STRABAG zmodernizuje linię kolejową Kraków Główny Towarowy – Rudzice
Modernizacji 20-kilometrowego fragment linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice podejmie się konsorcjum spółek Grupy STRABAG oraz firmy Krakowskie Zakłady Automatyki SA. Umowa zawarta z PKP Polskie Linie Kolejowe SA ma wartość 958 mln zł netto. Zakończenie inwestycji przewidziano na kwiecień 2021 roku.
Modernizacja krakowskiej linii kolejowej to obecnie jedna z największych inwestycja kolejowych w Polsce. W podpisaniu umowy uczestniczył Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa, który powiedział:
– Podpisana dziś umowa potwierdza coraz lepszą realizację Krajowego Programu Kolejowego (KPK) oraz otwiera nowe możliwości szybszych i bezpiecznych podróży w Krakowie, województwie i w Polsce. Inwestycje kolejowe PLK znacznie przyśpieszyły. Obecne tempo ogłaszania przetargów i podpisywania umów gwarantuje, że projekty z KPK za ponad 66 mld zł w pełni zostaną zrealizowane i zdecydowanie zmienią polską kolej. Do końca 2018 roku postępowaniami będą objęte działania w wysokości 75 proc. KPK – zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa.
Linia kolejowa Kraków Główny Towarowy – Rudzice
Ponieważ modernizacja ma dać podwaliny nowej Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Krakowie (SKA) zostaną dobudowane dwa dodatkowe tory kolejowe między Dworcem Towarowym a Krakowem Płaszowem oraz jeden dodatkowy tor do Bieżanowa. Powstaną dwa nowe przystanki PKP. Pierwszy planowany jest na Grzegórzkach, w rejonie ul. Kopernika i będzie to drugi, po Dworcu Głównym, największy węzeł przesiadkowy w Krakowie. Drugi przystanek powstanie przy ul. Złocieniowej.
Ponadto wykonawca będzie musiał wybudować dwa mosty kolejowe na Wiśle (w rejonie ulic Dietla i Grzegórzeckiej) długości 234 i 227 m. Kontrakt przewiduje także przebudowę czterech stacji kolejowych: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów i Kraków Bieżanów. Podsumowując całe przedsięwzięcie: prace obejmą łącznie 55 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty, przepusty, przejścia pod torami, estakady i kładki dla pieszych. Poza budową Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej i obiektów inżynieryjnych wykonawca zmodernizuje linie kolejowe nr 133 i 91 długości 20 km na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Wymieniona zostanie sieć trakcyjna, rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Realizacja inwestycji zwiększy przepustowość ruchu pociągów i skróci czas przejazdu podróżujących.
– Jest to projekt złożony pod względem inżynieryjno-technicznym i jest pod tym względem dużym dla nas wyzwaniem. Ale jesteśmy do niego doskonale przygotowani. W projektach kolejowych wykorzystujemy najnowocześniejsze technologie i urządzenia, które gwarantują najwyższą jakość i niezawodność – zapewnia m.in. Alfred Watzl, członek zarządu firmy STRABAG. Dodał też, że od początku roku 2017 to już piąty kontrakt na modernizację linii kolejowych, który podpisała spółka.
Inwestycje kolejowe w Krakowie
Umowa podpisana przez PKP PLK S.A. ze Strabagiem i jego konsorcjum jest też okazją do przypomnienia, jakie inne inwestycje kolejowe są jeszcze realizowane w tym regionie. Otóż w aglomeracji krakowskiej projekty z Krajowego Programu Kolejowego szacowane są na ponad 4 mld zł. Są to:
• budowa połączenia kolejowego MPL Kraków - Balice z Krakowem, odcinek Kraków Główny - Mydlniki – Balice,
• modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III,
• budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki
• zintegrowany System Transportu Zbiorowego w aglomeracji krakowskiej.