Koniec "wąskich gardeł"

2006-11-14 11:37

Skanska rozpoczęła prace związane z likwidacją tzw. "wąskich gardeł" na polskich szlakach kolejowych. W ciągu 1,5 roku firma zmodernizuje fragmenty torów w 10 miejscach, w których zły stan obiektów inżynierskich lub podtorza ograniczają prędkość pociągów. Prace przeprowadzone zostaną na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Pszczyny i pozwolą na skrócenie czasu przejazdu pociągów.


W ramach kontraktu Skanska wykona modernizację 7 obiektów mostowych, wymieni podtorze na odcinku 2 x 2,5 km, naprawi skarpę osuwiska na długości 1,5 km i zmodernizuje 1 przepust. - Mamy na swoim koncie wiele obiektów mostowych, ale do tej pory nie prowadziliśmy jednocześnie, w ramach jednego kontraktu prac na aż 7 mostach zlokalizowanych w różnych miejscach w całej Polsce - mówi Menadżer Projektu, Jerzy Krakowski.

Przebudowa obiektów inżynieryjnych rozpoczęła się od wymiany podtorza w Pszczynie. Wymiana będzie się odbywać bez demontażu torów, za pomocą  zespołu maszyn, w tym specjalnego kombajnu do wymiany górnej warstwy podtorza AHM 800 R, który - jadąc po nawierzchni torowej - wybiera i oczyszcza stary zanieczyszczony tłuczeń. Następnie maszyny wykonują roboty ziemne, jednocześnie zabudowując warstwę ochronną, rozkładają warstwę geotekstyliów na podtorzu, zasypują je oczyszczonym tłuczniem i uzupełniają nowym. Urobek z robót ziemnych załadowuje się samoczynnie na zestawy transporterów samowyładowczych MFS i odwozi w miejsce składowania. Wydajność takiego urządzenia - przy dobrej logistyce - to około 300 mb naprawionego torowiska dziennie. Urządzenie to jest szczególnie przydatne w miejscach, gdzie dojazd sprzętem kołowym do torów kolejowych okazuje się utrudniony. Polska jest jednym z czterech krajów w Europie dysponujących tego typu urządzeniem.

Kontrakt w formule "projektuj i buduj", finansowany z europejskiego funduszu ISPA, został podpisany przez Skanska S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 17 sierpnia 2005 r.  Jego wartość wynosi 6,2 mln EURO brutto. Zakończenie prac planowane jest na październik 2007 r.  

Zakres prac budowlanych obejmuje:

  • przebudowę mostu na linii Nr 1 szlak Pruszków - Grodzisk Mazowiecki
  • przebudowę dwóch wiaduktów na linii Nr 1 szlak Będzin - Sosnowiec Główny
  • przebudowę wiaduktu na linii Nr 131 szlak Chorzów Star - Bytom
  • przebudowę przepustu na linii Nr 131 szlak Bytom Północny - Radzionków
  • przebudowę wiaduktu na linii Nr 131 stacja Kalety
  • przebudowę mostu na linii Nr 131 stacja Strzebin
  • naprawę skarpy wykopu i odwodnienia na linii Nr 131 szlak Wręczyca - Kłobuck
  • wymianę konstrukcji nośnej mostu na linii Nr 131 szlak Szadek - Otok
  • wymianę gruntu z zabudową warstwy ochronnej i odwodnieniem na linii Nr 139 szlak Kobiór - Pszczyna
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany