Program Czyste Powietrze 2023 - wniosek można już złożyć! Dofinansowanie nawet 135 tys. zł. Jakie warunki trzeba spełnić?

2023-01-09 13:22

Program Czyste Powietrze 2023 z dużymi zmianami! Dofinansowanie na termomodernizację domu czy wymianę kopciucha wynosi do 135 tys. zł. Wniosek do nowej wersji Czystego Powietrza można złożyć od 3 stycznia 2023. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dotację z nowego Czystego Powietrza? Dla jakich progów dochodowych jakie dopłaty?

Spis treści

  1. Nowy program Czyste Powietrze 2023 od 3 stycznia
  2. Czyste Powietrze 2023 z wyższymi progami dochodowymi i dofinansowaniem
  3. Dotacja w Czystym Powietrzu na pół roku przed rozpoczęciem inwestycji
  4. Dla kogo program Czyste Powietrze?
  5. Czyste Powietrze - jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Program Czyste Powietrze ruszył po raz pierwszy we wrześniu 2018. Jego celem jest walka z największymi trucicielami powietrza jakimi są przestarzałe kotły na paliwa stałe wykorzystywane do ogrzewania. Program ma być realizowany do 2029 roku. Na Czyste Powietrze rząd zamierza przeznaczyć w ciągu 10 lat 103 mld zł.

Nowy program Czyste Powietrze 2023 od 3 stycznia

Nowa wersja programu Czyste Powietrze rusza 3 stycznia 2023 roku. Najważniejsze zmiany programu Czyste Powietrze dotyczą:

  • podniesienia wysokości progów dochodowych,
  • wyższego dofinansowania o jakie można się ubiegać,
  • możliwości rozszerzenia wniosku o termomodernizację domu, jeśli wcześniej wniosek dotyczył tylko wymiany pieca,
  • ścieżki bankowej programu - kredyt bankowy z dotacją na częściową spłatę zobowiązania będzie można otrzymać na inwestycje rozpoczęte do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku w banku,
  • obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego budynku.

Czyste Powietrze 2023 z wyższymi progami dochodowymi i dofinansowaniem

Minister Anna Moskwa podała, że po zmianach w programie Czyste Powietrze przy podwyższonym dofinansowaniu próg dochodowy wzrośnie z 1564 do 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i z 2189 do 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Maksymalna dotacja wzrośnie z 47 do 99 tys. zł.

Przy najwyższym wymiarze wsparcia progi wzrosną odpowiednio:

  • z 900 do 1090 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
  • z 1260 do 1526 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych.

Maksymalna wysokość dotacji wzrasta z 79 do 135 tys. zł.

Anna Moskwa wyjaśniła, że podwyższenie progów dochodowych, jak i wysokości dotacji, wynika m.in. z rosnących cen usług i produktów.

Przypomniała też, że w przypadku beneficjentów podwyższonego i maksymalnego wsparcia można ubiegać się o 50% dotacji w ramach prefinansowania inwestycji, czyli przed faktycznym startem remontu. Pieniądze te trafią do wykonawców prac, a pierwsza transza dotacji będzie przelewana na konto w 14 dni od podpisania umowy. Pozostała część zostanie wypłacona w ciągu 30 dni od zakończenia remontu.

Dotacja w Czystym Powietrzu na pół roku przed rozpoczęciem inwestycji

Nowe Czyste Powietrze wprowadza też zmiany w ofercie bankowej, czyli w Kredycie Czyste Powietrze. Taką pożyczkę z dotacją na częściową spłatę kapitału zaciągniętego kredytu będzie można uzyskać na inwestycje rozpoczęte do sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku w banku. Do tej pory kredyt z dotacją udzielany był na przedsięwzięcia rozpoczęte od daty złożenia wniosku o dofinansowanie w banku udzielającym kredytu.

Czyste Powietrze 2023
Autor: PAS Zmiany w Programie Czyste Powietrze od 2023 Link: powiększ grafikę

Dla kogo program Czyste Powietrze?

Program Czyste Powietrze przeznaczony jest właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.

Czyste Powietrze - jak złożyć wniosek o dofinansowanie?

Wnioski należy składać do właściwego wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (FOŚiGW), który obejmuje swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek lub lokal mieszkalny. Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są: w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronach internetowych wfośigw lub w serwisie gov.pl.

Jak złożyć wniosek przez internet lub w urzędzie?

Przed złożeniem wniosku poprzez Portal Beneficjenta Wnioskodawca rejestruje konto na tym portalu. Rejestracja konta umożliwia pobranie elektronicznej wersji wniosku. Pobrany wniosek w postaci elektronicznej należy wypełnić i przesłać poprzez Portal Beneficjenta do właściwego wfośigw, z zastrzeżeniem w poniższym punkcie.Wnioskodawca przesyłający wniosek poprzez Portal Beneficjenta zobowiązany jest również do wydrukowania wniosku z Portalu Beneficjenta, opatrzenie go swoim podpisem i dostarczenie w postaci papierowej wraz z załącznikami (z wymaganymi podpisami) do właściwego wfośigw.

  1. Wnioskodawca wypełnia wniosek na stronie i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami).
  2. Złożenie wniosku w formie dotacji z prefinansowaniem możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem serwisu GWD z możliwością podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym, a w przypadku braku podpisu, możliwe jest wydrukowanie formularza wniosku, ręczne podpisani i przesłanie go pocztą lub przekazania za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
  3. W przypadku gdy wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną, dopuszczalne jest złożenie wniosku wraz z załącznikami tylko w formie papierowej. Zaleca się wypełnienie wniosku (nawet jeżeli jest składany wyłącznie w formie papierowej) korzystając z aktywnego formularza, ze względu na „samoliczące się” pola.

Złożenie wniosku pośrednictwem banku

  1. W oddziale banku, który przystąpił do programu Czyste Powietrze, składa się wniosek wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu Czyste Powietrze. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
  2. Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, bank złoży w naszym imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw).
  3. Bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
  4. W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) należy zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
  5. Wfośigw wypłaca dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.

Jak informowano pod koniec 2022, w programie Czyste Powietrze złożono ponad 530 tys. wniosków na blisko 10 mld zł dotacji, a zawarto umowy na ponad 8,3 mld zł. Wypłacono ponad 4 mld zł. Na rozliczenie inwestycji beneficjenci mają do 36 miesięcy, stąd różnica pomiędzy kwotą wskazaną w umowach i kwotą wypłaconych środków. Budżet Czystego Powietrza to ponad 100 mld zł.

Źródło:PAP

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej