Terminal Kraków-Balice z widowiskowymi przeszkleniami

2018-03-14 12:33
TR 4 lotniska Kraków-Balice
Autor: Aluprof

Odwrócony szklany pryzmat stał się wizytówką terminalu pasażerskiego TR 4 lotniska Kraków-Balice. Ten przyciągający uwagę budynek o prostych formach, widowiskowych przeszkleniach i funkcjonalnym wnętrzu powstał z udziałem innowacyjnych systemów aluminiowych.

Rozbudowa lotniska Kraków-Balice

Rozbudowa lotniska rozpoczęła się w 2013. Pierwszym etapem inwestycji były: usprawnienie kontroli pasażerskiej poprzez nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, krytą kładkę łączącą garaż, stację kolejową oraz hotel z poziomem +1 terminalu, nowa sala odbioru bagażu rejestrowanego na poziomie 0 oraz nowy wewnętrzny układ komunikacyjny ułatwiający pasażerom poruszanie się po obiekcie.
Nowa część budynku to 33 000 m². Łącznie z istniejącą częścią kompleksu tworzy 55 000 m² powierzchni użytkowej. Kolejnym etapem inwestycji była modernizacja hali przylotów.

Nowy terminal TR4

Oddany do użytku w 2015 roku terminal T4 to część dużej inwestycji związanej z rozbudową i modernizacją portu lotniczego Kraków-Balice. Budynek zaprojektowany przez pracownię APA Czech Duliński Wróbel z Krakowa zaskakuje formą w postaci odwróconego szklanego pryzmatu. Spektakularna fasada będąca gładką taflą szkła szybko stała się wizytówką najważniejszego lotniska w Polsce południowej. Szklana elewacja nie tylko przykuwa uwagę i wyróżnia ten obiekt spośród innych budynków transportu publicznego, ale też spełnia szereg funkcji, zapewniając m.in. doskonały dopływ światła i naturalne oświetlenie wnętrz, jak również ochronę przed nasłonecznieniem. Budynek nowego terminalu ma ponad 250 m długości, a wysokość w najwyższym punkcie osiąga ponad 14 m. 

Szklana fasada lotniska Kraków-Balice

Tak widowiskowe przeszklenia, jak te zastosowane na lotnisku Kraków-Balice nie byłyby możliwe bez funkcjonalnych i nowatorskich systemów aluminiowych projektu Aluprof. Terminal Portu Lotniczego Kraków wymagał zastosowania systemu przeszkleń nie tylko efektownych wizualnie, ale też dających dużą swobodę w realizacji konstrukcji przestrzennych. W tym celu wykorzystano zaawansowane rozwiązania, dzięki którym możliwe było uzyskanie prostej, a przy tym spektakularnej konstrukcji, która od strony zewnętrznej tworzy jednolitą, gładką taflę szkła, będącą znakiem rozpoznawczym tej inwestycji.

Wykorzystany w obiekcie system aluminiowy to MB-SR60N EFEKT, przeznaczony do ścian osłonowych typu zawieszanego i wypełniającego oraz dachów, świetlików i innych konstrukcji przestrzennych. Fasady wykonane w systemie MB-SR50N EFEKT wyróżniają się zarówno estetyką, jak i parametrami – wysoką izolacyjnością termiczną, wodoszczelnością (klasa RE 1200 Pa), odpornością na uderzenia (klasa I5/E5) oraz obciążenia wiatrem (1200 Pa w przypadku terminalu Kraków-Balice). W budynku nowego terminalu lotniska zastosowano także ścianę słupowo-ryglową – system, który umożliwia estetyczne łączenie przeszklonych ścian z nieprzezroczystymi panelami wykończonymi blachą i płytami betonowymi. Wykorzystano go także w nowojorskim budynku 61 Ninth Avenue, realizowanym z użyciem nowatorskich rozwiązań Aluprof.

Nazwa inwestycji: Terminal pasażerski T4 MPL Kraków-Balice
Lokalizacja: Kapitana Mieczysława Medweckiego 1, 32-083 Balice
Realizacja: 2013-2016
Powierzchnia użytkowa: 55 000 m²
Inwestor: Międzynarodowy Port Lotniczy im. Jana Pawła II, Kraków-Balice sp. z o.o.
Projekt architektoniczny: Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura Sp. z o.o.
Generalny wykonawca: Astaldi
Koszt inwestycji: 412 mln zł brutto
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej