Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego dobiegła końca
Wrocław i jego mieszkańcy dobrze pamiętają czym jest powódź i nigdy więcej nie chcą tego doświadczyć. Czekali 20 lat na poczucie bezpieczeństwa, bo oto zakończyła się modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW), który obecnie jest w stanie przyjąć falę powodziową nawet tak dużą, jak ta z 1997 r., czyli około 3600 m3 na sekundę.
Jakie jest zadanie Wrocławskiego Węzła Wodnego? Otóż, dzięki powstałemu przelewowi Odra – Widawa, w trakcie wielkich powodzi na Odrze będzie można przerzucać część wód powodziowych rzeki Odry do doliny Widawy, chroniąc w ten sposób wrocławską aglomerację przed zalaniem. Inwestycję o wartości 225 mln zł brutto zrealizowała Skanska, zas inwestorem był Dolnośląski Zarząd Melioracji i Urządzeń Wodnych. W ramach tego przedsięwzięcia rozbiórce oraz odbudowie zostały poddane również mosty Krzywoustego oraz most Strachociński (we Wrocławiu – Wenecji Północy – jest ponad 120 mostów i kładek).
Przeczytaj o zbiorniku retencyjnym Świnna Poręba. Czy Wadowice i Kraków są bezpieczne? >>
– Mosty Bolesława Krzywoustego (południowy i północny) zostały rozebrane, a w ich miejscu powstały nowe. Całkowita długość obiektów to ponad 130 metrów, a szerokość ponad 36 metrów. Rozebrany został także żelbetowy trójprzęsłowy most Strachociński. Nowa konstrukcja jest niemal dwa razy dłuższa. Oba mosty są już w pełni przejezdne – podkreśla Wojciech Kowalczyk, menedżer projektów w firmie Skanska.
Nowe wały przeciwpowodziowe we Wrocławiu to również ważna część komunikacyjna miasta. Wybudowane tam drogi pełnią funkcję przede wszystkim serwisową. Mają zapewniać dostęp służbom prowadzącym przeglądy obiektów hydrotechnicznych. Na co dzień to tereny rekreacyjne dostępne dla rowerzystów i pieszych. Dzięki przebudowie istniejących i budowie nowych wałów miasto zyskało 16-kilometrową rowerowo-pieszą obwodnicę Wrocławia.
Skanska już po raz trzeci wykonywała zadania w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego. W ostatnich latach firma wykonała jeszcze dwie inwestycje: modernizację 8 odcinków obwałowań przeciwpowodziowych Odry poniżej Wrocławia (17 km) i obwałowań Kotowice Siedlce (22 km).