PKP wydały na dworce 150 mln zł

2014-02-24 13:23
Kraków Główny
Autor: PKP SA W 2013 dobiegała końca budowa nowego, podziemnego dworca Kraków Główny

Dużym wyzwaniem dla PKP było odremontowanie kilkudziesięciu dworców w terminie determinowanym EURO 2012. W roku 2013 inwestycji było mniej, ale na kolejne dworce PKP wydała 150 mln zł. A jaki będzie rok 2014? Rozmawiamy z Jarosławem Batorem - Dyrektorem Zarządzającym ds. Nieruchomości w PKP SA...

Jakimi wynikami PKP zamknęły 2013 rok?
- W 2013 oddaliśmy do użytku 13 wyremontowanych dworców kolejowych. Przeprowadziliśmy także cztery inwestycje w zakresie istotnych dla pasażerów elementów infrastruktury na dworcach – na dworcu Warszawa Centralna zostały wymienione windy, częściowo wymieniliśmy schody ruchome, wykonano nowych dylatacji, natomiast na dworcu Gdańsk Główny wyburzona została antresola. Łączna wartość przeprowadzonych inwestycji PKP to 150 mln zł. Ponad 43 mln pochodziło ze środków własnych PKP SA, zaś ponad 76 mln było dotacją budżetu państwa. Wykorzystaliśmy również środki unijne, których było ponad 29 mln zł.


Z jakich inwestycji roku 2013 PKP są szczególnie dumne?
- Jeśli chodzi o największe projekty, to ostatecznie zakończono prace nad realizowanymi we współpracy z prywatnymi deweloperami inwestycjami w Poznaniu i Katowicach. Co prawda, nowe dworce kolejowe udostępniono podróżnym w roku 2012, jednak w roku ubiegłym otwarte zostały znajdujące się tuż obok galerie handlowe i uruchomiono nowoczesne centra komunikacyjne. W 2013 dobiegała końca budowa nowego, podziemnego dworca Kraków Główny. Otworzyliśmy go na początku bieżącego roku. Jest to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Polsce. Kosztował ponad 130 mln, a inwestycja była współfinansowana ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
W 2013 roku otwieraliśmy również gruntownie zmodernizowane dworce w mniejszych miastach, takich jak Radom, Wronki, Jarocin czy Sieradz. Z każdej z tych inwestycji jesteśmy dumni, bo oznaczają one istotną poprawę jakości obsługi podróżnych. Nie zapominajmy również o tym, że nowe dworce stają się wizytówkami miast.

Jarosław Bator
Autor: PKP SA Jarosław Bator, Dyrektor Zarządzający ds. Nieruchomości w PKP SA

Mamy początek roku 2014 – jaki jest plan na ten rok?
- Cały czas realizujemy szeroko zakrojony program modernizacji dworców. Ten rok zamierzamy zamknąć liczbą 22 inwestycji. W przypadku 21 z nich prace już trwają. Na początku roku oddaliśmy do użytku już 3 dworce: Myszków, Międzyrzec Podlaski oraz nowy dworzec Kraków Główny. Czekają nas kolejne duże inwestycje współfinansowane ze środków unijnych, chociażby w Szczecinie i Bydgoszczy. Dużo uwagi będziemy poświęcać projektom realizowanym we współpracy z prywatnymi deweloperami. W III kwartale 2014 ruszy budowa nowego dworca Warszawa Zachodnia, który dzięki nowej lokalizacji będzie lepiej zintegrowany z komunikacją miejską. Przygotowujemy się do zagospodarowania terenów Warszawy Gdańskiej i terenów stacji Warszawa Główna. Planujemy również kolejne projekty deweloperskie dotyczące zagospodarowania terenów w Krakowie, Gdyni czy Wrocławiu. Nastąpiło ożywienie rynku, a deweloperzy szukają atrakcyjnych projektów. To dobry czas dla tego typu inwestycji.           

Wydaje się, że wiele inwestycji planowanych przez PKP można zrealizować w ramach partnerstwa publiczno – prywatnego. Czy PKP jest tą formą zainteresowane? Jaki się do tego odnoszą potencjalni inwestorzy?
- Częściowo współpracujemy z miastem przy budowie nowego dworca w Sopocie, jednak nie jesteśmy tam formalną stroną inwestycji. Realizowane przez nas przedsięwzięcia we współpracy z prywatnymi inwestorami  to w większości przypadków modele spółek celowych. O zainteresowaniu inwestorów taką formą współpracy świadczą zrealizowane już przez nas inwestycje w Katowicach i Poznaniu. Trzeba jednak zaznaczyć, że niezależnie od typu  inwestycji, zawsze staramy się konsultować nasze projekty z władzami miast i dopasowywać je do oczekiwań zarówno podróżnych, jak i mieszkańców.

Każda branża napotyka w swojej działalności bariery. Na płaszczyźnie inwestycji, jakie bariery mają PKP? Czy na zaplanowane inwestycje wystarczy pieniędzy, tym bardziej, że wicepremier Elżbieta Bieńkowska zapowiedziała, że o ile się uda, planuje przesunięcie środków unijnych deklarowanych dla PKP na drogi...
- Inwestycje PKP SA związane z modernizacją dworców nie są zagrożone. Staramy się pozyskiwać pieniądze z różnych źródeł. Oprócz dotacji unijnych i budżetowych, wiele projektów staramy się realizować wspólnie z zewnętrznym inwestorem. Jako wyzwania można traktować modernizacje zabytkowych dworców, gdzie ze względu na konieczność uwzględnienia uwag konserwatorskich, często koszty budowy wzrastają nieproporcjonalnie do potencjału komercyjnego lokalizacji.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej