Autostradowa Obwodnica Wrocławia otwarta

2011-09-01 14:07
Autostradowa Obwodnica Wrocławia (autostrada A8)
Autor: www.gddkia.pl Autostradowa Obwodnica Wrocławia ma za zadanie odciążyć centrum miasta i skierować ruch tranzytowy poza Wrocław

Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW), to jedna z największych inwestycji drogowych, jaka została zrealizowana w kraju w ostatnich trzech latach. Obwodnica kieruje ruch tranzytowy poza istniejący układ drogowy Wrocławia. AOW przejmie część ruchu o dalekim zasięgu, co znacznie zmniejszy jego udział na pozostałych drogach. Łączna długość AOW to ponad 35 km, a wartość inwestycji przekroczyła 4 mld złotych.

Autostradowa Obowodnica Wrocławia

Od 31 sierpnia, kierowcy mogą korzystać z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Inwestycja znajduje się po północno-zachodniej stronie miasta. Autostradowa Obwodnica Wrocławia (AOW) została wybudowana przede wszystkim w celu odciążenia głównych arterii miasta i innych strategicznych sieci drogowych we Wrocławiu.
Ponadto, wrocławska obwodnica poprawi bezpieczeństwo na drodze krajowej nr 8 na odcinkach: Długołęka -  Wrocław, Wrocław -Kobierzyce oraz na drodze nr 5, na odcinku: Trzebnica - Wrocław. Autostradowa Obwodnica Wrocławia łączy autostradę A4 z portem lotniczym we Wrocławiu, stadionem oraz drogą ekspresową nr 8 (Wrocław - Warszawa).
AOW została podzielona na 3 odcinki:

  • łącznik Kobierzyce - węzeł lotnisko - ok. 14 km,
  • most autostradowy przez rzekę Odrę wraz z estakadami dojazdowymi - ok. 1,742 km,
  • węzeł lotnisko - łącznik Długołęka - ok. 20 km.

Most Rędziński - obiekt w ramach AOW

W ciągu wrocławskiej obwodnicy powstał największy most betonowy w Polsce - Most Rędziński. Jest to obiekt podwieszany do jednego pylonu.
Most Rędziński ma najwyższy w kraju pylon wysokości 122 m i długości 1742 m, łącznie z estakadami i jest czwartym co do wielkości mostem betonowym na świecie. Całkowita powierzchnia mostu Rędzińskiego wynosi ponad 70 tys m2. Na 160 wantach (liny stalowe), o łącznej długości ok. 25 km zostaną podwieszone dwie niezależne wielopasmowe jezdnie. Jest to unikatowe rozwiązanie, które dotychczas nie było stosowane. Do budowy mostu zużyto 110 tys. m3 betonu oraz 180 tys. ton stali. Koszt budowy obiektu to 576 mln złotych.

Autostradowa Obwodnica Wrocławia - inne wybudowane inwestycje

  • 7 węzłów ( Kobierzyce, Południe, Zachód, Stadion, Północ, Psie Pole),
  • 42 obiekty mostowe (w tym Ekodukt - przejście dla dużych zwierząt),
  • ok. 27 km ekranów akustycznych.

Wykonawcy inwestycji: część I: Magnice – węzeł Lotnisko - Budimex SA , część II A – Most Autostradowy z estakadami dojazdowymi - Mostostal Warszawa/ Acciona Infraestructuras, część II B – węzeł Lotnisko – Łącznik Długołęka - Konsorcjum firm z liderem Strabag.

Most na Odrze
Autor: Mostostal Warszawa
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany