Są pieniądze z UE na inwestycje transportowe. Zyska na nich kilka miast
Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poinformowało o podpisaniu umów na 14 projektów budowy infrastruktury transportowej, których wartość wynosi niemal 9 mld zł, z czego 4,9 mld będzie pochodzić z unijnej kasy.
– Beneficjentem tych środków są m.in. PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Podpisaliśmy umowy o dofinansowanie na dwa bardzo ważne projekty kolejowe. Koncentrujemy się jednak nie tylko na dużych aglomeracjach, ale także na wyzwaniach w Polsce powiatowej: przykładem jest projekt modernizacji linii Legnica – Rudna Gwizdanów – zapewniał z okazji podpisanych umów Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i transportu. Przytoczył dane, że wartość podpisanych przez PLK w 2017 roku umów sięgnęła prawie 16 mld zł. Ten rok, jeśli chodzi o wysokość kontraktowanych środków na modernizację linii kolejowych, będzie rokiem rekordowym.
Inwestycje kolejowe
Pierwszy z kolejowych projektów, na który podpisano umowę to „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II, odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”. W ramach inwestycji ma zostać wybudowany tunel kolejowy od stacji Łódź Fabryczna do stacji Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec wraz z kilkoma przystankami osobowymi, co poprawi integrację transportu kolejowego z komunikacją zbiorową w aglomeracji łódzkiej. Wartość projektu to 2,35 mld zł (z czego dofinansowanie unijne wynosi ponad 1,6 mld zł) i ma zostać ukończony w roku 2022.
Inwestycje drogowe
Kolejne dwa projekty dotyczą miejskich inwestycji drogowych Miasta st. Warszawy oraz Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej. Przeznaczono na nie z POIiŚ pond 210 mln zł. Dotychczas w tym obszarze podpisano 32 umowy na kwotę ponad 39 mld zł. Ok. 19,4 mld zł to dofinansowanie UE, czyli 59% budżetu programu na drogi.
Pieniądze są, umowy też, a inwestycji drogowych i kolejowych mniej niż w roku 2016 >>
Transport miejski
Pozostałe dziesięć inwestycji to projekty z zakresu niskoemisyjnego transportu publicznego. Dotyczą one budowy dwóch odcinków II linii warszawskiego metra, budowę nowych tras tramwajowych, nowy tabor tramwajowy i autobusowy. Przedsięwzięcia będą dotyczyć nie tylko Warszawy, ale również Krakowa, Poznania, Bydgoszczy, Gliwic i Jaworzna. Dotacja unijna na te projekty wynosi prawie 3 mld zł. W sumie w tym obszarze zawarto już 35 umów o wartości ponad 13 mld zł, w tym 7 mld zł z UE (to prawie 68% alokacji POIŚ na transport miejski).