Systemy deskowań firmy ULMA - idealne rozwiązania do realizacji obiektów mostowych

2020-03-11 10:08 Materiał sponsorowany
Wózek MK
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. Wózek MK do budowy mostów zespolonych - jeden z systemów deskowań oferowanych przez firmę ULMA

Spośród szerokiej oferty deskowań firmy ULMA, na szczególną uwagę zasługują deskowania do budowy mostów. Uniwersalne systemy dla budownictwa inżynieryjnego pozwalają na idealne dopasowanie konstrukcji do wymagań danego obiektu, zapewniając szybkie tempo prac oraz bezpieczeństwo dzięki zintegrowanym systemom bhp. Proponowane rozwiązania umożliwiają realizację każdego, nawet najbardziej skomplikowanego i złożonego projektu.

Uniwersalne deskowanie ENKOFORM HMK

Deskowanie poziome ENKOFORM HMK jest uniwersalnym i wydajnym systemem wykorzystywanym do wykonywania ustrojów nośnych obiektów mostowych. Jego główną zaletą jest możliwość adaptacji deskowania do elementów o dowolnej geometrii, także tych złożonych i nietypowych. Umożliwia on realizację obiektów inżynieryjnych, przy budowie których konieczne jest zastosowanie podparć o dużych nośnościach.

System ten sprawdził się podczas realizacji wielu inwestycji, w których uczestniczyła firma ULMA, m.in.: Mostu MS-4B w ciągu drogi ekspresowej S3 w Cigacicach, Obiektu WGP-08 w ciągu drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna, a także podczas przebudowy ul. Grygowej w Lublinie.

Przebudowa ulicy Grygowej w Lublinie
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. Przebudowa ulicy Grygowej w Lublinie

Metoda nawisowa - wózki nawisowe CVS

Gdy oparcie deskowania na podłożu nie jest możliwe, na przykład ze względu na trudne warunki terenowe, idealne zastosowanie znajduje metoda nawisowa. Pozwala ona na budowę wiaduktów i mostów nad istniejącymi drogami czy dolinami rzek. Metoda nawisowa polega na zwiększaniu długości wspornika poprzez dołączanie do wolnego końca kolejnych segmentów ustroju nośnego mostu. Budowę rozpoczyna się od filaru (segmentu startowego), a następnie symetrycznie, po obu jego stronach formuje się kolejne elementy. Do tego typu realizacji firma ULMA proponuje wózek betonowania nawisowego CVS – system przejezdny z układem hydraulicznym przeznaczony do budowy mostów o wysokich filarach i dużej rozpiętości przęseł. Deskowanie cechuje niewielka masa, duża nośność konstrukcji oraz uniwersalność, która pozwala na dostosowanie do dowolnego rozmiaru i kształtu segmentów.

Za pomocą systemu formowania nawisowego CVS zrealizowano z powodzeniem m.in. dwie nitki mostu MS-4AB w Cigacicach, gdzie jednocześnie pracowały 4 wózki nawisowe czy Most MS-30.1 nad rzeką Drwęcą w ciągu drogi ekspresowej S7, gdzie 8 wózków nawisowych ULMA umożliwiło realizację obiektów inżynieryjnych bez naruszenia obszaru o szczególnej wartości ekologicznej.

Duże doświadczenie i wiedza technologów firmy ULMA Construccion Polska S.A. w zakresie metody nawisowej są cenione na całym świecie. W ostatnim czasie bowiem zaangażowali się oni w budowę mostu Allcomachay w Peru oraz Mostu S0211 w ciągu drogi ekspresowej D3 na Słowacji, gdzie doskonale sprawdziły się wózki formowania nawisowego CVS.

Wózki CVS na budowie Mostu MS-4B
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. Wózki CVS na budowie Mostu MS-4B w ciągu drogi ekspresowej S3 w Cigacicach

Metoda nasuwania podłużnego

Obiekty mostowe w technologii nasuwania podłużnego wykonywane są segmentami na specjalnie do tego przygotowanym stanowisku prefabrykacji. Każdy nowy segment spręża się z wykonanymi wcześniej i wysuwa przy pomocy specjalnego systemu hydraulicznego. Metoda nasuwania podłużnego pozwala na ograniczenie przestrzeni prac budowlanych oraz ilości wykorzystywanych deskowań w porównaniu do metod tradycyjnych, umożliwia także realizację prac nad czynnymi drogami czy liniami kolejowymi.

Firma ULMA posiada ogromne doświadczenie w realizacji obiektów przy użyciu metody nasuwania podłużnego, które sięga 2009 roku. W ciągu ponad 10 lat ULMA stała się liderem na rynku w realizacji obiektów mostowych tą metodą. Spośród wielu zrealizowanych w tym czasie inwestycji na szczególną uwagę zasługują: Estakada E1 w ciągu drogi ekspresowej S19, Wiadukt MS-6 w ciągu drogi ekspresowej S5, Obiekt 22 w ciągu drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień - Rabka Zdrój, Obiekt WGP-08 w ciągu drogi regionalnej Racibórz-Pszczyna, a także Most MG-04 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy.

Obiekt 22 w ciągu drogi ekspresowej S7
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. Obiekt 22 w ciągu drogi ekspresowej S7

Wózki przejezdne MK

System wózków przejezdnych MK znajduje zastosowanie podczas realizacji mostów zespolonych lub częściowo prefabrykowanych, gdzie niezbędne jest wykonanie betonowych wsporników płyty mostu. System MK, z którego tworzone są wózki przejezdne jest niezwykle uniwersalny i pozwala na budowę idealnie dopasowanej do wymagań wykonawcy konstrukcji. W przypadku wózków o znacznej  wielkości istnieje możliwość przesuwania go przy użyciu pomocniczych układów pchających lub ciągnących, co wpływa na zwiększenie wydajności i efektywności prac na budowie. Ponadto spośród głównych zalet rozwiązania należy wymienić krótkie cykle robocze oraz możliwość pierwomontażu na podłożu.

Firma ULMA dostarczyła wózki MK do realizacji II etapu realizacji Mostu MG-04 w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, który obejmował wykonanie wsporników zewnętrznych skrzyni. System został wykorzystany także do budowy Mostu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

Wózki MK na budowie Mostu Południowego od strony Wilanowa
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. Wózki MK na budowie Mostu Południowego od strony Wilanowa

Filary i pylony - możliwość realizacji za pomocą układu samowznoszącego

Do realizacji pylonów i wysokich filarów mostów ULMA oferuje system samowznoszący ATR, który posiada układ hydrauliczno-mechaniczny, umożliwiający obsługę deskowania bez użycia żurawia. Łatwo dostosowuje się do wymaganej geometrii obiektu i pozwala na szybkie tempo prac, zapewniając jednocześnie bezpieczeństwo, nawet w niesprzyjających warunkach atmosferycznych.

Deskowanie samowznoszące ATR wykorzystano m.in. przy budowie sięgającego 108,5 m pylonu mostu na Wisłoku w ciągu północnej obwodnicy Rzeszowa, gdzie oprócz znacznej wysokości, szczególnym wyzwaniem było duże obciążenie wiatrem. Innym przykładem zastosowania systemu ATR w budownictwie inżynieryjnym jest realizacja ramion filarów Obiektu 21, stanowiącego część drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka Zdrój, gdzie wysokość najwyższego filara tego prawie kilometrowego wiaduktu wynosiła 43 m. 

System ATR podczas realizacji Obiektu 21 w ciągu drogi ekspresowej S7
Autor: ULMA Construccion Polska S.A. System ATR podczas realizacji Obiektu 21 w ciągu drogi ekspresowej S7

Dopełnieniem bogatej oferty deskowań firmy ULMA jest profesjonalne doradztwo oraz wsparcie techniczne klienta na każdym etapie projektu. W połączeniu z wieloletnim doświadczeniem w realizacji obiektów mostowych na całym świecie jest to gwarancja optymalnych i sprawdzonych rozwiązań dopasowanych indywidualnie do potrzeb każdej inwestycji.

Partnerzy
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej