Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokują reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz Adblock, następnie Odśwież stronę
Przejdź do serwisu
adb_popup_graphic

Osiągnięcia inżynierii

Drogi w Polsce: budowa dróg z nawierzchnią ze zużytych opon

Tagi:
budowa dróg
,
drogi w Polsce

Nawierzchnia asfaltowa z dodatkiem miału ze zużytych opon coraz częściej pojawia się na drogach w Polsce. Budowa dróg tą metodą ma wiele zalet, nie tylko ekologicznych, ale i użytkowych. A polskim inżynierom udało się w końcu pokonać problem technologiczny.

Największą  inwestycją drogową z nawierzchnią z domieszką   opon jest niedawno  otwarta tzw. trasa nowohucka wschodniej obwodnicy Krakowa.
Największą inwestycją drogową z nawierzchnią z domieszką opon jest niedawno otwarta tzw. trasa nowohucka wschodniej obwodnicy Krakowa.
Fot.: Strabag Polska
Po lewej próbka asfaltu modyfikowanego gumą - Rubberbit.
Po lewej próbka asfaltu modyfikowanego gumą - Rubberbit.
Fot.: Strabag Polska

Badania nad wykorzystaniem zużytych opon do budowy dróg trwają w Polsce już od lat 80. Obecnie prowadzi je m.in. Politechnika Warszawska, laboratorium TPA, należące do koncernu Strabag, ale również Instytut Badawczy Dróg i Mostów. Okazuje się bowiem, że dodany do asfaltu miał ze zużytych opon znacznie poprawia parametry użytkowe drogowej nawierzchni.

Drogi w Polsce z domieszką opon

Nawierzchnia z domieszką zużytych opon jest przede wszystkim trwalsza i lepiej sprawdza się w naszej strefie klimatycznej. Jest odporniejsza na koleiny i pękanie. Zdecydowanie ważną właściwością jest  bezpieczeństwo - dzięki zawartości gumy w mieszance asfaltowej przy kontakcie z oponą droga hamowania znacznie się skraca (o 25%), samochody osiągają lepszą przyczepność do podłoża, również w trudnych warunkach atmosferycznych.  Ten rodzaj nawierzchni okazuje się również o kilka decybeli cichszy w porównaniu z tradycyjną technologią budowy dróg. Powoduje zatem redukcję szkodliwego dla środowiska hałasu komunikacyjnego. Co ciekawe, koszty budowy dróg z nawierzchnią z asfaltu modyfikowanego są porównywalne z budową dróg tradycyjnych, odpadają z kolei koszty częstych remontów.


Fot.: thinkstockphotos.com

Budowa dróg bardziej ekologiczna

Szybki rozwój motoryzacji generuje ogromne ilości odpadów gumowych, wśród których najliczniejszą grupę stanowią zużyte opony samochodowe.
Marek Sobiecki z Centrum Utylizacji Opon, powołanego przez kilku największych producentów opon, szacuje, że co roku na polski rynek trafia (ze źródeł krajowych i zagranicznych) ponad 350 tys. ton tego odpadu, a odzyskowi poddawane jest ok. 220 tys. ton. Z kolei recyklingowi poddawane jest ok. 100 tys. ton rocznie. Właśnie dzięki firmom zajmującym się tego typu działalnością zmniejszyła się skala problemu, jakim były dzikie wysypiska opon.

Z granulatu pozyskanego ze zużytych opon produkowane są np. kółka do kontenerów na śmieci, nawierzchnie na place zabaw dla dzieci, nawierzchnie sportowe, wykładziny dźwiękochłonne i inne. Nawierzchnie drogowe w Polsce to na razie minimalny stopień wykorzystywania granulatu gumowego – podsumowuje Marek Sobiecki.

Zużyte opony na polskich drogach - czy coś się zmieni?

Kilka lat temu w Pruszkowie powstał krótki odcinek drogi eksperymentalnej z nawierzchnią z dodatkiem zużytych opon - inwestycja laboratorium TPA i Strabag. Ostatnio coraz częściej słyszy się o budowie dróg w tej technologii - powstało np. kilka ulic w Warszawie, Nowym Sączu, Pile. Największą inwestycją drogową z nawierzchnią z domieszką opon, jest niedawno otwarta tzw. trasa nowohucka wschodniej obwodnicy Krakowa (fragment drogi ekspresowej S7), ale to odcinek długości jedynie 4,5 km. Jak twierdzi Krzysztof Mirski z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, jeszcze do niedawna inżynierowie walczyli z problemem stabilności modyfikowanej nawierzchni. Teraz wydaje się, że problem technologiczny został pokonany i z powodzeniem część kruszywa można zastępować miałem gumowym.
- Nic nie stoi na przeszkodzie, aby budowa dróg w Polsce w tej technologii ruszyła teraz pełną parą. Jedynym warunkiem jest przekonanie inwestorów i projektantów - dodaje Krzysztof Mirski.

Patrz też: firmy budowlane stawiają na innowacje>>

Artykuł powstał w ramach akcji "Nowoczesne technologie i materiały budowlane"

Partnerzy akcji:

Czytaj dalej:
  • 1
  • 2
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
ZPR Media S.A.:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Architektura i budownictwo:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Wideo:
Zakupy:
Miesięcznik: