Przeprawa przez Wisłę
Toruń otrzyma 327 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na budowę nowego mostu drogowego przez Wisłę wraz z drogami dojazdowymi. Pozostałą kwotę wyłoży miasto.
"Nowy przebieg drogi krajowej nr 1 z mostem drogowym przez Wisłę w Toruniu - etap I - Budowa mostu drogowego wraz z dojazdami, łączącego drogę krajową nr 1 z drogą krajową nr 15 i nr 80" - to pełna nazwa pierwszego etapu przedsięwzięcia, które oznacza budowę nowego mostu, dróg dojazdowych i węzłów (Lubicka oraz Łódzka), łączących przeprawę z istniejącą siecią dróg miejskich.
Obiekt połączy ulicę Łódzką z Szosą Lubicką, na wysokości ulicy Lipnowskiej na lewobrzeżu i ulicy Wschodniej na prawym brzegu Wisły. Projektowany most nawiązuje do architektury toruńskich mostów - jest konstrukcją stalową, łukową. Dzięki użyciu nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych (most podwieszany) jest budowlą proekologiczną i w bardzo małym stopniu ingeruje w środowisko naturalne. Trasa mostowa umożliwia dalszą rozbudowę sieci dróg na północ i południe. Nowa przeprawa ma stanąć na Wiśle w ciągu najbliższych trzech lat.
Dane techniczne nowego mostu:
- konstrukcja: stalowa, dwuprzęsłowa, z podwieszanym pomostem, z jedną podporą w nurcie rzeki
- długość mostu: 540 metrów; dwa przęsła po 270 m
- szerokość mostu: 30 metrów
- ilość pasów ruchu: dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę
- pełna infrastruktura: zatoki autobusowe, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie, odwodnienie
- wysokość łuku: 50 metrów
- nośność: 50 ton
- klasa drogi przebiegającej przez most: G (droga główna)
- liczba węzłów włączających trasę w układ drogowy miasta: 2
-
południowy - węzeł Łódzka
-
północny - węzeł Lubicka
-
- inne obiekty inżynierskie:
-
wiadukt nad linią kolejową
-
przejście dla pieszych w rejonie ul. Rypińskiej
-
tunel pod placem Daszyńskiego
-
estakada nad placem Daszyńskiego
-
estakady dojazdowe do mostu długości ok. 1,5 km
-
- od węzła autostradowego Czerniewice ulicą Łódzką do Węzła Łódzka, zlokalizowanego na wysokości ulicy Lipnowskiej
- dalej na północ ul. Lipnowską, przecięcie Rypińskiej i Rudackiej
- przekroczenie Wisły
- włączenie w istniejący układ drogowy na placu Daszyńskiego
- dalej ulicą Wschodnią w kierunku północnym z wyprowadzeniami na trasę średnicową północną oraz w kierunku węzła Turzno
- połączenie na granicy miasta z ulicą Grudziądzką
Inwestorem budowy nowego mostu jest Gmina Miasta Toruń. Prace projektowe wykonywane są przez Konsorcjum Projektowe w składzie:
- Arcadis, Warszawa
- Pont Projekt, Gdańsk
- Biuro Inżynierskie Damart, Szczecin
- Kontrakt Biuro Projektowo-Konsultingowe, Gdańsk
Głównym projektantem jest inż. Paweł Iwański, wyznaczony przez Konsorcjum przedstawiciel firmy Kontrakt.