Dworzec Łódź Fabryczna. Wyburzanie zabytkowego obiektu. WIDEO i ZDJĘCIA!

2012-06-12 13:45
Dworzec Łódź Fabryczna - wyburzanie
Autor: UM Łódź Torpol, firma zarządzająca dworcem przwiduje, ze zakończenie rozbiórki zbiegnie sie w czasei z uzyskaniem pozwolen na budowę noego budynku dworca

Za kilka lat dworzec Łódż Fabryczna będzie największym dworcem kolejowym w kraju. Aktualnie trwa rozbudowa, która ma zakończyć się w 2015 roku. W ramach inwestycji zabytkowy dworzec Łódź Fabryczna jest wyburzany, a po rozbiórce będzie częścią nowej zabudowy. Zobacz jak wyglądają prace rozbiórkowe.

Budowa podziemnego dworca i nowego węzła komunikacyjnego to priorytetowy projekt, który realizowany jest obecnie w Łodzi. Nowo budowany dworzec Łódź Fabryczna bez wątpienia jest największą inwestycją kolejową, jaka obecnie realizowana jest w Polsce. Aktualnie zabytkowy dworzec jest wyburzany.

Dworzec Łódź Fabryczna a roboty budowlane

Wszystko po to, by wybudować podziemny dworzec. Przypomnijmy, że od 17 października 2011 roku, dworzec Łódź Fabryczna zarządzany jest przez spółkę Torpol, która wygrała przetarg na przebudowę dworca w Węzeł Multimodalny w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”. Nowy, podziemny dworzec ma zostać wybudowany w 42 miesiące. Inwestycja zostanie zrealizowana na poziomie 16 metrów pod ziemią, gdzie zostaną wybudowane cztery perony. Nieco wyżej, bo na poziomie 8 metrów pod powierzchnią znajdować się będą parkingi dla aut, stojaki na rowery, przystanki dla autobusów dalekobieżnych, system chodników dla pieszych, poczekalnie dla podróżnych oraz kasy biletowe. Należy zaznaczyć, że 4 kwietnia 2012 roku został złożony pierwszy projekt - budowy komory startowej, trwa oczekiwanie na wydanie pozwolenia na jej realizację. Inwestycja, która ma zostać zrealizowana do końca 2014 roku finansowana jest przez trzy podmioty: PKP PLK SA - 1 288 855 452,34 złotych, Miasto Łódź - 412 905 234,31 złotych oraz PKP SA w kwocie 57 528 765,06 złotych.

Dworzec Łódź Fabryczna w rozbiórce

Rozbiórka dworca Łódź Fabryczna rozpoczęła się 5 czerwca i potrwa trzy tygodnie. Przed rozpoczęciem prac z zabytkowego budynku zostały zdjęte, m.in. elementy sztukaterii, i ozdobne tralki z balkonów, które zostaną zrekonstruowane i wkomponowane w nowy budynek dworca. Pierwsze prace rozbiórkowe objęły dach, który zdejmowany był ręcznie. Aktulanie przy użyciu maszyn prowadzone jest dalsze wyburzanie. Zakończenie prac powinno zbiec się z uzyskaniem pozwoleń na budowę, wówczas wykonawcy będą mogli rozpocząć roboty ziemne. Zasadnicze prace powinny ruszyć na przełomie lipca i sierpnia. Będą one obejmowały, m.in. przygotowanie wykopu oraz systemu parkingów. Przedsięwzięcie realizuje konsorcujm firm: Torpol, Astaldi i PBDiM. Po rozbiórce dworzec Łódz Fabryczna prawdopodobnie zostanie przesunięty 100 metrów na wschód. Jednak miejski konserwator zabytków nie potwierdził tej informacji. Pewne jest, że zabytkowy dworzec będzie częścią nowej zabudowy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej