Po pierwszym kwartale Selena z dużym zyskiem

2009-05-19 17:25
Po pierwszym kwartale Selena z dużym zyskiem
Autor: SELENA FM SA

Grupa Selena - holding spółek zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej - w I kwartale 2009 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 102 mln zł, co oznacza wzrost o 9% w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Jednocześnie Grupa odnotowała wzrost marży brutto na sprzedaży o 4,3 mln zł. Zysk netto Grupy wyniósł 9,05 mln zł w porównaniu ze stratą 2,5 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej.

Wyniki finansowe i wzrost przychodów ze sprzedaży to m.in. efekt wzmocnienia pozycji Grupy na rynku polskim, w tym dzięki nowym grupom produktów, szczególnie systemów ociepleń pod marką Tytan EOS i mas bitumicznych.
- W I kwartale 2009 na wielu rynkach obserwowaliśmy wyraźny spadek koniunktury w branży budowlanej. Należy też pamiętać, że ze względu na sezonowy charakter tego sektora, miesiące zimowe są zwykle najsłabsze. Liczymy więc, że pomimo trudnej sytuacji makroekonomicznej w kolejnych okresach będziemy utrzymywać rozwój sprzedaży, modyfikując ofertę do aktualnych trendów rynkowych. Jednocześnie, w okresie obecnej dekoniunktury aktywizujemy nasze działania akwizycyjne. Przedmiotem naszych zainteresowań są przede wszystkim rynki Europy Zachodniej i Centralnej, które monitorujemy pod kątem możliwości fuzji i przejęć – komentuje Krzysztof Domarecki, prezes zarządu SELENA FM SA, spółki kierującej działalnością Grupy.

Oprócz zwiększonej sprzedaży na wynik netto Grupy pozytywnie oddziaływał także wysoki kurs euro, który wpłynął na zwiększenie rentowności na działalności eksportowej oraz umożliwił uzyskanie znaczącego dodatniego salda na działalności finansowej. Niższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego zysk operacyjny Grupy (EBIT) w wysokości 1,1 mln zł wynika z kosztów integracji i restrukturyzacji spółek przejętych i utworzonych w roku 2008 (w Rosji, Turcji, Chinach i w Polsce) oraz utworzenia i rozwoju struktury organizacyjnej zarządzającej Grupą Selena. W wyniku operacyjnym za I kwartał 2009 ujęto także koszt 1,3 mln zł związany z pożarem magazynu w spółce zależnej Carina Silicones (trwa postępowanie wypłaty odszkodowania).

Selena odnotowała też pozytywne zmiany w bilansie. Wartość sumy bilansowej Grupy wzrosła o 40% w odniesieniu do stanu na koniec marca 2008 i wyniosła 439,8 mln zł, co jest efektem rozszerzania skali działalności. Niski poziom zobowiązań (spadek o 60,2 mln zł w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego) oraz nadwyżka gotówkowa w wysokości ok. 73,4 mln zł są zabezpieczeniem płynności spółki i gwarantują stabilne podstawy dla działalności operacyjnej Grupy.

Na podstawie dostępnych analiz oraz własnej oceny sytuacji makroekonomicznej, Selena FM SA stoi na stanowisku, że kryzys w sektorze materiałów budowlanych będzie trwał co najmniej do końca 2010 roku i będzie miał także wpływ na poziom popytu w roku 2011. Kluczowymi czynnikami, które zabezpieczą efektywność biznesową Grupy w średnim okresie czasu będą:
- utrzymanie dyscypliny kosztowej w dotychczasowych jednostkach biznesowych;
- skuteczne przejęcia i następujące po nich integracje, które Selena FM SA planuje przeprowadzić.
Dodatkowo, rozpoczęto projekt wdrożenia nowej platformy informatycznej, która usprawni procesy zarządzania w obszarze konsolidacji finansowej, kontrolingu i analizy rentowności sprzedaży.

Działalność Grupy obejmuje wszystkie etapy tworzenia produktów: począwszy od zaawansowanych badań, przez produkcję, dystrybucję, marketing, aż po sprzedaż na całym świecie.
Grupa Selena to holding spółek zajmujących się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej, prowadzący działalność na całym świecie i oparty na polskim kapitale. W skład Grupy wchodzi 29 spółek w 16 krajach, w tym 11 zakładów produkcyjnych (6 zakładów w Polsce, po jednym w Brazylii, Korei, Chinach, USA oraz w Turcji). To - pod względem wielkości - czwarty na świecie producent piany poliuretanowej używanej do montażu okien i drzwi. Sprzedaż zagraniczna holdingu to w 2008 roku 60% przychodów. W Polsce jest liderem w kategorii pian - 37% udział w rynku (w ujęciu wartościowym oraz ilościowym), w kategorii uszczelniaczy, z 19% udziałem, zajmuje drugie miejsce.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej