UZP na tak, ale zadecyduje sąd

2009-08-06 12:41
Metro - tunel
Autor: materialy prasowe

Prezes Urzędu Zamówień Publicznych zakończył 5 sierpnia 2009 r. kontrolę postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na "Projekt i budowę II linii metra od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński". Kontrola zakończyła się wynikiem pozytywnym, nie wykazała naruszeń rażących lub mających wpływ na wynik postępowania.

Zarząd Metra Warszawskiego 29 kwietnia 2009 r. zatwierdził wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra. Zwyciężyło włosko–turecko-polskie konsorcjum w składzie: lider ASTALDI S.p.A. (Włochy) oraz GULERMAK Agir Sanayi Insaat e Taahhut AS (Turcja) i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (Polska). Konsorcjum zaoferowało realizację zadania za kwotę brutto: 4 117 500 000 zł.

Tymczasem 7 maja 2009 r. Mostostal Warszawa (trzecia pod względem ceny oferta budowy II linii metra: 5 mld zł brutto) do UZP złożył protest w sprawie wadliwego rozstrzygnięcia stołecznego przetargu. Zarzuty dotyczą m.in. niedoszacowania oferty i brak doświadczenia konkurencji na warszawskim rynku.
- Nie ma fizycznej, technicznej ani finansowej możliwości, aby poprawnie i zgodnie z wymaganiami technicznymi zrealizować centralny odcinek II linii warszawskiego metra w cenie niższej niż oferowana przez nasze konsorcjum - przekonywali eksperci budownictwa podziemnego spółki Mostostal Warszawa na specjalnie zwołanej, jeszcze w kwietniu, konferencji.

Po Mostostalu, kolejny sprzeciw zgłosiło kolejne konsorcjum walczące w przetargu o budowę II linii metra, które złożyło drugą co do ceny ofertę. Lider China Overseas Engineering Group Co. Ltd z Pekinu do zarzutów formalnych Mostostalu Warszawa dorzuca: brak udokumentowania doświadczenia i odpowiednio skonstruowanego harmonogramu prac, a w przetłumaczonej ofercie brak poświadczenia, że jest zgodna z oryginałem.

Krajowa Izba Odwoławcza 10 lipca 2009 r. oddaliła odwołania dwóch konsorcjów, które oprotestowały decyzję komisji przetargowej Metra Warszawskiego. Jeszcze tego samego dnia złożenie odwołania od decyzji KIO zapowiedziało chińskie konsorcjum. Orzeczenie KIO nie zmieniło także przekonania Mostostalu co do słuszności podnoszonych przez firmę zarzutów. Skarga trafiła do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Ten, 5 sierpnia, orzekł: kontrola nie wykazała naruszeń rażących lub mających wpływ na wynik postępowania. Można podpisać umowę. Kiedy? To już decyzja miasta...
- Czekamy na roztrzygnięcie spraw sądowych - powiedział TVN Warszawa Tomasz Andryszczyk, rzecznik stołecznego ratusza. - Miasto nie będzie ryzykować. Trzeba pamiętać, że to największy kontrakt powojennej Warszawy - dodaje.

A zatem czekamy.  W końcu I linia metra była budowana 20 lat, więc łatwo będzie nie pobić nowego rekordu...


Przetarg na budowę II linii warszawskiego metra został ogłoszony 15 października 2008 roku. Do walki o kontrakt stanęło 5 międzynarodowych konsorcjów.

Centralny odcinek II linii metra
Autor: METRO WARSZAWSKIE Sp. z o.o. II linia metra wystartuje siedmioma stacjami "od środka": Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion (Praga Centrum) i Dworzec Wileński
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej