Nawierzchnie asfaltowe w zabudowie miejskiej - funkcjonalne, trwałe i ekonomiczne

2020-11-20 10:02 Materiał sponsorowany Agnieszka Kędzierska
Nawierzchnie asfaltowe w zabudowie mieszkaniowej
Autor: LOTOS Asfalt Uniwersalna nawierzchnia asfaltowa dla wszystkich użytkowników, Zug, Szwajcaria

Asfalt to wszechstronny produkt, z którego można budować nie tylko drogi, ale też chodniki, ścieżki rowerowe oraz place i parkingi. Wykorzystanie nawierzchni asfaltowych pozwala na uniwersalne i funkcjonalne projektowanie ciągów komunikacyjnych przy spełnieniu indywidualnych oczekiwań inwestorów. Nowoczesne asfalty modyfikowane MODBiT i wysokomodyfikowane MODBiT HiMA wpływają na wydłużenie trwałości nawierzchni, a specjalistyczne asfalty WMA do technologii „na ciepło” pozwalają na oszczędność energii i redukcję emisji zanieczyszczeń.

Spis treści

  1. Trwałość nawierzchni asfaltowych
  2. Ciche nawierzchnie asfaltowe
  3. Nawierzchnie asfaltowe - możliwości projektowe
  4. Czy nawierzchnie asfaltowe są ekologiczne?
  5. Koszty wykonania nawierzchni asfaltowej

Funkcjonalne i ekonomiczne nawierzchnie asfaltowe pozwalają na zapewnienie użytkownikom odpowiedniej trwałości konstrukcji nawierzchni i komfortu. Po równej asfaltowej nawierzchni wygodnie i bezpiecznie jest poruszać się nie tylko pojazdom samochodowym, ale także pieszym i rowerzystom w każdym wieku i o różnej sprawności. Nowoczesne materiały budowlane mogą nawet kilkukrotnie zwiększyć żywotność nawierzchni drogowej.

Trwałość nawierzchni asfaltowych

Asfalty pełnią kluczową rolę w zapewnieniu trwałości nawierzchni – jej odporności na zmęczenie, deformacje i działanie czynników klimatycznych. Przełomowym wynalazkiem są wysokomodyfikowane asfalty nowej generacji typu HiMA (Highly Modified Asphalt), które dzięki ponadstandardowym właściwościom funkcjonalnym pozwalają na optymalizację konstrukcji nawierzchni i znaczne oszczędności w nakładach na utrzymanie infrastruktury.

Potencjał asfaltów wysokomodyfikowanych wynika z bardzo dużej zawartości polimerów, które w wysokich temperaturach sieciują się tworząc membranę - niejako zbrojenie. Modyfikacja asfaltów polimerem znacząco wpływa na poprawę trwałości nawierzchni oraz jej odporności na koleinowanie oraz działanie mrozu i wody.

Nawierzchnie asfaltowe w miescie
Autor: LOTOS Asfalt Równe i funkcjonalne nawierzchnie asfaltowe idealnie wpisują się w nowoczesną zabudowę. Na zdjęciu przed budynkiem KTW, Katowice

Ciche nawierzchnie asfaltowe

Technologie asfaltowe dają możliwości budowy dróg cichych. Najcichsze drogi w alternatywnych technologiach są głośniejsze od najcichszych dróg asfaltowych średnio od 3-6 dB. Ciche nawierzchnie z asfaltów porowatych (PA) czy „cienkich dywaników” z mieszanek typu BBTM pozwalają zmniejszyć hałas od 3 do 8 dB. Szczególnie polecane dla dróg lokalnych są mieszanki BBTM, gdyż są trwalsze i łatwiejsze w utrzymaniu od PA[1].

Ze względu na dużą zawartość wolnych przestrzeni, nawierzchnie redukujące hałas są bardziej od standardowych narażone na szkodliwe działanie czynników klimatycznych - wody i mrozu. Chcąc wydłużyć ich trwałość, należy stosować asfalty modyfikowane i wysokomodyfikowane polimerami - MODBIT czy MODBIT HiMA (Highly Modified Asphalt) oraz z dodatkiem gumy - MODBIT CR. Lepiszcza te charakteryzują się zwiększoną elastycznością i odpornością na starzenie. W praktyce dają większą odporność na koleinowanie oraz na pękanie i wykruszanie zimą.

Nawierzchnie asfaltowe - możliwości projektowe

Technologie asfaltowe pozwalają na projektowanie z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb inwestorów. Przykładowo, stosowanie kolorowych nawierzchni bitumicznych doskonale sprawdza się, gdy ze względów bezpieczeństwa istnieje potrzeba wyróżnienia graniczących ze sobą ciągów komunikacyjnych, np. samochodowego i rowerowego.

Z kolei zastosowanie nawierzchni porowatych pozwala nie tylko na ograniczenie hałasu, ale również redukuje zjawisko „aquaplaningu” (utraty przyczepności opony na nawierzchni pokrytej wodą). Zmniejsza też zagrożenie zapłonu samochodu w przypadku wycieku paliwa, zapewniając więcej czasu na ewakuację z pojazdu zagrożonego pożarem.

Czy nawierzchnie asfaltowe są ekologiczne?

Budując nawierzchnie asfaltowe, możemy zastosować zamknięty obieg ekonomiczny cyklu życia nawierzchni, poddając je recyklingowi w 100% i stosując ponownie zgodnie z ich pierwotnym przeznaczeniem. Oznacza to, że materiał ze zużytej drogi można w całości ponownie wykorzystać przy jej remoncie czy przebudowie. Warto zaznaczyć, że praktyczni i oszczędni Japończycy pracują już nad czwartym cyklem recyklingu nawierzchni asfaltowych.

Technologie asfaltowe są również znacznie korzystniejsze dla środowiska naturalnego, biorąc pod uwagę tzw. carbon footprint (CF) - ślad węglowy, wyrażony poprzez ekwiwalent emisji dwutlenku węgla i mierzony od „narodzin” materiałów, poprzez etapy wytwarzania, transportu do zastosowania. Należy podkreślić, że budowa 1 km odcinka nawierzchni asfaltowej powoduje czterokrotnie niższą emisję gazów cieplarnianych w porównaniu do nawierzchni betonowych. Rozwój technologii asfaltowych pozwala na dalsze obniżenie emisji gazów cieplarnianych, np. poprzez stosowanie mieszanek na ciepło WMA. Stosowanie gotowych asfaltów WMA lub specjalnych dodatków pozwala na obniżenie temperatury produkcji i wbudowania o 20 do 40°C.

Energooszczędne technologie WMA nie tylko obniżają emisję, ale również przyczyniają się do zwiększenia nawet o 20% trwałości nawierzchni bitumicznej. Doskonale wpisują się w strategię ograniczenia emisji w ramach Europejskiego Zielonego Ładu (GREEN DEAL).

Nawierzchnie asfaltowe w miescie
Autor: LOTOS Asfalt Asfaltowe ciągi pieszo-rowerowe gwarantują użytkownikom komfort - równość i niskie opory toczenia. Przykład z Wiednia, Austria

Koszty wykonania nawierzchni asfaltowej

Nawierzchnie asfaltowe są korzystne dla inwestora ze względu na koszty budowy. W 2017 r. dr inż. Ewa Ołdakowska z Zakładu Inżynierii Drogowej Politechniki Białostockiej wykonała analizę kosztów budowy dróg w dwóch technologiach: asfaltowej i betonowej. Analiza ta pokazała, że budowa nawierzchni w technologii asfaltowej dla ruchu lekkiego (typowego dla dróg lokalnych) jest o 25% tańsza w porównaniu z nawierzchnią betonową.

O powszechności dróg asfaltowych w Polsce i na świecie stanowi też szybkość prowadzenia prac budowlanych i ponownego udostępnienia ciągu komunikacyjnego do użytku. Ma to także znaczenie przy budowie ciągów pieszo-rowerowych. Pełna mechanizacja prac asfaltowych pozwala na wybudowanie kilku tysięcy metrów kwadratowych w ciągu jednego dnia i wznowienie ruchu już po kilku godzinach. Dla porównania, wybudowanie nawierzchni z kostki betonowej zajmuje 10-krotnie więcej czasu.

Za wyborem technologii asfaltowych na nawierzchnię przemawiają więc względy praktyczne, ekonomiczne i ekologiczne związane z ich funkcjonalnością i trwałością oraz komfortem i bezpieczeństwem użytkowników. Nowoczesne asfalty modyfikowane i wysokomodyfikowane zrewolucjonizowały budowę infrastruktury w zakresie trwałości, odporności na zmęczenie i koleinowanie.

[1] dr. hab. inż. Władysław Gardziejczyk, „Cicha” nawierzchnia drogowa jako sposób na ograniczenie poziomu hałasu od ruchu samochodowego, Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Politechnika Białostocka, 2014

Partnerzy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej