Rozwijamy nasz serwis dzięki wyświetlaniu reklam.

Blokują reklamy, nie pozwalasz nam tworzyć wartościowych treści.

Wyłącz Adblock, następnie Odśwież stronę
Przejdź do serwisu
adb_popup_graphic

Jak zbudować funkcjonalny garaż?

Partner:
Hörmann Polska sp. z o.o.
Hörmann Polska sp. z o.o.
Tagi:
bramy garażowe,
Hörmann

Garaż, aby móc z niego wygodnie korzystać, musi mieć odpowiednie wymiary, właściwe usytuowanie względem domu i funkcjonalną bramę.

Już w fazie projektowania lub wyboru projektu domu należy zdecydować jak będzie usytuowany garaż, o jego powiązania z domem czy ulicą. Kolejne pytania na które trzeba odpowiedzieć to: czy garaż będzie wolno stojący, wbudowany w bryłę domu, czy tylko dostawiony do jego boku? Czy będzie miał przejście do mieszkania czy będzie dostępny tylko z zewnątrz? Czy ma pomieścić jeden czy dwa samochody? Z jedną bramą wjazdową czy dwiema? Czy powinien mieć miejsce na dodatkowe funkcje gospodarcze?

Bramy RenoMatic 2016 i ThermoPlus 700A
Bramy RenoMatic 2016 i ThermoPlus 700A
Fot.: Hörmann

Usytuowanie garażu

Garaż może być usytuowany w bryle budynku, połączony z domem lub stanowić osobną budowlę. Ze względu na oszczędność energii, najlepiej, gdy garaż i pomieszczenia mieszkalne są rozdzielone termicznie, gdyż utrzymują się w nich różne temperatury. Powierzchnie mieszkalne mają zwykle wyższą temperaturę, w garażach tak wysokie temperatury nie są potrzebne. Ogrzewanie garażu mija się z celem, ponieważ przy otwarciu bramy garażowej praktycznie znika jedna jego ściana, i wtedy całe to kosztownie ogrzane powietrze ucieka na zewnątrz. Im dłużej brama pozostaje otwarta, tym bardziej temperatura powietrza w garażu zbliża się do temperatury na zewnątrz.

Dlatego, poza sytuacjami, gdy garaż wykorzystywany jest np. jako przydomowy warsztat, jego ogrzewanie nie ma sensu. Tym bardziej, że w garażu usytuowanym w bryle budynku naturalne przenikanie ciepła z sąsiednich pomieszczeń i tak spowoduje utrzymywanie w nim dość wysokiej temperatury.

Dodatkowym argumentem przeciwko ogrzewaniu garażu jest fakt, że zimą parkowanie w ciepłym garażu pojazdu zabrudzonego mieszaniną śniegu i soli może przyspieszyć proces korozji auta. Ważne natomiast jest, by garaż miał odpowiednią wentylację, tak aby ewentualne opary paliw lub olejów z nieszczelnych układów w pojeździe nie spowodowały wybuchu lub pożaru. W domach energooszczędnych z wentylacją mechaniczną i rekuperacją nie ma sensu włączenie garażu do tej wentylacji. Tutaj musi być osobna wentylacja – najlepiej grawitacyjna.

Tam, gdzie na działce brakuje miejsca, garaż może być usytuowany w bryle budynku, ale na poziomie piwnicy, czyli poziomie niższym niż poziom gruntu. Na małych działkach może to okazać się jedynym rozwiązaniem. Aby jednak zapobiec ucieczce ciepła z domu i garażu, należy pamiętać o tym, by odizolować termicznie sufit garażu. Warto też zdawać sobie sprawę, że wjazd do takiego garażu będzie zawsze utrudniony. Im bardziej stromy będzie podjazd, tym bardziej utrudniony będzie wjazd i wyjazd z garażu. Dlatego w tej sytuacji zaleca się montaż elektrycznego ogrzewania podjazdu – zimą pozwoli ono uniknąć oblodzenia na podjeździe i swobodnie parkować auto w garażu.

Najbardziej polecany jest garaż na poziomie parteru, zapewniający bezproblemowy wjazd. Gdy planujemy zakup wyższego pojazdu (typu SUV) – warto zbudować wyższy garaż. Istnieje także możliwość garażowania dwóch samochodów (jeden nad drugim) na jednym stanowisku – takie rozwiązanie umożliwiają odpowiednie podnośniki.

Brama garażowa. Co brać pod uwagę przy wyborze bramy?

Rodzaj bramy - segmentowa, rolowana czy uchylna?

To, na jaką bramę garażową się zdecydujemy, zależy od sytuacji montażowej, usytuowania garażu i sposobu korzystania z niego. Najpopularniejsze bramy segmentowe, których segmenty poruszają się w pionowych prowadnicach i są chowane pod stropem, to idealne rozwiązanie w garażach usytuowanych blisko ulicy. Pozwalają bowiem na parkowanie samochodu bezpośrednio przed garażem, zostawiają też sporo miejsca wewnątrz. Co ważne, ich zastosowanie pozwala zachować całą szerokość wjazdu - w stosunku do popularnych kiedyś bram uchylnych to nawet o14 cm więcej.

Zaletą bram segmentowych jest również możliwość dopasowania ich do garaży z półokrągłym, łukowym czy skośnym otworem na bramę.

W tych garażach, gdzie miejsce pod sufitem ma być wykorzystane na przechowywanie dużych przedmiotów, jak na przykład bagażniki samochodowe czy deski surfingowe, najlepiej sprawdzą się bramy rolowane lub bramy segmentowe boczne. Profile bram rolowanych nawijane są na wał umieszczony nad otworem bramy; w garażach z niskim nadprożem i/lub małą ilością miejsca po bokach stosuje się bramy rolowane na zewnątrz.

Profile bram bocznych przesuwają się na bok, wzdłuż ściany. Boczne bramy segmentowe są także doskonałym rozwiązaniem w sytuacji, gdy brama stanowi jedyne wejście do garażu, a garaż służy jako miejsce przechowywania często używanych rowerów czy motocykli. Markowe bramy boczne, takie jak brama HST firmy Hörmann, mają bowiem funkcję drzwi przejściowych, która pozwala na tylko częściowe ich otwarcie – np. w sam raz na szerokość umożliwiającą wygodne wyprowadzenie jednośladu.

Brama pojedyncza czy podwójna?

W domach jednorodzinnych coraz częściej projektuje się garaże dwustanowiskowe. Od decyzji właścicieli zależy, czy do ich zamknięcia posłużą dwie pojedyncze bramy, czy jedna podwójna. Pojedyncze bramy garażowe dla samochodów osobowych nie powinny być węższe niż 2,3 m i niższe niż 2 m (w świetle otworu). Standardowe wymiary bram do garaży pojedynczych to 2,5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Szerokość bramy do podwójnego garażu powinna wynosić co najmniej 5 m. Takie też są standardowe bramy podwójne – mają 5 m szerokości i 2,1 m wysokości. Jeżeli wymiary garażu na to pozwalają, warto jednak zamówić większą bramę, na przykład o szerokości 6 m; korzystanie z niej będzie znacznie wygodniejsze.

Co się jednak bardziej opłaca? Finansowo bardziej opłacalne będzie kupno jednej dużej bramy. Nie musimy płacić wtedy za drugą parę prowadnic i drugi napęd. A nawet jeśli uwzględnimy, że napęd do bramy podwójnej musi mieć większą moc, i tak będzie on tańszy niż dwa słabsze. Decydując się na jedną dużą bramę, oszczędzamy także na kosztach robocizny - montaż bramy liczony jest bowiem „od sztuki”, a nie za łączną powierzchnię bramy. Jeżeli zdecydujemy się na jedną bramę podwójną – najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem będzie brama segmentowa.

Natomiast jeśli chodzi o koszty ogrzewania garażu – sprawa nie jest jednoznaczna. Z jednej strony bardziej opłacalna jest dobrze ocieplona brama podwójna. Nie mamy tu bowiem słupka pośrodku otworu wjazdowego i jest tylko jedna ościeżnica – taka brama posiada zatem mniej miejsc, które mogłyby stać się mostkami termicznymi. Ale z drugiej strony… za każdym razem, kiedy otwieramy szerszą bramę podwójną, na zewnątrz ucieka z garażu więcej ogrzanego powietrza niż przez bramę pojedynczą.

Pod względem łatwości wjeżdżania do garażu i manewrowania samochodem, lepiej wypada brama podwójna, po podniesieniu której mamy wygodny, szeroki wjazd. Jest ona jednak cięższa, więc jej otwieranie trwa dłużej niż bramy pojedynczej.

Podsumowując: zawsze korzystniejsze będzie zastosowanie jednej dużej bramy podwójnej niż dwóch bram pojedynczych.

Brama ocieplana czy nieocieplana?

Jeżeli garaż nie jest połączony z domem - wystarczy brama nieocieplana, uchylna lub segmentowa. Doświadczenie pokazuje, że przy codziennym używaniu samochodu nagrzany silnik podnosi temperaturę tak, że nawet w największe mrozy w nieocieplanym garażu woda nie zamarza.

Gdy garaż umieszczony jest w bryle budynku konieczna jest brama ocieplana. Jeśli garaż przylega do części mieszkalnej, z którą jest połączony drzwiami najważniejsze jest maksymalne ograniczenie strat ciepła, które nieuchronnie powstają podczas jego eksploatacji. W tym celu należy ocieplić przylegające do garażu ściany i sufit oraz zamontować w nim dobrze uszczelnioną bramę segmentową o współczynniku przenikania ciepła nie mniejszym niż 1,3 W/(m2K) oraz szczelne drzwi.

Dobrym rozwiązaniem jest brama LPU 40 firmy Hörmann zbudowana z segmentów o grubości 42 mm, wypełnionych pianką poliuretanową i wyposażona w wysokiej jakości uszczelki między segmentami oraz na łączeniu blatu bramy z posadzką i ościeżnicą. Bo to właśnie dobre uszczelnienie decyduje o energooszczędności bramy, natomiast zwiększanie jej grubości w niewielkim stopniu może poprawić izolacyjność cieplną. Źródłem największych strat ciepła są bowiem łączenia poszczególnych segmentów bramy oraz strefa kontaktu bramy z ościeżnicą i ścianą budynku, a nie sam panel bramy – dobrze ilustruje to zdjęcie wykonane kamerą termowizyjną. Stratom tym można jednak zapobiec, montując zestaw ThermoFrame firmy Hörmann, który znacząco poprawia izolacyjność cieplną bramy. Składa się on ze specjalnego profilu z tworzywa sztucznego oraz dodatkowych uszczelek. Profil ten oddziela ościeżnicę bramy od ścian garażu, niwelując powstający w tym miejscu mostek termiczny, przez który wydostaje się cenna energia. Dodatkowe podwójne uszczelki wargowe umieszczone z obu stron bramy i w jej górnym obszarze poprawiają izolacyjność połączenia płyty bramy z ościeżnicą i nadprożem. Zastosowanie tego rozwiązania może zwiększyć termoizolacyjność bramy segmentowej nawet o 15%. Dobrze uszczelniona brama segmentowa powinna być też wyposażona w możliwie najszybszy napęd, taki jak np. SupraMatic firmy Hörmann. Im szybszy napęd – tym mniej ciepła ucieknie z garażu podczas jego otwierania i zamykania.

 

Krzysztof Horała, Prezes Zarządu Hörmann Polska sp. z o.o., producenta bram, drzwi i napędów
Krzysztof Horała, Prezes Zarządu Hörmann Polska
sp. z o.o., producenta bram, drzwi i napędów
Fot.: Hörmann Polska

Najczęsciej zadawane pytania na temat bram garażowych

Na pytania odpowiada Krzysztof Horała, prezes firmy Hörmann Polska sp. z o.o.

1. Czy w każdym otworze można zamontować bramę segmentową?

Nie, nie w każdym otworze możemy zamontować bramę. Ograniczeniem jest wielkość otworu, jego maksymalna i minimalna szerokość oraz wysokość. Montaż bramy wymaga odpowiedniej ilości miejsca, zarówno po jej bokach, jak i pod sufitem garażu. Pamiętać trzeba, że te wymiary zmniejszają światło przejazdu. Maksymalne wymiary bram garażowych to szerokość 6 metrów, a wysokość 2,5 metra. Większe wymiary mają bramy przemysłowe.

2. Jaki rozmiar powinien mieć otwór garażowy w stosunku do bramy?

Nasza firma proponuje różne rodzaje zabudowy bramy, które umożliwiają dopasowanie jej do rozmaitych otworów. Minimalna wymagana wysokość nadproża wynosi 10 cm.

3. Jakie są rozwiązania, gdy nie wystarcza miejsca w garażu?

Gdy miejsca w garażu jest niewiele najlepszym rozwiązaniem jest brama segmentowa boczna, lub brama rolowana na zewnątrz, montowana przed otworem garażu.

4.Jakie elementy poprawiają bezpieczeństwo użytkowania bramy?

Bezpieczeństwo, a także wygodę użytkowania bramy poprawiają napędy z dwukierunkowym systemem sterowania radiowego BiSecur. Gwarantuje on maksymalne zabezpieczenie wysyłanego sygnału przed skopiowaniem przez niepowołane osoby. Umożliwia też zdalną kontrolę położenia i obsługę bramy, nawet gdy znajduje się ona poza zasięgiem naszego wzroku. Specjalna aplikacja na smartfona i tablet pozwala nam na to nawet z dowolnego miejsca na ziemi, np. podczas dalekich podróży.

5. Jak otworzymy bramę garażową w razie braku prądu?

W razie braku prądu możemy wygodnie otworzyć bramę od środka, pociągając za odpowiednią linkę umieszczoną na ruchomej części napędu. Jeżeli nie ma innego wejścia do garażu, bramę można otworzyć również z zewnątrz – w tej sytuacji jednak wyposażona ona powinna być w zamek, który specjalną linką połączony jest z napędem. Otwierając zamek przy pomocy kluczyka, możemy wtedy odłączyć napęd i swobodnie otworzyć bramę.

Automatyczne ryglowanie bramy w szynie napędu
Automatyczne ryglowanie bramy w szynie napędu
Fot.: Hörmann

6. Jak zabezpieczyć garaż przed włamaniem?

Najlepiej zabezpieczymy garaż przed włamaniem, jeśli bramę wyposażymy w napęd z automatycznym ryglowaniem bramy w szynie napędu. Jeśli włamywacz trafi na bramę z takim mechanicznym zabezpieczeniem przed podważeniem - jest prawie bez szans. W zamkniętej bramie zabezpieczenie to automatycznie zatrzaskuje się w zderzaku szyny prowadzącej. Brama zostaje wtedy natychmiast zaryglowana, co skutecznie uniemożliwia jej podważenie. Co ważne, ten system ryglowania działa w sposób czysto mechaniczny, możemy na niego więc liczyć także w razie braku prądu.

7. Jaki mamy wybór w przeszkleniach?

Wybór wzorów przeszkleń jest niezwykle bogaty. Rama przeszklenia może być wykonana z tworzywa sztucznego w kolorze bramy lub na przykład z eloksalowanego aluminium. Przeszklenie wybrać można z szybą podwójną lub pojedynczą, w wersji przezroczystej lub w strukturze kryształkowej. Ważne jednak jest, by były one wykonane z najlepszej jakości tworzywa sztucznego DURATEC, które z jednej strony zapewnia wysoką odporność na zarysowania i najlepszą przejrzystość, a drugiej - dobrą izolacyjność cieplną.

8. Akumulator awaryjny – czy zawsze potrzebny?

Gdy zabraknie prądu, bramę można otworzyć ręcznie, jednak akumulator awaryjny na pewno ułatwi wtedy życie. W garażach bez przyłącza elektrycznego można zastosować akumulator z ogniwem fotowoltaicznym.

9. Jakie obecnie mamy rozwiązania poprawiające izolacyjność cieplną bramy?

O izolacyjności cieplnej bramy garażowej decydują przede wszystkim dobre uszczelnienia. W niewielkim stopniu wpływa na nią natomiast grubość blatu, która może ją poprawić zaledwie o 0,2 W/(m2K). Największe straty ciepła powstają na łączeniach poszczególnych segmentów bramy oraz na styku płyty bramy z ościeżnicą, a także ościeżnicy ze ścianą garażu, gdzie tworzy się mostek termiczny. Zabezpieczając te słabe punkty, najskuteczniej ograniczymy ucieczkę ciepła z garażu. Dobrym rozwiązaniem jest tu zastosowanie zestawu ThermoFrame. Zestaw ten, składający się z dodatkowych uszczelek na obwodzie bramy oraz kątownika z tworzywa sztucznego eliminującego mostek termiczny pomiędzy murem a ościeżnicą, może znacząco wpłynąć na poprawę termoizolacyjności bramy - nawet o 15%.

10. Jak można jeszcze poprawić funkcjonalność garażu?

Aby zwiększyć komfort użytkowania garażu, firma Hörmann oferuje bramy segmentowe z drzwiami przejściowymi. Wbudowane drzwi umożliwiają szybkie i wygodne wyprowadzanie np. rowerów z garażu bez konieczności otwierania całej bramy. Niewielki płaski próg ze stali nierdzewnej – o wysokości jedynie 10 mm na środku i 5 mm na krawędziach – eliminuje ryzyko potknięcia podczas przechodzenia lub przeprowadzania np. rowerów.

Brama z drzwiami przejsciowymi bez wystajacego progu
Brama z drzwiami przejsciowymi bez wystajacego progu
Fot.: Hörmann

Czytaj dalej:
  • 1
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
ZPR Media S.A.:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Architektura i budownictwo:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Wideo:
Zakupy:
Miesięcznik: