Terminal Kraków-Balice z widowiskowymi przeszkleniami

Odwrócony szklany pryzmat stał się wizytówką terminalu pasażerskiego TR 4 lotniska Kraków-Balice. Ten przyciągający uwagę budynek o prostych formach, widowiskowych przeszkleniach i funkcjonalnym wnętrzu powstał z udziałem innowacyjnych systemów aluminiowych.
Rozbudowa lotniska Kraków-Balice
Rozbudowa lotniska rozpoczęła się w 2013. Pierwszym etapem inwestycji były: usprawnienie kontroli pasażerskiej poprzez nową strefę odpraw biletowo-bagażowych, krytą kładkę łączącą garaż, stację kolejową oraz hotel z poziomem +1 terminalu, nowa sala odbioru bagażu rejestrowanego na poziomie 0 oraz nowy wewnętrzny układ komunikacyjny ułatwiający pasażerom poruszanie się po obiekcie.
Nowa część budynku to 33 000 m². Łącznie z istniejącą częścią kompleksu tworzy 55 000 m² powierzchni użytkowej. Kolejnym etapem inwestycji była modernizacja hali przylotów.
Nowy terminal TR4
Oddany do użytku w 2015 roku terminal T4 to część dużej inwestycji związanej z rozbudową i modernizacją portu lotniczego Kraków-Balice. Budynek zaprojektowany przez pracownię APA Czech Duliński Wróbel z Krakowa zaskakuje formą w postaci odwróconego szklanego pryzmatu. Spektakularna fasada będąca gładką taflą szkła szybko stała się wizytówką najważniejszego lotniska w Polsce południowej. Szklana elewacja nie tylko przykuwa uwagę i wyróżnia ten obiekt spośród innych budynków transportu publicznego, ale też spełnia szereg funkcji, zapewniając m.in. doskonały dopływ światła i naturalne oświetlenie wnętrz, jak również ochronę przed nasłonecznieniem. Budynek nowego terminalu ma ponad 250 m długości, a wysokość w najwyższym punkcie osiąga ponad 14 m.
Szklana fasada lotniska Kraków-Balice
Tak widowiskowe przeszklenia, jak te zastosowane na lotnisku Kraków-Balice nie byłyby możliwe bez funkcjonalnych i nowatorskich systemów aluminiowych projektu Aluprof. Terminal Portu Lotniczego Kraków wymagał zastosowania systemu przeszkleń nie tylko efektownych wizualnie, ale też dających dużą swobodę w realizacji konstrukcji przestrzennych. W tym celu wykorzystano zaawansowane rozwiązania, dzięki którym możliwe było uzyskanie prostej, a przy tym spektakularnej konstrukcji, która od strony zewnętrznej tworzy jednolitą, gładką taflę szkła, będącą znakiem rozpoznawczym tej inwestycji.
Wykorzystany w obiekcie system aluminiowy to MB-SR60N EFEKT, przeznaczony do ścian osłonowych typu zawieszanego i wypełniającego oraz dachów, świetlików i innych konstrukcji przestrzennych. Fasady wykonane w systemie MB-SR50N EFEKT wyróżniają się zarówno estetyką, jak i parametrami – wysoką izolacyjnością termiczną, wodoszczelnością (klasa RE 1200 Pa), odpornością na uderzenia (klasa I5/E5) oraz obciążenia wiatrem (1200 Pa w przypadku terminalu Kraków-Balice). W budynku nowego terminalu lotniska zastosowano także ścianę słupowo-ryglową – system, który umożliwia estetyczne łączenie przeszklonych ścian z nieprzezroczystymi panelami wykończonymi blachą i płytami betonowymi. Wykorzystano go także w nowojorskim budynku 61 Ninth Avenue, realizowanym z użyciem nowatorskich rozwiązań Aluprof.