II linia metra na starcie

2009-10-28 17:01
II linia metra
Autor: Metro Warszawskie Tak ma wyglądać wyjście z metra przy Dworcu Wileńskim

W siedzibie dzielnicy Praga Północ, Prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz wraz z przedstawicielami wykonawców firmami Astaldi S.p.A. oraz Gülermak Ağır Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. podpisała 28 października umowę na budowę centralnego odcinka II linii metra.

- To wielki i historyczny moment dla Warszawy. Jest to największa inwestycja nie tylko w stolicy, ale i w Polsce o wartości 4,17 miliarda zł. Ma ona największe unijne dofinansowanie – 2,97 miliarda zł. – zaznaczyła Hanna Gronkiewicz-Waltz na chwilę przed podpisaniem umowy. – Nadaje także miastotwórczy charakter Pradze. Oprócz metra, w tym roku, podpisaliśmy umowę na budowę Muzeum Pragi i kupiliśmy działkę dla Sinfonii Varsovii. Udowodniliśmy, że jesteśmy konsekwentni, zdeterminowani, cierpliwi, wytrwali i profesjonalni.

Centralny odcinek metra będzie miał 6,1 km długości. Do jego budowy zostanie użyta największa w Polsce tarcza. Odcinek będzie miał siedem stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat (będzie ona najgłębiej położoną stacją), Powiśle, Stadion i Dworzec Wileński. Wybuduje je włosko-turecko-polskie konsorcjum Astaldi Gulermak PBDiM Mińsk Mazowiecki. Konsorcjum ma 48 miesięcy na realizację inwestycji. Prace budowlane rozpoczną się za niecały rok. Centralny odcinek II linii metra ma być gotowy na przełomie 2013 i 2014 roku.

Teraz wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie dokładnego projektu budowlanego. Firma Astaldi chce do tego wynająć podwykonawcę - jedną z polskich firm projektowych. Włosi zdradzili “Gazecie" kilka szczegółów sposobu samej budowy.
- Początkowo myśleliśmy o dwóch zmechanizowanych tarczach do drążenia tuneli, ale żeby było szybciej, sprowadzimy trzy. Będą drążyć dwa równoległe tunele. Inżynierowie myśleli, żeby wystartować z Powiśla, bo potrzeba dużo miejsca na szyb startowy. Tarcza ma aż 85 m długości. Najprawdopodobniej jednak dwie z nich wystartują równocześnie z Dworca Wileńskiego i będą się przesuwać w stronę lewego brzegu Wisły - wyjaśnia Aleksandra Kralkowska z Astaldi.

Zgodnie z zapisami umowy skrzyżowanie Targowej z al. Solidarności musi być odtworzone do wiosny 2012r., by czasie mistrzostw Europy w piłce nożnej Praga nie była totalnie sparaliżowana. Sama budowa, która na dobre zacznie się jesienią 2010 r., cały czas będzie się dawać mocno we znaki warszawiakom. Ogromne utrudnienia spodziewane są nie tylko w rejonie pomnika “czterech śpiących", ale też na rondzie Daszyńskiego, rondzie ONZ czy skrzyżowaniu Marszałkowskiej ze Świętokrzyską. Ta ostatnia ulica zostanie niemal całkowicie wyłączona z ruchu.

II lini ametra
Autor: Metro Warszawskie Uroczyste podpisanie umowy na centralny odcinek II linii metra
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej