początek montażu konstrukcji stalowej:
Pierwszy etap montażu polega na nasuwaniu konstrukcji ze specjalnie w tym celu zbudowanego stanowiska na nasypie po stronie Białołęki. Tą metodą konstrukcja mostu dotrze do wschodniego brzegu Wisły. Element znajdujący się na podporach nurtowych będzie podnoszony z barki, pozostałe segmenty będą montowane dźwigami bezpośrednio z ziemi.
Nasuwanie konstrukcji wymaga wcześniejszego przygotowania na placu budowy poszczególnych jej segmentów. Połówki przekrojów, z których powstają elementy mostu produkowane są na terenie Polski w trzech wytwórniach (w Gdańsku, Gdyni i Częstochowie). Z uwagi na ich rozmiar i ciężar (każda połówka to 40 ton stali) montaż segmentów odbywa się przy użyciu wózków przesuwanych po szynach. Kiedy segment konstrukcji jest gotowy rozpoczyna się proces jego nasuwania z przyczółka mostu (gdzie znajduje się stanowisko montażowe) na podpory mostu. Służą do tego specjalne prasy, połączone liną z nasuwanym segmentem. W miarę wciągania liny przez prasy, segment konstrukcji mostu wysuwa się do przodu. Skok prasy trwający ok. 10 min pozwala nasunąć konstrukcję o 50 cm.
Z uwagi na ciężar elementów i odległość pomiędzy podporami mostu, po przejściu przez pierwszą podporę na czole konstrukcji zamontowany zostanie dziób montażowy (awanbek), który pozwoli oprzeć nasuwaną konstrukcję na kolejnej podporze mostowej i dzięki temu w trakcie nasuwania nie będzie konieczności konstruowania podpór pomocniczych.
Autor: ZMID
Nowości z budowy Mostu Północnego:
W nocy z 16 na 17 lutego zamontowane zostały pierwsze stalowe elementy najszerszego z wiaduktów Trasy Mostu Północnego - wiaduktu nad Wisłostradą. Każdy z montowanych elementów ważył ok. 37 ton.
Trwa również montaż kolejnych elementów stalowych wiaduktu nad ul. Marymoncką. Gotowe są już także ściany boczne powstającego w tym rejonie tunelu tramwajowego, oraz segmenty ściany oporowej, biegnącej wzdłuż ośrodka sportowego.
Dobiega końca wyburzanie wyłączonej z ruchu wschodniej części wiaduktu Wisłostrady nad ul. Prozy. W tym miejscu rozpoczną się niebawem prace przy fundamentach nowego wiaduktu.
Powstają już także fundamenty wiaduktu, który będzie prowadził z mostu Północnego na Wisłostradę w kierunku centrum miasta. Ponieważ prace odbywają się między innymi na wschodniej jezdni Wisłostrady konieczne jest wykonanie zabezpieczeń przed osunięciem się jezdni zachodniej. Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie prac w głębokim wykopie w bezpośrednim sąsiedztwie czynnej jezdni Wisłostrady.
Trwają również prace przy budowie podpór mostowych. W pierwszej kolejności wykonywane są filary pod dwa mosty drogowe. Filary mostu pieszo-tramwajowego zostaną wykonana na końcu, ponieważ jego konstrukcja jest bardziej złożona. Wynika to z nieosiowego rozkładu ciężaru na moście (strona piesza jest mniej obciążona od strony na której ułożone będą tory).