Mirbud wybuduje fabrykę Izery w Jaworznie. Jest list intencyjny w tej sprawie

2024-03-13 13:01

Mirbud podpisał z ElectroMobility Poland list intencyjny na budowę zakładu produkcyjnego fabryki samochodów elektrycznych izera. Nie oznacza to jeszcze oczywiście, że firma rozpocznie od razu budowę obiektu. Podpisanie listu jest efektem rozstrzygnięcia przetargu na realizację inwestycji ElectroMobility Poland w Jaworznie i jest na razie deklaracją wyboru.

Spis treści

  1. List intencyjny w sprawie budowy fabryki Izery
  2. Budowa fabryki Izery - list intencyjny, co to oznacza?
  3. Budowa fabryki Izery w Jaworznie wymagała specustawy
  4. Taka będzie fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie
  5. Budowa polskiego samochodu elektrycznego Izera - zaawansowanie projektu

List intencyjny w sprawie budowy fabryki Izery

Przetarg na budowę fabryki Izery wygrała spółka akcyjna Mirbud – jeden z liderów branży budowlanej w Polsce, od ponad 30 lat specjalizujący się m.in. w budownictwie przemysłowym i infrastrukturalnym.

List intencyjny podpisali Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland oraz Jerzy Mirgos, prezes Mirbud S.A.

Czytaj też: Polski samochód elektryczny wyjedzie na drogi w 2026. Jaka będzie Izera?

To największa kolejowa inwestycja na Śląsku. Otwarto linię do lotniska w Pyrzowicach

Przed podpisaniem finalnej umowy z Mirbud S.A. EMP musi uzyskać niezbędne zgody korporacyjne Rady Nadzorczej oraz Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy wynikające ze statutu spółki. Szacujemy, że pozwolenie na budowę zostanie wydane do połowy kwietnia. Wtedy też od strony formalnej spółka będzie gotowa do rozpoczęcia inwestycji.Wszelkie ustalenia z naszym partnerem technologicznym - Geely, a także ramy współpracy z ogłoszonym dzisiaj Generalnym Wykonawcą potwierdzają, że termin uruchomienia produkcji do połowy 2026 roku jest możliwy do realizacji – mówi Paweł Tomaszek, rzecznik ElectroMobility Poland

Budowa fabryki Izery - list intencyjny, co to oznacza?

Przedmiotem listu intencyjnego jest na razie jedynie potwierdzenie, że wyniku prowadzanego przez ElectroMobility Poland postępowania firma Mirbud uzyskała najlepsze noty i złożyła najlepsza ofertę.

– Wybór naszej spółki na generalnego wykonawcę jednej z największych realizowanych w naszym kraju inwestycji w branży motoryzacyjnej jest potwierdzeniem naszych kompetencji oraz pozycji rynkowej. Jestem przekonany, że nasze doświadczenie, wiedza i umiejętności naszych inżynierów oraz możliwości realizacyjne gwarantują wysoką jakość i terminowość wykonania prac budowlanych. Chcemy, aby ta realizacja była wizytówką nie tylko dla Śląska i miasta Jaworzno, ale by przez wiele lat służyła rozwojowi całego tego regionu i była symbolem polskiej elektromobilności – podkreślił Jerzy Mirgos, prezes Mirbudu.

Rozstrzygnięcie przetargu na budowę zakładu produkcyjnego to ostatni ważny krok na drodze do rozpoczęcia produkcji samochodów marki Izera. Fabryka będzie gotowa w ciągu 23 miesięcy od wbicia symbolicznej, pierwszej łopaty. Współpraca z polskim podmiotem, który ma 30-letnie doświadczenie w realizacji inwestycji przemysłowych, jest gwarancją tego, że prace przy budowie zakładu produkcyjnego będą zrealizowane w najwyższym rynkowym standardzie i z dotrzymaniem harmonogramów inwestycji – powiedział Piotr Zaremba.

Budowa fabryki Izery w Jaworznie wymagała specustawy

Przypomnijmy. Budowa fabryki Izery w Jaworznie to temat o którym mówi się już od kilku lat.

Lokalizacja fabryki w Jaworznie była przedmiotem wielu prawnych zawirowań. By spółka mogła myśleć o budowie fabryki w tym miejscu konieczna była zmiana przepisów. Trzeba było uchwalić tzw. specustawę, dzięki której możliwa była zamiana gruntów Lasów Państwowych i miasta Jaworzno.

W zamian za działkę pod fabrykę, miasto przekazało Lasom Państwowym zalesioną działkę w innym miejscu. Działka pod fabrykę jest już obecnie częścią Jaworznickiego Obszaru Gospodarczego, którym administruje obecnie Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna.

Droga z widokiem na Tatry. Tym odcinkiem zakopianki pojedziemy jeszcze w 2024 roku

Taka będzie fabryka samochodów elektrycznych Izera w Jaworznie

Jak informowała spółka ElectroMobility Poland zakład produkcyjny Izery został zaprojektowany w oparciu o najlepsze praktyki w branży. Będzie to zakład wysoce zautomatyzowany składający się m.in. z wydziałów produkcyjnych spawalni, lakierni, montażu. Proces produkcyjny będzie wykorzystywał technologie zastosowane w najnowszych zakładach z wykorzystaniem europejskich i polskich dostawców. Fabryka będzie wybudowana w dwóch etapach. Dla etapu pierwszego powierzchnia zabudowy wyniesie 169 tys m2 a docelowa powierzchnia zabudowy dla etapu drugiego wyniesie 250 tys m2. Maksymalna roczna zdolność produkcyjna zakładu wyniesie 240 tys samochodów.

Jak podkreślają przedstawiciele EMP, wybór Jaworzna dla lokalizacji przyszłej fabryki Izery był podyktowany specyfiką przyszłych terenów inwestycyjnych, m.in.: bliskością potencjalnych dostawców części i komponentów zlokalizowanych w regionie, dobrą infrastrukturą, zapleczem naukowym śląskich uczelni, a także odpowiednim zapleczem umożliwiającym pozyskanie kompetentnych i doświadczonych pracowników zakładu.

Budowa polskiego samochodu elektrycznego Izera - zaawansowanie projektu

W listopadzie 2023 roku zakończono drugą fazę projektową realizowaną we współpracy z Geely i Pininfariną związaną z pierwszym samochodem z gamy modelowej Izery. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będzie to SUV. Etap ten ostatecznie potwierdził szczegółowe założenia techniczne, wykonalność oraz model biznesowy przedsięwzięcia. Uwzględniając wszystkie strumienie prac oraz metodologię branżową, projekt został zrealizowany w około 40% i jest prowadzony zgodnie ze wszystkimi standardami obowiązującymi w przemyśle motoryzacyjnym. Wydana została decyzja środowiskowa dotycząca inwestycji i złożony został wniosek o pozwolenie na budowę.  Spółka zakończyła proces wyboru i ogłosiła wyniki przetargu na generalnego wykonawcę zakładu produkcyjnego. Podpisanie umowy będzie możliwe dopiero po uzyskaniu niezbędnych zgód korporacyjnych. Spółka od strony formalnej jest gotowa do rozpoczęcia inwestycji.

W wyniku prac zespołów inżynierskich i stylistów powstała szczegółowa dokumentacja techniczna która w jest obecnie wykorzystywana w dialogu technicznym z dostawcami komponentów. Trwają także zaawansowane pracę na budową łańcucha dostaw dla projektu. Na koniec stycznia 56 %  pakietów zakupowych jest już na rynku, 93% z nich zawiera na liście dostawców produkujących wskazane komponenty w Polsce. Zaangażowano już około 100 dostawców w toczące się aktualnie procesy zakupowe.  60 z nich posiada zakłady produkcyjne w Polsce. Łącznie zespół odpowiedzialny za budowę łańcucha dostaw zidentyfikował około 250 podmiotów, które wyraziły zainteresowanie uczestniczeniem w projekcie i zostało pozytywnie zweryfikowanych pod względem potencjału i doświadczenia.

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej