Nadwiślański styl

2015-02-06 11:42
Zaślepka Encyklopedii Architektury
Autor: Muratorplus

Styl nadwiślański – jedna z polskich odmian neogotyku; propozycja stylu narodowego. Styl nadwiślański był alternatywą dla rozpowszechnionego zwłaszcza na Mazowszu na stylu wiślano-bałtyckiego. Władysław Łuszczkiewicz, historyk sztuki, konserwator i artysta w jednej osobie, ważna postać krakowskiego środowiska naukowego, w latach 80. XIX wieku za najbardziej rodzime i swoiste uznawał formy gotyku małopolskiego, wskazywał na nie jako punkt wyjściowy dla współczesnej mu architektury, zwłaszcza sakralnej. Sformułowanie koncepcji stylu nadwiślańskiego poprzedziły wieloletnie badania zabytków Krakowa i jego okolic. Badania prowadzone nad krakowską sztuką średniowieczną kazały krakowskiemu badaczowi wycofać się z opinii o bliskim związku sztuki Pomorza i Małopolski. Termin styl nadwiślański wprowadził Jan Sas Zubrzycki w latach 90. XIX wieku. Według założeń architekta, styl miał wyrażać nasz rys narodowy, potężny, śmiały i zgodny z usposobieniem słowiańskim (Sas-Zubrzycki Jan, Styl nadwiślański jako odcień sztuki średniowiecznej, Kraków 1910). Realizacją tych założeń był kościół św. Józefa na Podgórzu w Krakowie. Inne przykłady to kościoły parafialne w Cieklinie czy Ciężkowicach.Styl nadwiślański operował cięższymi, bardziej przysadzistymi bryłami niż styl wiślano-bałtycki, nawiązywał do gotyku, ale też architektury romańskiej, na elewacjach łączył cegłę i kamień dla bogatszego efektu dekoracyjnego.Alternatywną propozycją stylu narodowego był sformułowany przez Stanisława Witkiewicza styl zakopiański.  

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany