Jezioro Dąbie ma nową trasę rowerową. To blisko 23 km zachwycających widoków i atrakcji dla rowerzystów

2023-06-14 14:28

Jezioro Dąbie można już podziwiać z nowej trasy rowerowej. W połowie maja 2023 r., po wielu perypetiach, udało się oddać do użytku rowerzystów malowniczy szlak biegnący wzdłuż jeziora, rzeki, dzikich plaż i innych atrakcji. To część szlaku Blue Velo i kolejny element imponującej sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego.

Spis treści

  1. Jezioro Dąbie – trasa rowerowa ze Szczecina do Inoujścia gotowa
  2. Niełatwa budowa ze zmianą wykonawcy
  3. Trasą Blue Velo znad Bałtyku na Górny Śląsk

Jezioro Dąbie – trasa rowerowa ze Szczecina do Inoujścia gotowa

22,61 km nowej trasy rowerowej brzegiem jeziora Dąbie i rzeki Chełszcząca to nowa atrakcja dla miłośników wycieczek po Pomorzu Zachodnim. Oddane do użytku odcinki Szczecin-Dąbie – Lubczyna oraz Lubczyna – Inoujście oferują kontakt z wyjątkową przyrodą – można tu podziwiać m.in. kormorany i bieliki. Nie brakuje też jednak atrakcji turystycznych takich jak:

  • wrak zatopionego w 1945 r. statku (tzw. betonowiec),
  • liczne kąpieliska,
  • wypożyczalnia sprzętu wodnego,
  • stacja pomp.

Do dyspozycji rowerzystów oddano wygodną, płaską, wzmocnioną georusztem drogę z kruszywa mineralnego o szerokości średnio 2,5 m. Nowe ścieżki rowerowe na wałach przeciwpowodziowych wzdłuż jeziora i rzeki wykonały firmy KRISTONE Krystian Suda (2021–2023) oraz Energopol-Szczecin S.A. (2017–2019).

Na realizację wartego blisko 11 mln zł projektu udało się uzyskać dofinansowanie unijne w kwocie ponad 7,4 mln zł. Resztę kosztów pokryły gminy Szczecin oraz Goleniów.

– Prawie 23 km po wałach przeciwpowodziowych i wzdłuż rzeki Chełszcząca, przez piękne zielone tereny, z widokami na ogromny akwen, zatokę Szkieletów i słynny betonowiec – zachwala inwestycję na Twitterze Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Jak pokazuje zamontowany przy ścieżce czujnik do zliczania rowerzystów, nowa trasa rowerowa wzdłuż rzeki i jeziora była popularna nawet przed oficjalnym oddaniem do użytku. Między 4 kwietnia a 22 maja dziennie przejeżdżały nią średnio 144 osoby, a w ostatni weekend maja odnotowano aż niemal 1100 rowerzystów.

Ciekawe

Jezioro Dąbie jest czwartym pod względem wielkości jeziorem w Polsce. Jego powierzchnia to 54,08 km².

Niełatwa budowa ze zmianą wykonawcy

Odbiory końcowe nowej trasy rowerowej nad jeziorem Dąbie zakończyły się 15 maja 2023 r. Wystarczy jednak spojrzeć na datę rozpoczęcia inwestycji – rok 2017 – żeby stwierdzić, że budowa nie szła łatwo. Pierwszy wybrany wykonawca, Energopol-Szczecin S.A., rozpoczął prace w terminie, ale z powodu problemów finansowych w lipcu 2019 r. złożył wniosek o upadłość likwidacyjną. Zamawiającemu nie pozostało wówczas nic innego, jak tylko odstąpić od umowy z wykonawcą, co nastąpiło 8 października 2019 r.

Do czasu zakończenia współpracy Energopolowi-Szczecin udało się wybudować 14 km trasy. Kolejne miesiące zajęła inwentaryzacja wykonanych prac, rozliczenia oraz formalności. Tych ostatnich było sporo, gdyż na 2-kilometrowym odcinku stwierdzono osiadanie wału, co oznaczało konieczność zmian w projekcie, by można było dokonać niezbędnych napraw. Wykryto także szkody poczynione przez bobry. Sporo czasu zajęło również wyłonienie nowego wykonawcy.

W końcu w czerwcu 2021 r. udało się podpisać umowę z firmą KRISTONE Krystian Suda. Od tego momentu budowa biegła już sprawnie – powstało 8 km nowej trasy, a na już gotowym odcinku wykonano miejscowe wzmocnienia konstrukcji wału i uzupełnienia nawierzchni. Ostatecznie inwestycję udało się zrealizować w terminie, choć też nie bez przygód – pod koniec marca 2023 r. po nieukończonej trasie zaczęli nielegalnie jeździć motocykliści.

Trasą Blue Velo znad Bałtyku na Górny Śląsk

Nowe odcinki między Szczecinem a Inoujściem stanowią część Blue Velo – popularnej trasy rowerowej wokół Zalewu Szczecińskiego, która docelowo ma prowadzić wzdłuż Odry aż na Górny Śląsk. Najlepiej obecnie rozwinięty zachodniopomorski odcinek zaplanowano jako trasę biegnącą od wybrzeża Bałtyku w okolicach Świnoujścia aż do Kostrzyna nad Odrą. Jako pierwszy otwarto w 2018 r. fragment Gryfno – Trzcińsko-Zdrój.

– Północna część tras prowadzi wzdłuż wód Jeziora Dąbie oraz Zalewu Szczecińskiego. Na południu duża jej część została wybudowana na starotorzach dawnych linii kolejowych. Podróż północnym odcinkiem umili nam widok bezkresnych wód Zalewu, dopełnionych widokiem żagli oraz odgłosami licznie występującego tu ptactwa. Część południowa trasy to zamki, winnice i dawne młyny wodne – zachwala Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej