Program Czyste Powietrze 2023 - wniosek można już złożyć! Dofinansowanie nawet 135 tys. zł. Jakie warunki trzeba spełnić?
Program Czyste Powietrze 2023 z dużymi zmianami! Dofinansowanie na termomodernizację domu czy wymianę kopciucha wynosi do 135 tys. zł. Wniosek do nowej wersji Czystego Powietrza można złożyć od 3 stycznia 2023. Jakie warunki trzeba spełnić, aby otrzymać dotację z nowego Czystego Powietrza? Dla jakich progów dochodowych jakie dopłaty?
Spis treści
- Nowy program Czyste Powietrze 2023 od 3 stycznia
- Czyste Powietrze 2023 z wyższymi progami dochodowymi i dofinansowaniem
- Dotacja w Czystym Powietrzu na pół roku przed rozpoczęciem inwestycji
- Dla kogo program Czyste Powietrze?
- Czyste Powietrze - jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Program Czyste Powietrze ruszył po raz pierwszy we wrześniu 2018. Jego celem jest walka z największymi trucicielami powietrza jakimi są przestarzałe kotły na paliwa stałe wykorzystywane do ogrzewania. Program ma być realizowany do 2029 roku. Na Czyste Powietrze rząd zamierza przeznaczyć w ciągu 10 lat 103 mld zł.
Nowy program Czyste Powietrze 2023 od 3 stycznia
Nowa wersja programu Czyste Powietrze rusza 3 stycznia 2023 roku. Najważniejsze zmiany programu Czyste Powietrze dotyczą:
- podniesienia wysokości progów dochodowych,
- wyższego dofinansowania o jakie można się ubiegać,
- możliwości rozszerzenia wniosku o termomodernizację domu, jeśli wcześniej wniosek dotyczył tylko wymiany pieca,
- ścieżki bankowej programu - kredyt bankowy z dotacją na częściową spłatę zobowiązania będzie można otrzymać na inwestycje rozpoczęte do 6 miesięcy przed złożeniem wniosku w banku,
- obowiązku przeprowadzenia audytu energetycznego budynku.
Czyste Powietrze 2023 z wyższymi progami dochodowymi i dofinansowaniem
Minister Anna Moskwa podała, że po zmianach w programie Czyste Powietrze przy podwyższonym dofinansowaniu próg dochodowy wzrośnie z 1564 do 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym i z 2189 do 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym. Maksymalna dotacja wzrośnie z 47 do 99 tys. zł.
Przy najwyższym wymiarze wsparcia progi wzrosną odpowiednio:
- z 900 do 1090 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych,
- z 1260 do 1526 zł w przypadku gospodarstw wieloosobowych.
Maksymalna wysokość dotacji wzrasta z 79 do 135 tys. zł.
Anna Moskwa wyjaśniła, że podwyższenie progów dochodowych, jak i wysokości dotacji, wynika m.in. z rosnących cen usług i produktów.
Przypomniała też, że w przypadku beneficjentów podwyższonego i maksymalnego wsparcia można ubiegać się o 50% dotacji w ramach prefinansowania inwestycji, czyli przed faktycznym startem remontu. Pieniądze te trafią do wykonawców prac, a pierwsza transza dotacji będzie przelewana na konto w 14 dni od podpisania umowy. Pozostała część zostanie wypłacona w ciągu 30 dni od zakończenia remontu.
Dotacja w Czystym Powietrzu na pół roku przed rozpoczęciem inwestycji
Nowe Czyste Powietrze wprowadza też zmiany w ofercie bankowej, czyli w Kredycie Czyste Powietrze. Taką pożyczkę z dotacją na częściową spłatę kapitału zaciągniętego kredytu będzie można uzyskać na inwestycje rozpoczęte do sześciu miesięcy przed dniem złożenia wniosku w banku. Do tej pory kredyt z dotacją udzielany był na przedsięwzięcia rozpoczęte od daty złożenia wniosku o dofinansowanie w banku udzielającym kredytu.

Dla kogo program Czyste Powietrze?
Program Czyste Powietrze przeznaczony jest właścicieli lub współwłaścicieli jednorodzinnych budynków mieszkalnych, lub wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą.
Czyste Powietrze - jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Wnioski należy składać do właściwego wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (FOŚiGW), który obejmuje swoim działaniem teren województwa, w którym zlokalizowany jest budynek lub lokal mieszkalny. Aktualnie obowiązujący formularz wniosku wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania dostępne są: w Portalu Beneficjenta, tj. aplikacji internetowej znajdującej się na stronach internetowych wfośigw lub w serwisie gov.pl.
Jak złożyć wniosek przez internet lub w urzędzie?
Przed złożeniem wniosku poprzez Portal Beneficjenta Wnioskodawca rejestruje konto na tym portalu. Rejestracja konta umożliwia pobranie elektronicznej wersji wniosku. Pobrany wniosek w postaci elektronicznej należy wypełnić i przesłać poprzez Portal Beneficjenta do właściwego wfośigw, z zastrzeżeniem w poniższym punkcie.Wnioskodawca przesyłający wniosek poprzez Portal Beneficjenta zobowiązany jest również do wydrukowania wniosku z Portalu Beneficjenta, opatrzenie go swoim podpisem i dostarczenie w postaci papierowej wraz z załącznikami (z wymaganymi podpisami) do właściwego wfośigw.
- Wnioskodawca wypełnia wniosek na stronie i podpisuje kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym oraz przesyła go za pośrednictwem wskazanego serwisu do właściwego wfośigw na wyznaczoną skrzynkę podawczą ePUAP. W tym przypadku konieczne jest załączenie załączników do wniosku w formie elektronicznej (skany z wymaganymi podpisami).
- Złożenie wniosku w formie dotacji z prefinansowaniem możliwe jest wyłącznie za pośrednictwem serwisu GWD z możliwością podpisania wniosku elektronicznie profilem zaufanym, a w przypadku braku podpisu, możliwe jest wydrukowanie formularza wniosku, ręczne podpisani i przesłanie go pocztą lub przekazania za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.
- W przypadku gdy wnioskodawca nie ma możliwości złożenia wniosku drogą elektroniczną, dopuszczalne jest złożenie wniosku wraz z załącznikami tylko w formie papierowej. Zaleca się wypełnienie wniosku (nawet jeżeli jest składany wyłącznie w formie papierowej) korzystając z aktywnego formularza, ze względu na „samoliczące się” pola.
Złożenie wniosku pośrednictwem banku
- W oddziale banku, który przystąpił do programu Czyste Powietrze, składa się wniosek wniosek o Kredyt Czyste Powietrze, a po przyznaniu kredytu – wniosek o dotację z programu Czyste Powietrze. Konsultant (pracownik banku) pomoże Ci wypełnić dokumenty.
- Po pozytywnej decyzji kredytowej lub warunkowej umowie kredytowej, bank złoży w naszym imieniu wniosek o dotację do właściwego terytorialnie wojewódzkiego funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej (wfośigw).
- Bank, po otrzymaniu pozytywnej decyzji o przyznaniu dotacji, wypłaci kredyt. Jeśli kredyt jest zabezpieczony gwarancją BGK, to wypłata kredytu nastąpi po podpisaniu umowy dotacji.
- W terminie 18 miesięcy (licząc od dnia złożenia wniosku o dotację) należy zrealizować inwestycję, a następnie złożyć w wfośigw wniosek o jej rozliczenie.
- Wfośigw wypłaca dotację po pozytywnej weryfikacji przedstawionych dokumentów zakupowych. Środki trafią na rachunek kredytu, co oznacza, że bank zaksięguje je na poczet spłaty kapitału kredytu.
Jak informowano pod koniec 2022, w programie Czyste Powietrze złożono ponad 530 tys. wniosków na blisko 10 mld zł dotacji, a zawarto umowy na ponad 8,3 mld zł. Wypłacono ponad 4 mld zł. Na rozliczenie inwestycji beneficjenci mają do 36 miesięcy, stąd różnica pomiędzy kwotą wskazaną w umowach i kwotą wypłaconych środków. Budżet Czystego Powietrza to ponad 100 mld zł.
Źródło:PAP