Polskie okna i drzwi "uderzą" na rynki Europy

2012-06-28 12:58
Polskie okna i drzwi z dużą promocją na rynkach Europy
Autor: CzeM Inauguracja BPP "Polskie okna i drzwi". Od lewej: Janusz Komurkiewicz - prezes Związku Polskie Okna i Drzwi, Marcin Gołębiewski - ASM, Ilona Antoniszyn-Klik - podsekretarz stanu w MG i Elżbieta Tęsna, prezes ELTAR  

Oficjalnie ruszył – 27 czerwca 2012 – I Branżowy Program Promocji Eksportu "Polskie okna i drzwi". Jest to wspólne przedsięwzięcie branży stolarki budowlanej i Ministerstwa Gospodarki. Uczestniczące w programie firmy będą mogły otrzymać zwrot nawet 75% wydatków na promocję.

- Ten program to spełnienie marzeń Ministerstwa Gospodarki – powiedziała na inauguracyjnej konferencji podsekretarz stanu Ilona Antoniszyn-Klik. – Po pierwsze, udało się uruchomić bardzo duże pieniądze na promocję. Po drugie, założenia programu są wspólnym dziełem ministerstwa oraz branży i przedsiębiorców. To radykalna zmiana myślenia o promocji Polski. Tym razem to nie urzędnicy narzucają swój punkt widzenia, tylko to sami przedsiębiorcy nakreślili, jakie mają priorytety i czego oczekują.

BPP "Polskie okna i drzwi"

Przypomnijmy, że do Branżowego Programu Promocji (BPP) Ministerstwo Gospodarki wybrało tylko 15 branż, które mają potencjał proeksportowy. Wśród nich są właśnie okna i drzwi. Jest także budownictwo, do którego zostali wliczeni producenci materiałów budowlanych oraz firmy budowlane (ten program ma również ruszyć niebawem, a wszystkie muszą wystartować do końca roku 2012). W BPP duży udział mają środki z Unii Europejskiej i na jego realizację przewidziano 70 mln zł, z czego na okna i drzwi przypadnie prawie 6 mln. Wracając jednak do polskich okien i drzwi. Dzisiaj nasi producenci eksportują 30% swoich wyrobów, ale są firmy, które mają eksport na poziomie 70%. W ubiegłym roku eksport wart był 900 mln euro. To jednak wciąż może być więcej. Przedsiębiorcy sami wybrali, że w ramach BPP rynkami docelowymi będą Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja i Czechy.

Polskie okna i drzwi z dużą promocją w Europie
Autor: ASM Kraje europejskie, do których eksportujemy najwięcej okien i drzwi

- Na rynkach europejskich polskie okna i drzwi są już obecne, ale to nie znaczy, że mamy tam mocną pozycję – podkreśla Janusz Komurkiewicz, prezes zarządu Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi. – Dzięki BPP mamy szansę stać się polską specjalnością eksportową. Pamiętajmy, że w Polsce jest około 3000 firm związanych z produkcją stolarki budowlanej i dla wielu z nich taki program może być szansą na wypromowanie się.

BPP „Polskie okna i drzwi” jest otwarty dla wszystkich, nie tylko dla członków związku, chociaż jest on partnerem (wraz z firmami ASM i ELTAR) w konsorcjum zarządzającym tym programem.

Promocja: targi i misje gospodarcze

BPP to 18 działań promocyjnych rozłożonych na lata 2012 – 2015. Jest w tym 9 targów zagranicznych i krajowych, 5 misji gospodarczych, 2 szkolenia dla przedsiębiorców, indywidualne materiały promocyjne – ulotki informacyjne oraz reklama w katalogu branżowym. Firmy, które zostaną zakwalifikowane do programu, żeby otrzymać dofinansowanie wysokości 75%, będą zobligowane do uczestniczenia w 9 wybranych przez siebie działaniach.

Konsorcjum „Polskie okna i drzwi” ma zorganizować dla firm i przedsiębiorców z programu BPP: konferencje biznesowe i prasowe, stoiska promujące polską branżę stolarki budowlanej na targach w Paryżu (Equipbaie Metalexpo 2012, BATIMAT 2013), Mediolanie (Made Expo 2012 i 2014), Poznaniu Budma 2013 i 2015), Monachium (BAU 2013 I 2015), Brnie, Norymberdze (Fensterbau Frontale 2014) oraz Sztokholmie. Powstanie film reklamowy o branży polskiej stolarki okiennej i drzwiowej. Na lata 2013 i 2014 zaplanowano szkolenia dla działów eksportowych. Będą też misje gospodarcze do Czech (kwiecień 2013), Włoch (czerwiec 2013), Niemiec (wrzesień 2013), Szwecji (kwiecień 2014) i Francji (listopad 2014).
Maksymalne dofinansowanie dla firmy uczestniczącej w programie nie może przekroczyć 200 tys. euro.

Ministerstwo Gospodarki - nowa jakość współracy

Nic o nas bez nas – powiedział jeden z przedsiębiorców, którego firma już zgłosiła chęć wzięcia udziału w BPP „Polskie okna i drzwi”. Podziękował Ministerstwu Gospodarki za aktywne włączenie branży przy jego tworzeniu, bo teraz to ma sens i może się udać. Już 18 firm zgłosiło swój akces do programu, chociaż oficjalny nabór jeszcze się nie rozpoczął. Wkrótce Ministerstwo Gospodarki udostępni wnioski i określi kryteria, jakie firma musi spełniać by zakwalifikować się do BPP. Warto śledzić kolejne etapy tego programu, bo wiadomo, że gdy w grę wchodzi określona pula pieniędzy, ten lepszy kto nie jest ostatni.

- Skoro jesteście zadowoleni z założeń programu promocji, to teraz nie zawiedźcie nas, zgłaszajcie się i uczestniczcie w wybranych przez siebie projektach – apeluje Ilona Antoniszyn-Klik.
A my będziemy monitorować, jakie to przynosi efekty…

Logo BPP Polskie okna i drzwi
Autor: BPP "Polskie okna i drzwi" Logo BPP "Polskie okna i drzwi"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej