Koniec "wąskich gardeł"

2006-11-14 11:37

Skanska rozpoczęła prace związane z likwidacją tzw. "wąskich gardeł" na polskich szlakach kolejowych. W ciągu 1,5 roku firma zmodernizuje fragmenty torów w 10 miejscach, w których zły stan obiektów inżynierskich lub podtorza ograniczają prędkość pociągów. Prace przeprowadzone zostaną na odcinku od Grodziska Mazowieckiego do Pszczyny i pozwolą na skrócenie czasu przejazdu pociągów.


W ramach kontraktu Skanska wykona modernizację 7 obiektów mostowych, wymieni podtorze na odcinku 2 x 2,5 km, naprawi skarpę osuwiska na długości 1,5 km i zmodernizuje 1 przepust. - Mamy na swoim koncie wiele obiektów mostowych, ale do tej pory nie prowadziliśmy jednocześnie, w ramach jednego kontraktu prac na aż 7 mostach zlokalizowanych w różnych miejscach w całej Polsce - mówi Menadżer Projektu, Jerzy Krakowski.

Przebudowa obiektów inżynieryjnych rozpoczęła się od wymiany podtorza w Pszczynie. Wymiana będzie się odbywać bez demontażu torów, za pomocą  zespołu maszyn, w tym specjalnego kombajnu do wymiany górnej warstwy podtorza AHM 800 R, który - jadąc po nawierzchni torowej - wybiera i oczyszcza stary zanieczyszczony tłuczeń. Następnie maszyny wykonują roboty ziemne, jednocześnie zabudowując warstwę ochronną, rozkładają warstwę geotekstyliów na podtorzu, zasypują je oczyszczonym tłuczniem i uzupełniają nowym. Urobek z robót ziemnych załadowuje się samoczynnie na zestawy transporterów samowyładowczych MFS i odwozi w miejsce składowania. Wydajność takiego urządzenia - przy dobrej logistyce - to około 300 mb naprawionego torowiska dziennie. Urządzenie to jest szczególnie przydatne w miejscach, gdzie dojazd sprzętem kołowym do torów kolejowych okazuje się utrudniony. Polska jest jednym z czterech krajów w Europie dysponujących tego typu urządzeniem.

Kontrakt w formule "projektuj i buduj", finansowany z europejskiego funduszu ISPA, został podpisany przez Skanska S.A. i PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 17 sierpnia 2005 r.  Jego wartość wynosi 6,2 mln EURO brutto. Zakończenie prac planowane jest na październik 2007 r.  

Zakres prac budowlanych obejmuje:

  • przebudowę mostu na linii Nr 1 szlak Pruszków - Grodzisk Mazowiecki
  • przebudowę dwóch wiaduktów na linii Nr 1 szlak Będzin - Sosnowiec Główny
  • przebudowę wiaduktu na linii Nr 131 szlak Chorzów Star - Bytom
  • przebudowę przepustu na linii Nr 131 szlak Bytom Północny - Radzionków
  • przebudowę wiaduktu na linii Nr 131 stacja Kalety
  • przebudowę mostu na linii Nr 131 stacja Strzebin
  • naprawę skarpy wykopu i odwodnienia na linii Nr 131 szlak Wręczyca - Kłobuck
  • wymianę konstrukcji nośnej mostu na linii Nr 131 szlak Szadek - Otok
  • wymianę gruntu z zabudową warstwy ochronnej i odwodnieniem na linii Nr 139 szlak Kobiór - Pszczyna
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej