Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej

2010-11-18 11:24
Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej
Autor: HORMANN

Rozporządzenie o poszanowaniu energii przewiduje obowiązek posiadania świadectw energetycznych również dla hal produkcyjnych i logistycznych. Do osiągnięcia niskiego poziomu zużycia energii pierwotnej konieczna jest redukcja strat ciepła. I to nie tylko w obrębie fasady budynku, lecz również na przejazdach i miejscach przeładunku. Inteligentne rozwiązania w znaczący sposób mogą przyczynić się do oszczędności energii.

Efekt wyziębiania się hali wynika z działania dwóch czynników: straty ciepła powstają po pierwsze na skutek przeciągów; do dodatkowych strat dochodzi w instalacji cieplnej. Dziś obydwa te czynniki próbuje się eliminować, stosując w miejscach przeładunku oraz we wjazdach i wyjazdach z hal technikę bramową i przeładunkową.
- W przypadku nowych budowli wiele przedsiębiorstw inwestuje w tym zakresie. Należy bowiem liczyć się z rosnącymi kosztami energii, a przedsiębiorstwa chcą minimalizować koszty eksploatacyjne -  twierdzi Rüdiger Bierhenke, szef sprzedaży systemów bram przemysłowych i techniki przeładunkowej w Hörmann KG.

Rampy przeładunkowe: termiczna pięta achillesowa

Stalowa konstrukcja rampy przeładunkowej wystaje na zewnątrz hali, ta licząca często kilka metrów kwadratowych powierzchnia działa jak wielki mostek cieplny, odprowadzający ciepło z wnętrza hali.
- Efektu tego można uniknąć, odpowiednio przygotowując projekt i stosując właściwe komponenty -  wyjaśnia Lars Günsch, key account manager w firmie Hörmann.
Rozwiązaniem jest umieszczenie rampy przeładunkowej bardziej w głębi budynku oraz zamontowanie jej nad izolowanym betonowym cokołem. Wówczas można zamontować bramę ocieplaną, np. SPU, w taki sposób, by poruszała się ona przed rampą i u dołu opierała się na betonowym cokole. Dzięki temu przewodząca ciepło rampa przeładunkowa nie ma bezpośredniego kontaktu z zimnym powietrzem na zewnątrz, a warstwa izolacji wokół budynku pozostaje nieprzerwana. Rampa przeładunkowa cofnięta w głąb budynku musi zniwelować większe odległości - rampa HTL-2 z wysuwaną klapą, pozwala zniwelować odstęp między rampą a pojazdem nawet do 1000 mm.

Za bramą: rampę przeładunkową montuje się bardziej w głębi budynku, a pod nią umieszcza izolowany betonowy cokół. Przy takim sposobie montażu należy zniwelować większą odległość dzielącą tył samochodu ciężarowego od rampy. Rozwiązaniem jest rampa przeładunkowa HTL-2 z wysuwaną klapą o długości 1000 mm.

Powstające w czasie korzystania z rampy przeładunkowej przeciągi w szczelinach między samochodem ciężarowym a halą, redukuje właściwe uszczelnienie bramy. Jeśli do rampy dokują samochody ciężarowe tego samego typu, np. w przypadku firmowej floty pojazdów, dobrym rozwiązaniem jest uszczelnienie dociskowe, np. uszczelnienie DFH. Piankowe wypełnienie tego uszczelnienia jest dociskane podczas dokowania, zamyka w ten sposób powstające szczeliny. W przypadku korzystania z różnych samochodów ciężarowych konieczny jest system bardziej uniwersalny, zapewniający w miarę możliwości szczelne połączenie między pojazdem a budynkiem. Można wówczas wykorzystać poduszki powietrzne, jak np. system DAS-3. Po zadokowaniu, wentylatory napełniają poduszkę powietrzem, która szczelnie otula ciężarówkę. Ze względu na dużą szczelność poduszka DAS-3 jest elementem systemu DOBO, przeznaczonego szczególnie dla logistyki produktów świeżych.

Rozwiązanie dla logistyki produktów świeżych

System DOBO umożliwia podjechanie samochodu ciężarowego z zamkniętymi drzwiami naczepy do rampy przeładunkowej. Dopiero po napełnieniu uszczelnienia bramy powietrzem (co zapobiega przedostaniu się ciepłego powietrza do wnętrza naczepy), brama otwiera się, a odbojnice najazdowe o regulowanej wysokości opuszczają się. Specjalne zagłębienia w posadzce z boku rampy przeładunkowej umożliwiają dopiero w tym momencie, otwarcie drzwi naczepy. Uzupełnieniem tego systemu jest Hörmann Docking Assistant (HDA). Za pomocą czujników, system ten mierzy odstęp między samochodem ciężarowym a stanowiskiem dokowania. Następnie system HDA powiadamia kierowcę czerwonym światłem sygnalizacji świetlnej, że pojazd znajduje się w optymalnej pozycji. System HDA można połączyć z systemem DOBO, by ten automatycznie uruchamiał DAS-3 oraz otwierał bramę.

Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej
Autor: HORMANN

Nieprzerwana izolacja hali: ocieplana brama segmentowa DPU, zamyka się przed rampą przeładunkową, co wyklucza straty ciepła na rampie. Rampa wyposażona jest w system DOBO (docking before opening), przeznaczony dla logistyki produktów świeżych. Pozwala to na otwieranie drzwi naczepy po zadokowaniu, dzięki czemu łańcuch chłodniczy pozostaje nieprzerwany.

Brama zamontowana na wjeździe czy wyjeździe z hali lub też na trakcie komunikacyjnym między dwoma strefami hali, w których panują różne temperatury, musi jednocześnie zapobiegać przenikaniu ciepła i minimalizować przeciągi. Wymogi te spełnia brama szybkobieżna HSS 6530. Jej kurtyna składa się z segmentów aluminiowych z przegrodą termiczną, charakteryzujących się dobrym współczynnikiem przenikania ciepła. A ponadto otwiera się z prędkością do 3 m/s. Tym samym jest wystarczająco szybka, by zapewnić płynny ruch pojazdów obsługujących transport wewnętrzny przedsiębiorstwa. Jednocześnie nie pozostaje otwarta dłużej niż jest to konieczne, co znacząco ogranicza przeciągi. W sytuacjach, w których ma to podstawowe znaczenie, możliwe jest jeszcze inne rozwiązanie - połączenie bramy segmentowej z elastyczną bramą szybkobieżną. Bramy montuje się jedna za drugą, tak że brama segmentowa jest zamknięciem zewnętrznym, natomiast brama szybkobieżna V 6030 SE pełni funkcje zamknięcia wewnętrznego. To ostatnie otwiera się z prędkością do 3 m/s i podczas dziennej eksploatacji ogranicza powstawanie przeciągów. Natomiast w nocy zamknięta brama segmentowa zabezpiecza halę przed włamaniem i jest dobrą izolacją cieplną.

Kompleksowe rozwiązanie: dzięki właściwie zaplanowanemu uszczelnieniu dociskowemu, jak np. DFC, można znacząco ograniczyć straty ciepła spowodowane przeciągami. Natomiast odbojnice pozwalają uniknąć uszkodzeń budynku.

Ograniczenie przeciągów: w przypadku często używanych wjazdów i wyjazdów z hal optymalnym rozwiązaniem jest połączenie bramy szybkobieżnej z zamontowaną przed nią przemysłową bramą segmentową pełniącą funkcję zamknięcia zewnętrznego.

Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej
Autor: HORMANN

Ograniczenie przeciągów: dzięki kurtynie wykonanej z aluminiowych segmentów brama HSS 6530 łączy w sobie wytrzymałość bramy segmentowej z szybkością bramy szybkobieżnej.

Oszczędność energii przy wykorzystaniu inteligentnej techniki bramowej i przeładunkowej
Autor: HORMANN
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej