Szczeliny na A1 i A2. GDDKiA zna wyniki analiz

2012-03-14 12:19
Szczeliny na A2
Autor: GDDKiA Autostrada A2. Szczeliny są zabezpieczane przed wnikaniem wody oraz przed dalszym pękaniem (to jeszcze nie są czynności  naprawcze)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podała szczegółowe wyniki analiz spękań na autostradzie A1 i A2. Generalna Dyrekcja informuje, że szczeliny nie powstały na skutek niskich temperatur, ale w 90 proc. są efektem zaniedbań wykonawcy i błędów w sztuce budowlanej.

Szczeliny w nawierzchni, które pojawiły się na autostradzie A1 i A2, nie są wynikiem niskich temperatur. Po szczegółowych analizach GDDKiA informuje, że szczeliny powstały w wyniku źle prowadzonych robót budowlanych przez wykonawców.

Przeczytaj również: Szczeliny na autostradzie - historia >>

Szczeliny w nawierzchni. Analiza GDDKiA

Szczegółowe badania przeprowadzone w laboratorium GDDKiA wykazały, że połączenia technologiczne poszczególnych złączeń warstw nawierzchni A1 i A2 są nie prawidłowo wykonane. Ponadto, niektóre połączenia autostrady zostały przez wykonawcę niepotrzebnie nacięte piłą. Aż 90 proc. spękań (99 szczelin) powstało w wyniku błędów w sztuce budowlanej.

Szczeliny a niska temperatura

Szczeliny w asfaltowej podbudowie pojawiły się w wielu miejscach na raz, podczas lutowych mrozów. Ale to nie niska temperatura była powodem problemu. Spękania wystąpiły w miejscach, w których nawierzchnia nie została uszczelniona prze wykonawcę, lub tam, gdzie przerwa technologiczna została nacięta piłą zbyt głęboko, co osłabiło nawierzchnię. W wyniku czego, wystąpiły szczeliny, a nawierzchnia się rozciągnęła. Złe prowadzenie robót przez wykonawców - brak uszczelnienia złącza podbudowy doprowadziło do powstania spękań.

Czy można było uniknąć spękań?

Szczelin można było uniknąć. Wykonawcy mogli zabezpieczyć podbudowę poprzez oczyszczenie nawierzchni, po ukończonym etapie robót. W tym celu, budowlańcy powinni równo i na odpowiedniej głębokości dociąć krawędź nawierzchni, uszczelnić przerwy technologiczne i nie dopuszczać do poruszania się cieżkich pojazdów po nie ukończonym odcinku drogi. Są to proste i znane od ponad 40 lat metody prowadzenia robót budowlanych, które gwarantują zbudowanie dobrej drogi bez kolein.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej