Budowa autostrad na starcie

2008-09-05 13:52
A4
Autor: brak danych

Budowa drugiego etapu koncesyjnego odcinka autostrady A1 z Nowych Marz do Torunia, realizowana przez Gdański Transport Company, została rozpoczęta. Podpisano również umowę na budowę i eksploatacje autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Świecko.

Autstrada A1

Uroczyste otwarcie budowy autostrady A1 dokonał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. Na uroczystość przybyło wielu zaproszonych gości, wśród których znaleźli się przedstawiciele władz wojewódzkich i samorządowych.

"Dzisiejsza uroczystość jest zwieńczeniem naszych usilnych starań i wieloletnich negocjacji ze stroną rządową. Jest to również potwierdzenie, że Partnerstwo Publiczno-Prywatne jest możliwe - powiedział Torbjörn Nohrstedt, Prezes Zarządu Gdańsk Transport Company - Rozpoczynamy realizację drugiego etapu autostrady A1. Przed nami wielkie wyzwanie, ale jestem pewien, że mu sprostamy i już za trzy lata kierowcy będą mogli wygodnie i bezpiecznie podróżować nowoczesnym korytarzem drogowym z Gdańska do Torunia."

Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego pasa autostrady od węzła Nowe Marzy do węzła Lubicz (51,72 km) i przeprawę przez Wisłę w okolicach Grudziądza oraz modernizację częściowo zrealizowanego odcinka od węzła Lubicz do Czerniewic (10,70 km) wraz z dokończeniem budowy mostów przez Drwęcę oraz Wisłę koło Torunia.

W ramach projektu zostanie wybudowanych:

  • pięć nowych węzłów autostradowych,
  • cztery pary miejsc obsługi podróżnych,
  • obwód utrzymania autostrady pod Toruniem,
  • sześć miejsc poboru opłat.

Zakres projektu obejmuje również wykonanie pięćdziesięciu jeden nowych obiektów inżynierskich, w tym trzech dużych mostów. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższym tego typu obiektem w Polsce. W trakcie realizacji zmodernizowanych zostanie także kilkanaście istniejących wiaduktów.

Cena budowy jednego kilometra autostrady wynosi 11,7 milionów euro, zaś koszt budowy wspomnianych trzech dużych mostów rzecznych to 191 milionów euro.  Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na 3 145 milionów złotych. Zakończenie inwestycji nastąpi w grudniu 2011 roku.

Za niecałe dwa miesiące Gdańsk Transport Company zakończy realizację etapu 1, tj. 90-kilometrowego odcinka autostrady z Rusocina do Nowych Marz. W grudniu 2007 roku oddano do użytku dwie pierwsze sekcje (25 kilometrów) autostrady A1 pomiędzy Rusocinem i Swarożynem. Termin uruchomienia pozostałych sekcji (65 kilometrów) ze Swarożyna do Nowych Marz zaplanowano na połowę października br.

Autostrada A2

Podpisanie umowy na budowę autostrady A2 zakończyło negocjacje pomiędzy Generalną Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i spółką Autostrada Wielkopolska. Zgodnie z przyjętym porozumieniem budowa zachodniego odcinka autostrady rozpocznie się w marcu 2009 roku i potrwa do końca 20 11.

Dzięki budowie odcinka A2 z Nowego Tomyśla do granicy z Niemcami Polska włączy się w europejską sieć autostrad. Projektowana część autostrady ma niecałe 106 km. Będzie to najdłuższy odcinek autostradowy o nawierzchni betonowej. Charakteryzuje się ona zdecydowanie większą trwałością od asfaltowej. Według szacunków będzie mogła być użytkowana bez dodatkowego wzmocnienia przez ok. 40 lat od chwili oddania do ruchu.

Prócz budowy dwujezdniowej autostrady płatnej projekt przewiduje:

  • budowę i remont 86 mostów i wiaduktów,
  • budowę 6 nowych węzłów i modernizację 3 istniejących,
  • przebudowę i remont dojazdów oraz dróg krzyżujących się z nowym odcinkiem.

Zgodnie z wynegocjowanymi warunkami 1 km drogi kosztować będzie 12,2 mln euro. Budżet całego przedsięwzięcia to prawie 1,3 mld euro.
Wykonawca zobowiązał się ponadto zmodernizować istniejącą drogę krajową numer 2 na odcinku Świecko-Rzepin. Przy trasie A2 Nowy Tomyśl-Świecko zamontowane zostaną urządzenia ochrony środowiska, m.in. ekrany akustyczne, oczyszczalnie ścieków, pasy zieleni, przepusty dla zwierząt.

Cała autostrada A2, łącząca przejścia graniczne w Świecku i Kukurykach, ma liczyć 610 km. Obecnie istnieje 252-kilometrowy odcinek Nowy Tomyśl-Stryków. W grudniu 2008 roku planowane jest oddanie do ruchu odcinka między węzłami Stryków I i Stryków II o długości 1,7 km, który pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza obszar miasta.

W przyszłości:

Obecnie trwają również negocjacje na budowę ponad 90-kilometrowego odcinka autostrady A2 na odcinku Stryków-Konotopa (Warszawa). Wykonawca tego odcinka zostanie wyłoniony w IV kwartale 2008 roku. Budowa ruszy w 2009 roku, a zakończy się w roku 2011. Do końca 2011 roku Polska centralna będzie posiadała autostradowe połączenie z europejskim systemem autostrad.

W 2010 roku w ciągu autostrady A2 Warszawa-Terespol zostanie wybudowany 20-kilometrowy odcinek obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Na przełomie III i IV kwartału 2008 r. planowane jest uzyskanie pozwolenia na budowę obwodnicy oraz ogłoszenie procedury przetargowej na roboty budowlane. Budowa kolejnego odcinka autostrady w kierunku wschodnim planowana jest po 2012 roku.

Gdańsk Transport Company SA jest spółką utworzona wyłącznie na potrzeby realizacji 152 km odcinka autostrady A1 pomiedzy Gdańskim a Toruniem. Firma posiada koncesje na finasowanie, projektowanie, bydowę oraz eksploatację tego fragmentu autostrady.
Akcjonariuszami Gdańsk Transport Company SA są: Skanska Infrastructure Development AB, John Laing Infrastructure Ltd., NDI Autostrada sp. z o.o. oraz Intertoll Infrastructure Developments BV.

Generalnym wykonawcą 90-kilometrowego odcinka A1 z Gdańska do Nowych Marz jest Skanska-NDI Joint Venture. Są to dwie niezależne spółki, które wspólnie budują autostradę. Skanska SA 80% udziału w konsorcjum, NDI SA - 20%.

Mapa koncesyjnego odcinka autostrady A1>>>

Autostrada A1>>>

wrzesień 2008

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej