Fotowoltaika w praktyce. Droga do własnej instalacji solarnej. Wskazówki dla inwestorów i wykonawców

fotowoltaika na dachach
Autor: OLX Dziennie średnio 3 tysiące osób szuka w serwisie ogłoszeń związanych z fotowoltaiką

Fotowoltaika stwarza mnóstwo możliwości zarówno dla konsumentów, jak i firm oferujących usługi w tym zakresie. Aby dotrzeć z sukcesem do potencjalnych klientów trzeba wiedzieć czego oczekują, czego się boją, jakiej mogą potrzebować pomocy. Poznanie tych aspektów z doświadczeń prosumentów pomoże wszystkim ogniwom takiego przedsięwzięcia, nie wyłączając urzędów w nim uczestniczących, na stworzenie standardu usługi, która może przyspieszyć rozwój fotowoltaiki w Polsce.

Fotowoltaika ma potencjał

Fotowoltaika w Polsce miała trudne początki, teraz jest znacznie lepiej, ale instalacji solarnych jest wciąż za mało, by można ogłosić sukces znaczącego zmniejszenia zużycia tradycyjnej energii. Ale potencjał jest – tak po stronie klientów (firmy i osoby prywatne) jak i rynku oferującego takie rozwiązania. I już chyba to nie koszt fotowoltaiki jest główną barierą dla podjęcia decyzji o takiej inwestycji. Liczą się racjonalne argumenty za ochroną środowiska czy obniżeniem rachunków za prąd. Przeanalizujmy inwestycję w fotowoltaikę, od momentu zainteresowania się nią od przez przyszłego prosumenta po uruchomienie licznika takiej energii. Pomoże w tym raport OLX o rynku fotowoltaiki „Przyszłość zaczyna się dziś”. Jest kilka etapów takiego przedsięwzięcia po stronie klienta, w których znaczący udział mają również dostawcy urządzeń. W raporcie OLX wykorzystał doświadczenia osób, które znakomicie opisują drogę do własnej instalacji fotowoltaicznej, a z drugiej strony są wskazówką w jaki sposób firmy oferujące montaż tej technologii mogą oddziaływać na swoich klientów, na każdym z etapów przedsięwzięcia. Rozumienie potrzeb klientów jest kluczowe dla rozwoju nie tylko firmy, ale i jakości świadczonych usług. 

Według aktualnych danych Agencji Rynku Energii moc zainstalowana fotowoltaiki w Polsce wyniosła pod koniec marca 2021 blisko 4,5 GW, a liczba nowych instalacji paneli tylko w marcu przekroczyła 24 tysiące. Rekord produkcji energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych padł w maju 2021, z czego należy wyciągnąć wniosek, ze będą kolejne.

I etap – motyw zakupowy instalacji fotowoltaicznej

Rok 2020 z początek 2021 był szczególny, bo większość z nas z powodu pandemii izolowała się w domu, który zamienił się dodatkowo w miejsce pracy i szkołę. Zaczęliśmy zwracać uwagę na koszty zużywanej energii zastanawiać się, jak zmniejszyć rachunki. Inni przyznają, że temat krążył wokół nich już od jakiegoś czasu, wzrok przyciągały instalacje fotowoltaiczne na okolicznych dachach. Powszechnie wiadomo, że nie są one tanie, więc pojawiają się refleksje za ile, jakie urządzenia, kiedy inwestycja zacznie przynosić oszczędności a może i zyski, kto wykonuje fotowoltaikę… Generalne – potrzebujemy informacji, które utwierdzą o słuszności planów.

Takich informacji klienci zaczyna szukać przede wszystkim w Internecie. Czyli tam właśnie oferenci instalacji fotowoltaicznych powinni promować swoje produkty i usługi, ale też szerzyć wiedzę o samej technologii. Sama strona firmowa może nie wystarczyć, nawet znakomicie opracowana (konkurencja jest duża), trzeba się pokazać na często odwiedzanych portalach/stronach (najlepiej tematycznych). Na przykład z OLX korzysta prawie co 3 mieszkaniec Polski. 

panele fotowoltaiczne dach
Autor: OLX Często barierą w podejmowaniu decyzji o montażu instalacji fotowoltaicznej jest brak informacji albo brak zaufania do dostępnej wiedzy

II etap - aktywne poszukiwanie

Na tym etapie, nawet zdecydowany w 100% klient ma rozterki - z kim możemy to zrobić? To tak samo jak szukanie wykonawcy budowlanego - nie wiadomo kogo wybrać, bo nie wiesz komu można zaufać. Instalacja fotowoltaiczna to inwestycja na lata, ma być bezpieczna i przynosić wymierne efekty. Popularność fotowoltaiki spowodowała wysp firm, które taka usługę oferują. Sponsorowane posty, reklama w Internecie, ulotki w skrzynkach na listy czy konsultanci pukający do drzwi… Na podstawie jakich parametrów ocenić, że dany wykonawca jest profesjonalistą, pomoże w formalnościach i ewentualnym rozliczeniu programów dofinansowania? Teoretycznie oferuje to każdy, ale z kim będzie najbardziej po drodze? Kto się najlepiej zaopiekuje klientem na każdym etapie realizacji tej inwestycji, a nie tylko do momentu montażu paneli na dachu?

Na tym etapie kluczowe jest wzbudzenie zaufania i podkreślenie profesjonalizmu. Wykonawca powinien przedstawić konkretną ofertę swoich usług. W praktyce można np. na OLX opublikować ogłoszenie, które będzie merytoryczne, ale i zrozumiałe dla osób spoza branży. To przekonuje klientów do kontaktu. 

III etap – wybór wykonawcy instalacji fotowoltaicznej

Instalacja fotowoltaiczna tania nie jest, dlatego klienci, oprócz kalkulacji kosztów, dodatkowo będą racjonalizować powody, dla których mieliby podjąć decyzje o takiej inwestycji. Jedni porównywali koszty u sąsiadów, ale każde wyliczenie było inne, każdą z instalacji montowała inna firma, konfiguracje paneli były różne – jak tu znaleźć punkt odniesienia?  To jest frustrujące! Inni przy wyborze firmy postawili na konkretną osobę – eksperta, który wzbudził zaufanie. Klienci woleli współpracować z konkretna osobą, a nie z konkretną firmą. Klienci raczej nie ściągają wielu ofert z rynku w celach porównawczych głównie z dwóch powodów: nie znamy się na tym i nie mają czasu na zgłębianie tematu. 

Na tym etapie wykonawca/dostawca/ekspert powinien przedstawić realne korzyści oraz dodatkowe możliwości wykorzystania instalacji. Dobrze jest pokazać (i udowodnić!), że jest się kimś więcej niż tylko dostawcą produktów czy usługi. Klienci powinni poczuć się zadbani i zapewnieni, że zostaną przeprowadzeni przez cały proces stawania się prosumentem.

panele fotowoltaiczne montaż
Autor: OLX Klienci oczekują, że otrzymają od firmy wsparcie w całym procesie dochodzenia do własnego prądu, a nie tylko na sam montaż paneli

IV etap – ustalanie szczegółów inwestycji

Na tym etapie słowa przechodzą w czyny. Klient zdecydował się podjąć współpracę i trzeba ustalić szczegóły dotyczące inwestycji. Cały proces stawania się prosumentem z własną instalacją fotowoltaiczną opiera się na wielu czynnościach,przy czym montaż paneli wydaje się być z nich najłatwiejszy. Urządzenia pozostają w trybie „stand by” dopóki dostawca prądu, a dokładnie operator systemu dystrybucji nie wymieni licznika na licznik dwukierunkowy. A na to ma całe 30 dni od momentu, kiedy ktoś - klient albo firma od fotowoltaiki - złoży odpowiedni wniosek. Co co przeszli tę drogę podkreślają - jedno jest pewne - w procesie stawania się prosumentem nic nie dzieje się samo. Wszystko trzeba popchnąć, wysłać, otrzymać, zeskanować, wydrukować, wszystkiego trzeba dopilnować.

Na tym etapie firma też pokazać swój profesjonalizm. Ustalane są przecież szczegóły, które będą decydować o oszczędnościach klientów  przez kilkadziesiąt lat. Trzeba pomóc klientowi w wyliczeniu zapotrzebowania na energie z odpowiednim zapasem. Dobrze jest rzeczowo poinformować o możliwości skorzystania z dofinansowań i ulg. warto wyjaśnić, dlaczego każdy dom w tej samej okolicy ma inaczej wykonaną instalację. To właśnie takie szczegóły przekonają klienta, czy dobrze wybrał i czy wystawi potem dobre rekomendacje. 

V etap – realizacja inwestycji, czyli montaż paneli fotowoltaicznych

To, w jaki sposób pracownicy firmy będą się zachowywać, zdecyduje o odbiorze jakości zlecenia. A zatem terminowość, sprawność, jak najmniej uciążliwości dla klienta. Trzeba tu dodać, że prosumenci chwalą sprawność montaży, a tak naprawdę największym wyzwaniem, z jakim musieli się zmierzyć, decydując się na instalację w domu, była przysłowiowa „papierologia” u operatorów i dostawców.  

Na tym etapie firma powinna zadbać o to, by każdy element świadczonej usługi był na wysokim poziomie. A przy okazji to wzmacnia profesjonalny wizerunek. Trzeba wesprzeć klienta w formalnościach i procedurach, informować go o bieżących postępach prac. 

VI etap – klient został prosumentem

Na ten moment czekają wszyscy. Dopiero gdy urzędowo jest potwierdzone, że prąd z instalacji znalazł się w sieci, klient może uznać, że inwestycja została zakończona. Udana realizacja to kolejne punkty dla wizerunku firmy i zdobyte kolejne doświadczenia.

Warto na tym etapie poprosić klienta o ocenę firmy, szczególnie w kwestiach elementów usługi. To pomoże wyciągnąć wnioski by  podnieść jakość prowadzonych działań. Trzeba dać się dobrze zapamiętać – dobrze jest podziękować klientowi za współpracę, pogratulować mu za zostanie prosumentem. Eksperci radzą, by testować różne rozwiązania na tym etapie, które oprócz jakościowej usługi staną się wyróżnikiem firmy na rynku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej