Ministerstwo Gospodarki promuje budownictwo
Ruszył kolejny projekt w ramach programu "Innowacyjna Gospodarka", której patronem jest Ministerstwo Gospodarki. Tym razem dotyczy on szeroko pojętej branży, jaką jest budownictwo. Promocja w świecie skierowana jest do producentów materiałów budowlanych i firm wykonawczych. Czy rzeczywiście spełni ona oczekiwania tego środowiska?
Najpierw kilka słów przypomnienia – bo wcześniej ruszył podobny projekt o nazwie „Polskie okna i drzwi” – na czym polega program systemowy Ministerstwa Gospodarki, na który otrzymaliśmy z Unii Europejskiej 300 mln zł. UE chce, by zrzeszone w niej gospodarki specjalizowały się w określonych branżach, w których są najlepsze. I właśnie na promocję takich proeksportowych branż przeznaczone są te pieniądze. Z tej puli, około 120 mln zł zostanie przeznaczone na pomoc przedsiębiorcom reprezentujących 15 wyselekcjonowanych przez Ministerstwo Gospodarki branż. Są to: turystyka medyczna, meblarstwo, branża jubilersko–bursztynicza, ochrona i zachowanie zabytków, produkcja kosmetyków, usługi IT i ICT, produkcja jachtów i łodzi rekreacyjnych, produkcja sprzętu medycznego i aparatury pomiarowej, przemysł biotechnologiczny, farmaceutyczny oraz obronny, budownictwo, maszyny i urządzenia górnicze, odzież, galanteria skórzana, stolarka okienna i drzwiowa oraz polskie specjalności żywnościowe. Na promocję każdej z tych branż przypada średnio 7,5 mln zł, ale kwoty będą wydatkowe różnie. Na projekt „Polskie okna i drzwi” realizowany pod hasłem „Dla Ciebie otwieramy świat” przewidziano na pomoc firmom około 5,7 mln zł. Natomiast dla branży budowlanej, która będzie się promowała hasłem „Polskie budownictwo. Zaufaj nam” będzie do wykorzystania około 11 mln 250 tys. zł.
Sprawdź jak będą promowane "Polskie okna i drzwi" >>
Innowacyjność tego projektu Ministerstwa Gospodarki polega na tym, że szczegóły poszczególnych projektów były wypracowywane z przedstawicielami branż. To oni wskazywali rynki, na których chcą się promować i zdobywać partnerów, urzędnicy wskazywali tylko ramy, w obrębie których należy się poruszać w związku w unijnymi wymogami.
Program promocyjny dla branży „Budownictwo”
Do obsługi tego programu, systemem konkursu, zostało wyłonione konsorcjum „Polskie budownictwo”. Tworzą go w tym przypadku Krajowa Izba Gospodarcza (KIG) - lider, Polska Izba Przemysłowo-Handlowa Budownictwa, ASM - Centrum Badań i Analiz oraz INTERSERVIS (organizator targów, kongresów i konferencji).
W programie mogą uczestniczyć firmy o odpowiednim potencjale proeksportowym i odpowiednim kodzie PKD (szczegóły na stronie Ministerstwa Gospodarki). Operator zaproponuje im 27 tzw. zdarzeń, w połowie których (czyli w 14) w latach 2012-2015 będą musieli uczestniczyć, by otrzymać 75% poniesionych wydatków.
Rynki, na których będzie promowane polskie budownictwo to: Niemcy, Czechy, Ukraina, Rosja, Szwecja, Kazachstan, Arabia Saudyjska i Maroko.
Program składa się z komponentu A i B. A – to oferta dla przedsiębiorców, B – to zobowiązania operatora projektu.
W komponencie A są m.in. targi zagraniczne i krajowe, misje gospodarcze oraz opracowanie artykułów informacyjno-promocyjnych. Komponent B to na przykład pomoc w udziale w targach, organizacja konferencji, materiały wizerunkowe i reklamowe.
Działania w ramach komponentu B są dla przedsiębiorców bezkosztowe, bo to pokrywa Ministerstwo Gospodarki w ramach podpisanych z operatorami umów.
Wybrane przez konsorcjum (i zatwierdzone przez Ministerstwo Gospodarki) imprezy targowo-wystawiennicze dla branży budowlanej to SIB w Casablance (1 raz), KAZBUILD Almaty w Kazachstanie (3 razy), INTERBUD w Kijowie (3-krotnie), moskiewskie MOSBUILD (2 razy), IBF w Brnie (2 razy), SAUDIBUILD w Riyadzie (raz), NORDBYGS w Sztolholmie (raz) i BAU w Monachium (raz). W kraju może to być trzykrotny udział w targach BUDMA i INTERBUD.
Misje gospodarcze będą zorganizowane do Czech, Niemiec, Kazachstanu, Rosji, Szwecji i na Ukrainę. Komponent B będzie realizował program promocyjny dla uczestników, ale również dla całej branży. Jak poinformował Marek Kłoczko, przedstawiciel konsorcjum „Polskie budownictwo” z ramienia Krajowej Izby Gospodarczej (sekretarz generalny KIG), umowa z Ministerstwem Gospodarki na komponent B opiewa na 2 mln 180 tys. zł.
Czy takiej promocji oczekuje polskie budownictwo?
Podczas inauguracji tego programu 10 lipca 2012 w siedzibie KIG można było odnieść wrażenie, że tak nie jest. Mimo zapewnień Ilony Antoniszyn-Klik, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki, iż program „Innowacyjna gospodarka” jest konsultowany z poszczególnymi branżami, z sali (a obecni tam byli potencjalni uczestnicy projektu) odezwały się głosy krytyczne.
To nie jest program dla polskiego budownictwa i polskich materiałów budowlanych. Były dyskusje, ale to co z nich zostało stworzone chyba nie spełnia oczekiwań. Pojawiły się opinie, że zaproponowane rynki i imprezy targowe już dawno temu okazały się dla nas nieatrakcyjne. Wątpliwości budził też sposób promocji - stoiska firmowe, zamiast na przykład atrakcyjnych tzw. pawilonów narodowych. Nie podobało się również, że tak właściwie w projekcie mogą uczestniczyć firmy duże i bogate (nie przewidziano zawiązywania konsorcjów mniejszych podmiotów). Przewidywano, że projekt może być trudny do realizacji i będzie sprawiał problemy.
W dniu inauguracji tego programu promocyjnego polskiego budownictwa nie nam oceniać jego wartość merytoryczną. Program jest dla branży i bez branży na pewno się nie uda. Teraz wszystko zależy od kalkulacji, którą muszą przeprowadzić poszczególni przedsiębiorcy – czy mają wystarczający potencjał proeksportowy i czy to im się opłaci.
- Na co liczymy? Że działanie przez 3 lata na wybranych rynkach sprawi, że złapiecie tam trwały kontakt. O to właśnie chodzi – powiedziała Ilona Antoniszyn-Klik. – Proszę też o cierpliwość przy wypełnianiu wszystkich formularzy. Chodzi tu o duże pieniądze z Unii Europejskiej, dlatego zasady są wymagające.
Szczegóły o programie promocyjnym dla budownictwa można znaleźć na stronie internetowej Ministerstwa Gospodarki.
Tu informacja o naborze do programu >>