Bosch: od 125 lat zmienia jakość naszego życia

2011-08-12 15:55
Bosch: od 125 lat zmienia jakość naszego życia
Autor: BOSCH Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o.

Nie ma wątpliwości, firma Robert Bosch jest znana na całym świecie z bardzo wielu grup produktowych. Czasem nawet nie uświadamiamy sobie, że jakiś wyrób powiązany jest z tym koncernem, bo na pierwszy rzut oka jest taki “nieboschowy". Jest jednak kilka dziedzin - jak na przykład motoryzacja, elektronarzędzia, technika grzewcza czy sprzęt AGD - w których firma uchodzi za niekwestionowanego lidera. Jakby nie było, marka pracuje na siebie od 125 lat... O tym pięknym jubileuszu, i nie tylko, rozmawiamy z Krystyną Boczkowską, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o.

Firma Robert Bosch obchodzi w tym roku jubileusz 125-lecia istnienia. Jakie były jej początki na świecie?
- Historia firmy Bosch zaczęła się w 1886 roku w Stuttgarcie, kiedy to 25-letni wówczas Robert Bosch założył "Warsztat Mechaniki Precyzyjnej i Elektrotechniki". Od początku istnienia przedsiębiorstwa Robert Bosch wykazywał silne zainteresowanie nowoczesną techniką. Zamiłowanie do innowacji zaowocowało wynalezieniem w 1897 roku niskonapięciowego zapłonu elektromagnetycznego do pojazdów mechanicznych. To niewielkie urządzenie zrewolucjonizowało światowy przemysł motoryzacyjny. Do dziś jest ono uznawane za kamień milowy w historii rozwoju techniki samochodowej. Zastosowanie zapłonu w pojeździe oraz opracowanie wersji wysokonapięciowej ze świecą zapłonową było hitem komercyjnym, który przyczynił się do upowszechnienia samochodu jako masowego środka transportu.

Bosch: od 125 lat zmienia jakość naszego życia
Autor: Robert Bosch Sp. z o.o. Krystyna Boczkowska, prezes zarządu Robert Bosch Sp. z o.o.

Powszechne zapotrzebowanie na ten rewolucyjny produkt zapoczątkowało międzynarodowy rozwój firmy. Pierwsze przedstawicielstwo firmy Robert Bosch powstało w Anglii w 1898 roku, a pierwszy zagraniczny zakład produkcyjny został uruchomiony w 1905 roku na terenie Francji. W 1912 roku powstała pierwsza fabryka Boscha w USA, otwierając przed koncernem nowe rynki zbytu. Kryzys w branży motoryzacyjnej w 1926 roku spowodował, iż firma Bosch zaczęła dywersyfikować swój biznes wprowadzając do portfolio produkty z innych branż. I tak na liście już licznych patentów Boscha znalazły się m.in. pierwsza maszynka do strzyżenia włosów Forfex (1928), pierwsza wiertarka ręczna (1932) i lodówka (1933).

Dziś, po 125 latach istnienia, firma Bosch zatrudnia ponad 283 000 pracowników na całym świecie, jest obecna w 60 krajach, a w ponad 150 ma swoje przedstawicielstwa. W 285 fabrykach powstają technologie i usługi, które od 125 lat zmieniają jakość naszego życia. Rocznie Bosch zgłasza ok. 3800 wynalazków do opatentowania, co oznacza 15 patentów dziennie. Połowa z nich dotyczy ochrony środowiska i elektromobilności.

Jak się zaczęła historia Boscha w Polsce?
- Historia Boscha na ziemiach polskich sięga początku XX wieku. W 1911 roku warszawski kupiec z branży metalowej Ignacy Kestenbaum wraz ze swoim wspólnikiem Rechtlebenem otworzył przy ulicy Karmelickiej 4 w Warszawie „skład fabryczny Robert Bosch Stuttgart – fabryki aparatów magnetycznych i świec do motorów samochodowych, lotniczych, łódkowych i stacyjnych”. Kestenbaum i Rechtleben rozwijali działalność, zyskując status generalnego przedstawicielstwa Boscha na cały zabór rosyjski. Często podróżowali do Niemiec poszukując nowych produktów dla rozwijającej się motoryzacji. Nowością wprowadzoną przez Boscha, obecną także na polskim rynku, były olejarki – urządzenia dozujące olej w silnikach przemysłowych. W pierwszych latach po I wojnie światowej siedziba firmy I. Kestenbauma – oficjalnego przedstawiciela koncernu Robert Bosch na Polskę, mieściła się na parterze i pierwszym piętrze kamienicy przy ulicy Wilczej 29. W garażu przy ulicy Leszczyńskiej 3 na Powiślu zorganizowano niewielki, lecz dobrze wyposażony serwis. 1 czerwca 1924 roku firma I. Kestenbauma uruchomiła nowy, autoryzowany serwis firmy Robert Bosch A.G., który mieścił się w wynajętym budynku przy ulicy Leszno 121 na warszawskiej Woli. W czerwcu 1929 roku oddano do użytku wzorcowy serwis z oficjalną autoryzacją Robert Bosch A.G., mieszczący się przy ulicy Wiktorskiej 10. W czasach PRL-u Bosch nie miał swojego przedstawicielstwa w Polsce. Powstało ono dopiero w 1992 roku. Po 20 latach od założenia przedstawicielstwa Grupy Bosch w Polsce jest ona reprezentowana przez 5 spółek: Robert Bosch, Bosch Rexroth, Technika Grzewcza Buderus, Holger Christiansen oraz Bosch-Siemens Sprzęt Gospodarstwa Domowego, w którym to przedsiębiorstwie udział Boscha wynosi 50 proc. Grupa Bosch zatrudnia 2200 pracowników, a jej obroty w 2010 roku wyniosły 717 milionów euro.

Bosch: od 125 lat zmienia jakość naszego życia
Autor: BOSCH Bosch na początku...

Które produkty Boscha są najpopularniejsze w Polsce? Które z nich najchętniej wybiera branża budowlana?
- W ofercie firmy znajdują się urządzenia i systemy grzewcze (Junkers, Buderus, Loos), systemy klimatyzacyjne i wentylacyjne (Florida Heat Pumps), systemy napędów i sterowań (Bosch Rexroth) oraz elektronarzędzia i systemy zabezpieczeń Bosch. Bosch od lat jest liderem rynku w sektorze narzędzi budowlanych takich jak młoty, szlifierki kątowe czy wiertarki. Największa dynamika sprzedaży występuje w sektorze narzędzi akumulatorowych wykorzystujących technologię litowo-jonową i pomiarowych. W ofercie urządzeń i systemów grzewczych największą popularnością cieszą się gazowe kotły grzewcze i podgrzewacze wody. Wśród inwestycji zrealizowanych przy udziale firmy Bosch znajdują się takie obiekty jak np.: Zamek Królewski na Wawelu, Hala Atlas Arena w Łodzi, Opera Krakowska, Teatr Narodowy czy ostatnio Stadion Narodowy, do wyposażenia którego użyto system pożarowy i nagłośnieniowy Boscha. Nasza firma dostarczyła również systemy kongresowe do wielu instytucji rządowych w związku z polską Prezydencją w Unii Europejskiej.

Jakie są plany firmy na naszym rynku?
- Bosch na świecie realizuje strategię biznesową koncernu, która następnie zostaje wdrażana w spółkach Grupy Bosch w Polsce, wzmacniając jej pozycję. Dzięki rozbudowie Fabryki Układów Hamulcowych we Wrocławiu, w wyniku której jej powierzchnia zwiększyła się dwukrotnie – do 33 000 m2, możliwe było uruchomienie produkcji nowych komponentów hamulcowych dla dużych europejskich producentów pojazdów. Spółka w dalszym ciągu rozbudowuje Centrum Kompetencyjne IT w Warszawie, które od 2008 roku oferuje kompleksowe usługi informatyczne grupie Bosch. To jedno z trzech, obok Indii i Brazylii, Centrów Kompetencyjnych IT Boscha na świecie. Konsekwentnie wzmacniamy swoją pozycję rynkową, wprowadzając nowoczesne produkty, w zależności od branży nawet 100 nowości rocznie! W ramach grupy Bosch staramy się pozyskiwać innowacyjne projekty regionalne i realizować własne inicjatywy. Jesteśmy odpowiedzialni społecznie. Zamierzamy kontynuować rozpoczęty w ubiegłym roku program Akademia Wynalazców im. Roberta Boscha, który wspiera kształcenie techniczne w szkołach i promuje młodych wynalazców. Od szesnastu lat Bosch w ramach propagowania wysokiej jakości w branży budowlanej organizuje dedykowany temu sektorowi konkurs „Platynowe wiertło”, w którym nagradzane są najlepsze firmy budowlane i architekci. Dotychczas przyznaliśmy już ponad 160 nagród.

W jaki sposób Bosch świętuje swój jubileusz?
- Rok jubileuszowy to doskonała okazja ku temu, aby wzmocnić wizerunek koncernu poprzez prezentację zasad i wartości, jakimi kierował się założyciel firmy Robert Bosch, a które przyczyniły się do sukcesu firmy, jak również do prezentacji osiągnięć firmy w zakresie nowych technologii i dbałości o środowisko naturalne. Od 125 lat wartości takie jak wiarygodność, rzetelność, niezawodność czy postępowanie fair nie straciły nic na aktualności i nadal kształtują kulturę naszego przedsiębiorstwa. Chcielibyśmy pokazać również, że koncern Bosch nie jest już od dawna problemem dla środowiska, ale rozwiązaniem wielu problemów ekologicznych. Tegoroczna konferencja prasowa Grupy Bosch w Polsce w dużej mierze poświęcona była obchodom jubileuszu. Towarzyszyła jej specjalna wystawa oraz prezentacja wyjątkowego albumu „Bosch Global Impressions”, który składa się ze 125 fotografii wykonanych w tej samej sekundzie na całym świecie. Dokumentują one kulturę, pracowników, produkty i technologie, ale także tradycję i perspektywy Grupy Bosch. Przygotowaliśmy specjalne logo jubileuszowe oraz publikacje poświęcone historii firmy. Jako lider w rozwoju technologii dla motoryzacji partnerowaliśmy wykładowi „Moto-design”, który odbył się na Politechnice Warszawskiej. Wszystkie tegoroczne spotkania z partnerami biznesowymi wykorzystaliśmy i wykorzystujemy aby przypomnieć historię naszej firmy oraz zaprezentować jej ostatnie osiągnięcia. W ramach obchodów 125-lecia zainicjowaliśmy projekt CSR „Akademia Wynalazców im. Roberta Bosch”. Punktem kulminacyjnym obchodów roku jubileuszowego firmy będzie gala VIP, która odbędzie się na początku września w Arkadach Kubickiego.

Bosch: od 125 lat zmienia jakość naszego życia
Autor: BOSCH Bosch dzisiaj...

Czy w firmie Robert Bosch pracuje dużo kobiet? Czy jest to świat mężczyzn?
- Dzisiaj faktycznie większość pracowników w Grupie Bosch to mężczyźni. W spółce Robert Bosch, której jestem prezesem, na wszystkich zatrudnionych, kobiet jest 30 procent. I to jest najwyższy współczynnik feminizacji spośród wszystkich spółek Grupy Bosch w Polsce i zagranicą. Jednym z ważnych celów strategicznych naszego koncernu jest zwiększenie liczby kobiet na stanowiskach menedżerskich. Tę stosunkowo nową strategię naszego koncernu wzorcowo wdrażamy w Polsce i będziemy nadal pracować nad wzrostem udziału kobiet w strukturach i w sukcesie firmy.

Co dla Pani oznacza możliwość pracy w takim koncernie jak Bosch?
- Praca w koncernie takim jak Bosch to nieograniczone możliwości rozwoju i uczestniczenia w najnowocześniejszych procesach technologicznych i organizacyjnych. Firma przywiązuje wagę do procesu ciągłego doskonalenia się, daje pracownikom możliwość atrakcyjnego podnoszenia kwalifikacji, również za granicą. Międzynarodowy charakter firmy to nieograniczona możliwość pracy z przedstawicielami różnych narodowości, co niezwykle wzbogaca rozwiązania, które są przez takie różnorodne grupy wypracowywane.
Dla mnie osobiście niezwykle ważny jest fakt dużego zaufania, jakim firma darzy swoich menedżerów oraz wysokich kompetencji, jakie dostajemy od zarządu koncernu w obszarze zarządzania. W tym procesie kluczową rolę odgrywa kultura firmy, która opiera się w dużej mierze na pryncypiach jej założyciela oraz ich kultywowaniu przez obecny zarząd koncernu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej