Polskie okna i drzwi "uderzą" na rynki Europy

2012-06-28 12:58
Polskie okna i drzwi z dużą promocją na rynkach Europy
Autor: CzeM Inauguracja BPP "Polskie okna i drzwi". Od lewej: Janusz Komurkiewicz - prezes Związku Polskie Okna i Drzwi, Marcin Gołębiewski - ASM, Ilona Antoniszyn-Klik - podsekretarz stanu w MG i Elżbieta Tęsna, prezes ELTAR  

Oficjalnie ruszył – 27 czerwca 2012 – I Branżowy Program Promocji Eksportu "Polskie okna i drzwi". Jest to wspólne przedsięwzięcie branży stolarki budowlanej i Ministerstwa Gospodarki. Uczestniczące w programie firmy będą mogły otrzymać zwrot nawet 75% wydatków na promocję.

- Ten program to spełnienie marzeń Ministerstwa Gospodarki – powiedziała na inauguracyjnej konferencji podsekretarz stanu Ilona Antoniszyn-Klik. – Po pierwsze, udało się uruchomić bardzo duże pieniądze na promocję. Po drugie, założenia programu są wspólnym dziełem ministerstwa oraz branży i przedsiębiorców. To radykalna zmiana myślenia o promocji Polski. Tym razem to nie urzędnicy narzucają swój punkt widzenia, tylko to sami przedsiębiorcy nakreślili, jakie mają priorytety i czego oczekują.

BPP "Polskie okna i drzwi"

Przypomnijmy, że do Branżowego Programu Promocji (BPP) Ministerstwo Gospodarki wybrało tylko 15 branż, które mają potencjał proeksportowy. Wśród nich są właśnie okna i drzwi. Jest także budownictwo, do którego zostali wliczeni producenci materiałów budowlanych oraz firmy budowlane (ten program ma również ruszyć niebawem, a wszystkie muszą wystartować do końca roku 2012). W BPP duży udział mają środki z Unii Europejskiej i na jego realizację przewidziano 70 mln zł, z czego na okna i drzwi przypadnie prawie 6 mln. Wracając jednak do polskich okien i drzwi. Dzisiaj nasi producenci eksportują 30% swoich wyrobów, ale są firmy, które mają eksport na poziomie 70%. W ubiegłym roku eksport wart był 900 mln euro. To jednak wciąż może być więcej. Przedsiębiorcy sami wybrali, że w ramach BPP rynkami docelowymi będą Niemcy, Francja, Włochy, Szwecja i Czechy.

Polskie okna i drzwi z dużą promocją w Europie
Autor: ASM Kraje europejskie, do których eksportujemy najwięcej okien i drzwi

- Na rynkach europejskich polskie okna i drzwi są już obecne, ale to nie znaczy, że mamy tam mocną pozycję – podkreśla Janusz Komurkiewicz, prezes zarządu Związku Producentów, Dostawców i Dystrybutorów Polskie Okna i Drzwi. – Dzięki BPP mamy szansę stać się polską specjalnością eksportową. Pamiętajmy, że w Polsce jest około 3000 firm związanych z produkcją stolarki budowlanej i dla wielu z nich taki program może być szansą na wypromowanie się.

BPP „Polskie okna i drzwi” jest otwarty dla wszystkich, nie tylko dla członków związku, chociaż jest on partnerem (wraz z firmami ASM i ELTAR) w konsorcjum zarządzającym tym programem.

Promocja: targi i misje gospodarcze

BPP to 18 działań promocyjnych rozłożonych na lata 2012 – 2015. Jest w tym 9 targów zagranicznych i krajowych, 5 misji gospodarczych, 2 szkolenia dla przedsiębiorców, indywidualne materiały promocyjne – ulotki informacyjne oraz reklama w katalogu branżowym. Firmy, które zostaną zakwalifikowane do programu, żeby otrzymać dofinansowanie wysokości 75%, będą zobligowane do uczestniczenia w 9 wybranych przez siebie działaniach.

Konsorcjum „Polskie okna i drzwi” ma zorganizować dla firm i przedsiębiorców z programu BPP: konferencje biznesowe i prasowe, stoiska promujące polską branżę stolarki budowlanej na targach w Paryżu (Equipbaie Metalexpo 2012, BATIMAT 2013), Mediolanie (Made Expo 2012 i 2014), Poznaniu Budma 2013 i 2015), Monachium (BAU 2013 I 2015), Brnie, Norymberdze (Fensterbau Frontale 2014) oraz Sztokholmie. Powstanie film reklamowy o branży polskiej stolarki okiennej i drzwiowej. Na lata 2013 i 2014 zaplanowano szkolenia dla działów eksportowych. Będą też misje gospodarcze do Czech (kwiecień 2013), Włoch (czerwiec 2013), Niemiec (wrzesień 2013), Szwecji (kwiecień 2014) i Francji (listopad 2014).
Maksymalne dofinansowanie dla firmy uczestniczącej w programie nie może przekroczyć 200 tys. euro.

Ministerstwo Gospodarki - nowa jakość współracy

Nic o nas bez nas – powiedział jeden z przedsiębiorców, którego firma już zgłosiła chęć wzięcia udziału w BPP „Polskie okna i drzwi”. Podziękował Ministerstwu Gospodarki za aktywne włączenie branży przy jego tworzeniu, bo teraz to ma sens i może się udać. Już 18 firm zgłosiło swój akces do programu, chociaż oficjalny nabór jeszcze się nie rozpoczął. Wkrótce Ministerstwo Gospodarki udostępni wnioski i określi kryteria, jakie firma musi spełniać by zakwalifikować się do BPP. Warto śledzić kolejne etapy tego programu, bo wiadomo, że gdy w grę wchodzi określona pula pieniędzy, ten lepszy kto nie jest ostatni.

- Skoro jesteście zadowoleni z założeń programu promocji, to teraz nie zawiedźcie nas, zgłaszajcie się i uczestniczcie w wybranych przez siebie projektach – apeluje Ilona Antoniszyn-Klik.
A my będziemy monitorować, jakie to przynosi efekty…

Logo BPP Polskie okna i drzwi
Autor: BPP "Polskie okna i drzwi" Logo BPP "Polskie okna i drzwi"
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany