Most Północny - budowa trwa. Czas na montaż konstrukcji stalowej

2010-02-26 10:49
Most Północny
Autor: ZMID

Pomimo niskich temperatur i intensywnych opadów śniegu, które przyniosła tegoroczna zima, prace przy budowie Trasy Mostu Północnego trwały nieprzerwanie i umożliwiły rozpoczęcie kolejnego etapu budowy jakim jest montaż konstrukcji stalowej mostu.

Początek montażu konstrukcji stalowej:

Pierwszy etap montażu polega na nasuwaniu konstrukcji ze specjalnie w tym celu zbudowanego stanowiska na nasypie po stronie Białołęki. Tą metodą konstrukcja mostu dotrze do wschodniego brzegu Wisły. Element znajdujący się na podporach nurtowych będzie podnoszony z barki, pozostałe segmenty będą montowane dźwigami bezpośrednio z ziemi.

Nasuwanie konstrukcji wymaga wcześniejszego przygotowania na placu budowy poszczególnych jej segmentów. Połówki przekrojów, z których powstają elementy mostu produkowane są na terenie Polski w trzech wytwórniach (w Gdańsku, Gdyni i Częstochowie). Z uwagi na ich rozmiar i ciężar (każda połówka to 40 ton stali) montaż segmentów odbywa się przy użyciu wózków przesuwanych po szynach. Kiedy segment konstrukcji jest gotowy rozpoczyna się proces jego nasuwania z przyczółka mostu (gdzie znajduje się stanowisko montażowe) na podpory mostu. Służą do tego specjalne prasy, połączone liną z nasuwanym segmentem. W miarę wciągania liny przez prasy, segment konstrukcji mostu wysuwa się do przodu. Skok prasy trwający ok. 10 min pozwala nasunąć konstrukcję o 50 cm.
Z uwagi na ciężar elementów i odległość pomiędzy podporami mostu, po przejściu przez pierwszą podporę na czole konstrukcji zamontowany zostanie dziób montażowy (awanbek), który pozwoli oprzeć nasuwaną konstrukcję na kolejnej podporze mostowej i dzięki temu w trakcie nasuwania nie będzie konieczności konstruowania podpór pomocniczych. 

Nowości z budowy Mostu Północnego:

W nocy z 16 na 17 lutego zamontowane zostały pierwsze stalowe elementy najszerszego z wiaduktów Trasy Mostu Północnego - wiaduktu nad Wisłostradą. Każdy z montowanych elementów ważył ok. 37 ton.
Trwa również montaż kolejnych elementów stalowych wiaduktu nad ul. Marymoncką. Gotowe są już także ściany boczne powstającego w tym rejonie tunelu tramwajowego, oraz segmenty ściany oporowej, biegnącej wzdłuż ośrodka sportowego.
Dobiega końca wyburzanie wyłączonej z ruchu wschodniej części wiaduktu Wisłostrady nad ul. Prozy. W tym miejscu rozpoczną się niebawem prace przy fundamentach nowego wiaduktu.

Powstają już także fundamenty wiaduktu, który będzie prowadził z mostu Północnego na Wisłostradę w kierunku centrum miasta. Ponieważ prace odbywają się między innymi na wschodniej jezdni Wisłostrady konieczne jest wykonanie zabezpieczeń przed osunięciem się jezdni zachodniej. Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie prac w głębokim wykopie w bezpośrednim sąsiedztwie czynnej jezdni Wisłostrady.

Trwają również prace przy budowie podpór mostowych. W pierwszej kolejności wykonywane są filary pod dwa mosty drogowe. Filary mostu pieszo-tramwajowego zostaną wykonana na końcu, ponieważ jego konstrukcja jest bardziej złożona. Wynika  to z nieosiowego rozkładu ciężaru na moście (strona piesza jest mniej obciążona od strony na której ułożone będą tory).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej