Inwestycje w infrastrukturę pożądane

2009-03-11 16:06
Autostrada
Autor: brak danych Autostrada A4, odcinek Nogowczyce - Kleszczów

- W ubiegłym roku rozstrzygnięto przetargi na inwestycje drogowe na 15 mld zł, obecnie w trakcie postępowania znajdują się przetargi na 20 mld zł. W 2009 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje ogłosić 60 przetargów na 29 mld zł – powiedział Podsekretarz Stanu Zbigniew Rapciak 10 marca br. w Warszawie, podczas debaty "Czy inwestycje w infrastrukturę transportową mogą złagodzić skutki kryzysu?".

– Aby realizacja inwestycji drogowych była dźwignią dla całej gospodarki musi nastąpić jeszcze większa mobilizacja zarówno po stronie inwestorów administracji publicznej, jak i firm wykonawczych – dodał Wiceminister.
W panelu dyskusyjnym zorganizowanym przez Executive Club uczestniczyli także: wiceszef sejmowej Komisji Infrastruktury Janusz Piechociński, Prezes PKP Intercity Krzysztof Celiński oraz przedstawiciele firm realizujących inwestycje drogowe.

Dyskutując o sprawności organizacyjnej instytucji odpowiedzialnych za inwestycje transportowe Podsekretarz Stanu Z. Rapciak zaznaczył, że kluczem do sprawnej realizacji inwestycji drogowych jest zakończenie decentralizacji GDDKiA.
- Osoby zatrudnione w oddziałach mają największą wiedzę o danej inwestycji i zrealizują ją najlepiej. Centrala natomiast powinna być odpowiedzialna za planowanie rozwoju, modernizacji i utrzymania sieci dróg krajowych oraz za realizację budżetu państwa w tym zakresie. Powinna także współuczestniczyć w tworzeniu prawa i przepisów technicznych oraz wykonywać zadania związane z pełnieniem roli organu odwoławczego w postępowaniach administracyjnych – powiedział Wiceminister.
Prezes PKP Intercity Krzysztof Celiński podkreślił rolę decentralizacji także przy realizacji inwestycji kolejowych.
– Każdy duży projekt kolejowy ma swojego lidera, który jest odpowiedzialny za całość inwestycji na danej linii kolejowej. To jest bardzo istotne także z punktu widzenia ciągłości wiedzy - powiedział.
Podczas panelu podkreślono również rolę stabilności kadrowej administracji dla sprawnej realizacji inwestycji transportowych.

Omawiając kwestie prawne Janusz Piechociński przypomniał, że dzięki przyjętej w ubiegłym roku specustawie drogowej proces realizacji inwestycji, który wcześniej trwał 5-7 lat, skrócono o połowę. W 2008 r. znowelizowano także Prawo Zamówień Publicznych oraz dostosowano przepisy w zakresie ochrony środowiska do wymogów unijnych.
– Teraz najważniejsza jest stabilność prawa i umiejętność jego stosowania, kierowanie się zdrowym rozsądkiem – powiedział J. Piechociński.
– Bardzo istotne jest, aby pracownicy urzędów nie bali się podejmowania decyzji i stosowali rozwiązania, które dopuszcza polskie prawo – podkreślił Wiceminister Zbigniew Rapciak.

Podczas panelu dyskutowano także czy firmy wykonawcze obecne na polskim rynku są w stanie sprostać inwestycjom drogowym realizowanym na coraz większą skalę.
– Z naszych szacunków wynika, że potencjał firm wykonawczych wynosi 25-27 mld zł – powiedział Wiceminister Z. Rapciak.
Obecni na debacie reprezentanci sektora budownictwa drogowego zapewnili, że nie zabraknie im mocy wytwórczych.
– Kryzys sprawił, że społeczeństwo uwierzyło, iż inwestycje infrastrukturalne mogą złagodzić jego objawy. Nie ma już nacisku na podwyższanie płac, tanieją materiały do budowy dróg, a to sprawia, że inwestycje mogą być realizowane taniej niż wcześniej planowano – powiedział Prezes Zarządu firmy Budimex Marek Michałowski.

W odpowiedzi na postulaty firm wykonawczych, aby do budowy dróg mogły być stosowane materiały wytwarzane lokalnie, Wiceminister Z. Rapciak poinformował, że Minister Infrastruktury wydał już stosowne rekomendacje dotyczące wymagań technicznych, które to umożliwiają (dostępne na stronie internetowej resortu: www.mi.gov.pl).

Podsekretarz Stanu Zbigniew Rapciak podczas debaty Czy inwestycje w infrastrukturę transportową mogą złagodzić skutki kryzysu? (10 marca 2009 r., Warszawa)
Autor: Ministerstwo Infrastruktury Podsekretarz Stanu Zbigniew Rapciak podczas debaty (10 marca 2009 r., Warszawa)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany