Rozwój Bosch-Elektronarzędzia w 2001 roku

2002-05-28 19:02

Grupa Bosch, mimo niesprzyjającej koniunktury, utrzymała w 2001 roku swoje udziały w polskim rynku na poziomie 40% i osiągnęła dodatni wynik finansowy. 

Światowy rynek elektronarzędzi w 2001 roku
W ubiegłym roku rynek elektronarzędzi przeżywał stagnację, podobnie jak w roku 2000 sprzedano około 100 milionów sztuk narzędzi. Według wstępnych obliczeń wartość sprzedaży wyniosła 7,6 mld # - 3% mniej niż w roku poprzednim. Na poziom sprzedaży największy wpływ miał słaby popyt w Ameryce Północnej i w Europie. Nieznaczny wzrost odnotowany poza tymi regionami nie był w stanie zahamować ogólnego spadku koniunktury.
W Ameryce Północnej sprzedano 42 mln sztuk elektronarzędzi - o 1% mniej niż w roku ubiegłym, zaś wartość sprzedaży wyniosła 3,4 mld #, o 3% mniej niż w roku 2000. Wolno rozwijający się rynek w pierwszej połowie 2001 roku uległ dodatkowemu osłabieniu na skutek ataków terrorystycznych we wrześniu.
W Ameryce Południowej odnotowano wzrost wartościowy w wysokości 3%. Sprzedaż na tym kontynencie wyniosła 0,3 mld #. Pozytywnie kształtował się popyt w Wenezueli, Chile i Brazylii, natomiast w Argentynie popyt znacznie zmalał.
Rynek w Azji przeżywał stagnację wywołaną recesją w Japonii, sprzedaż wzrosła zaledwie o 1%. W pozostałych krajach kontynentu odnotowano wzrost sprzedaży.
W Europie wartość sprzedaży elektronarzędzi zmalała w roku 2001 o 2%, do 2,5 mld #. Ilościowo spadek wyniósł prawie 1%; sprzedano 34 mln sztuk urzadzeń. Przyczynił się do tego rynek niemiecki, który ponownie nie odnotował wzrostu koniunktury - wartość sprzedaży spadła o 5%, osiągając poziom 0,6 mld #. Po raz pierwszy sprzedano mniej urządzeń niż w roku poprzednim. Jest to konsekwencją utrzymującej się trudnej sytuacji w budownictwie. Prognozy na bieżący roku nie przewidują końca recesji w gospodarce budowlanej, szczególnie w budownictwie mieszkaniowym. Liczba nowych mieszkań oddanych do użytku zmalała w roku 2001 o 15%, a w tym roku ma spaść o dalsze 4%. Rynek niemiecki odnotował tym samym siódmy rok niekorzystnej koniunktury, a sprzedaż osiągnęła poziom z roku 1989.
W pozostałych krajach europejskich popyt na elektronarzędzia zmalał. Na rynku brytyjskim sprzedaż spadła 1%, Francja odnotowała wzrost w wysokości 2% , a we Włoszech panowała stagnacja.

Rozwój Bosch-Elektronarzędzia w roku 2001 ...

... na świecie
Dział branżowy Elektronarzędzi osiągnął w roku 2001 światowe obroty na poziomie 2,9 mld euro. Udział rynków zagranicznych w obrotach wyniósł 91% (w roku 2000 88%). Każdego roku firma wprowadza na rynek około 30 nowych bądź udoskonalonych produktów. Tegoroczną światową nowością Boscha jest uniwersalny wykrywacz D-tect 100, oferujący użytkownikom większe bezpieczeństwo podczas wykonywania wierceń oraz zapobiegający szkodom wynikającym z wiercenia w niewłaściwych miejscach. Urządzenie lokalizuje obecność w ścianie różnych materiałów, takich jak rury plastikowe lub metalowe. Wykrywacz pojawi się jesienią na rynku polskim.

... w Polsce
Po raz pierwszy od początku działalności Boscha w Polsce nastąpił 6% spadek sprzedaży. Jego główną przyczyną jest dekoniunktura budowlana. Według danych szacunkowych spadek produkcji budowlano-montażowej wyniósł w ubiegłym roku 12%. Sytuacji nie poprawił ponad 20% wzrost liczby mieszkań oddanych do użytku. Zmniejszony popyt na usługi budowlano-montażowe w roku 2001 wpłynął na wielkość sprzedaży elektronarzędzi. Firma Bosch szacuje, że pojemność rynku elektronarzędzi w Polsce obniżyła się w roku 2001 o ok. 7% w stosunku do roku 2000. Można zauważyć rosnący udział tanich bezmarkowych elektronarzędzi w wolumenie sprzedaży oraz trend do dokonywania napraw elektronarzędzi, nawet w sytuacji znacznego ich zużycia (według szacunków Boscha ilość napraw elektronarzędzi zwiększyła się w roku 2001 o około 5% w porównaniu do roku poprzedniego.

Mimo niesprzyjającej sytuacji gospodarczej do sukcesów polskiego oddziału Boscha należy zaliczyć utrzymanie siódmego miejsca w Europie pod względem wielkości sprzedaży, utrzymanie dodatniego wyniku finansowego, zachowanie wszystkich miejsc pracy w roku ubiegłym oraz planowane na rok 2002 rozszerzenie składu personalnego na potrzeby uruchamianego Centralnego Serwisu Elektronarzędzi. Utrzymane zostały także wysokie udziały rynkowe grupy Bosch (marki Bosch, Skil, Dremel) na poziomie 40%.

Analizując pierwsze symptomy osłabienia popytu w połowie roku 2000 oraz spowolnienia wzrostu gospodarczego poczynione zostały zmiany w strategii działania Bosch-Elektronarzędzia na polskim rynku. Jeszcze lepsza obsługa klienta ostatecznego oraz współpraca z siecią dystrybucji. Szczególny nacisk położono na rozwój sprzedaży bezpośredniej poprzez partnerów handlowych, skupionych w Klubie Specjalistycznych Sprzedawców Narzędzi Bosch (SSNB). Korzystne warunki handlowe oraz szkolenia techniczno-sprzedażowe dla dealerów przyniosły poprawę skuteczności w dotarciu oferty elektronarzędzi i osprzętu Boscha do odbiorców profesjonalnych.

Cel koncernu Bosch-Elektronarzędzia w Polsce na rok 2002 to zachowanie dotychczasowej pozycji rynkowej, dalsze inwestycje w serwis przy- i posprzedażny oraz nowe działania marketingowo-handlowe. Nowatorskim elementem na polskim rynku będzie akcja "Truck Road". Jesienią w trasę po Polsce wyruszy 18 metrowy, ważący 38 ton samochód ciężarowy, wyposażony w elektronarzędzia Bosch. Na trasie przejazdu znajdą się główne miasta w Polsce.

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej