Szczeliny na A1 i A2. GDDKiA zna wyniki analiz

2012-03-14 12:19
Szczeliny na A2
Autor: GDDKiA Autostrada A2. Szczeliny są zabezpieczane przed wnikaniem wody oraz przed dalszym pękaniem (to jeszcze nie są czynności  naprawcze)

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) podała szczegółowe wyniki analiz spękań na autostradzie A1 i A2. Generalna Dyrekcja informuje, że szczeliny nie powstały na skutek niskich temperatur, ale w 90 proc. są efektem zaniedbań wykonawcy i błędów w sztuce budowlanej.

Szczeliny w nawierzchni, które pojawiły się na autostradzie A1 i A2, nie są wynikiem niskich temperatur. Po szczegółowych analizach GDDKiA informuje, że szczeliny powstały w wyniku źle prowadzonych robót budowlanych przez wykonawców.

Przeczytaj również: Szczeliny na autostradzie - historia >>

Szczeliny w nawierzchni. Analiza GDDKiA

Szczegółowe badania przeprowadzone w laboratorium GDDKiA wykazały, że połączenia technologiczne poszczególnych złączeń warstw nawierzchni A1 i A2 są nie prawidłowo wykonane. Ponadto, niektóre połączenia autostrady zostały przez wykonawcę niepotrzebnie nacięte piłą. Aż 90 proc. spękań (99 szczelin) powstało w wyniku błędów w sztuce budowlanej.

Szczeliny a niska temperatura

Szczeliny w asfaltowej podbudowie pojawiły się w wielu miejscach na raz, podczas lutowych mrozów. Ale to nie niska temperatura była powodem problemu. Spękania wystąpiły w miejscach, w których nawierzchnia nie została uszczelniona prze wykonawcę, lub tam, gdzie przerwa technologiczna została nacięta piłą zbyt głęboko, co osłabiło nawierzchnię. W wyniku czego, wystąpiły szczeliny, a nawierzchnia się rozciągnęła. Złe prowadzenie robót przez wykonawców - brak uszczelnienia złącza podbudowy doprowadziło do powstania spękań.

Czy można było uniknąć spękań?

Szczelin można było uniknąć. Wykonawcy mogli zabezpieczyć podbudowę poprzez oczyszczenie nawierzchni, po ukończonym etapie robót. W tym celu, budowlańcy powinni równo i na odpowiedniej głębokości dociąć krawędź nawierzchni, uszczelnić przerwy technologiczne i nie dopuszczać do poruszania się cieżkich pojazdów po nie ukończonym odcinku drogi. Są to proste i znane od ponad 40 lat metody prowadzenia robót budowlanych, które gwarantują zbudowanie dobrej drogi bez kolein.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej