Most w Sobieszewie gotowy. Zobacz jak wygląda. Most 100-lecia Niepodległości oficjalną nazwą mostu w Sobieszewie

2019-01-16 9:26
Most w Sobieszewie
Autor: Metrostav Oficjalne otwarcie mostu w Sobieszewie planowane jest na 11 listopada 2018 r. Choć nie wykluczone, że nowa przeprawa będzie uruchomiona wcześniej.

10 listopada 2018 r. na Wyspie Sobieszewskiej w Gdańsku otwarto nowy most o największej rozpiętości przęseł zwodzonych w Polsce. Długość całkowita mostu w Sobieszewie ze skrzydłami wynosi 181,5 m, a szerokość 14,92 m.

Most w Sobieszewie wybudowała firma Metrostav. Wykonała ona to zadanie przed czasem, bo termin realizacji mostu w Sobieszewie upływał 30 listopada 2018 r.

Most w Sobieszewie zastąpi most pontonowy

Most zwodzony nad Martwą Wisłą w Gdańsku Sobieszewie zapewnia sprawne i bezpieczne połączenie wyspy z lądem. Wcześniej na Wyspę Sobieszewską można było dojechać mostem pontonowym, który w 2013 r. został wyremontowany i zmodernizowany. Mimo wszystko stara przeprawa nie była dobrym rozwiązaniem – utrudniała ruch kierowcom, stanowiła też dużą przeszkodę dla żeglarzy.

W spółce Metrostav podkreślają, że czas otwierania mostu Stulecia Niepodległości, bo taka będzie oficjalna nazwa mostu w Sobieszewie, wynosi zaledwie 150 sekund. Od momentu zamknięcia szlabanów do podniesienia przęseł cała operacja trwa ok. 5 minut.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zwraca uwagę, że dzięki zastosowaniu techniki zwodzonej jest to most przyjazny dla żeglugi rekreacyjnej.

Dodajmy, że sterowanie mostem w Sobieszowie odbywa się z pulpitu znajdującego się w budynku technicznym obsługi mostu oraz z przenośnego pilota. Umożliwia to bezpośredni nadzór nad podnoszeniem i opuszczaniem klap przęsła w trakcie otwierania i zamykania mostu. W razie awarii w dostawie prądu, energię elektryczną niezbędną do uruchomienia mostu zapewni awaryjny agregat prądotwórczy zlokalizowany obok budynku technicznego obsługi mostu.

Ile kosztował most w Sobieszewie?

Pierwotnie miasto Gdańsk zamierzało przeznaczyć na budowę mostu w Sobieszewie 71 mln zł. Wynik przetargu, do którego przystąpiło 6 firm, obniżył tę kwotę o 14 mln zł. Ostatecznie inwestycja pochłonęła ok. 59 mln zł. Zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Aleksandra Dulkiewicz podkreśla, że dzięki subwencji rządowej miasto wydało na ten most ok. 31,4 mln zł.

Przypomnijmy , że budowa nowej przeprawy miała się zakończyć na przełomie 2017 i 2018 r. Jednak z powodu bankructwa gdyńskiej firmy Vistal, która była partnerem firmy Metrostav w tym przedsięwzięciu, nastąpił spory poślizg. Ostatecznie firma Metrostav ukończyła budowę sama.

Most ma całkowitą długość 181,5 m, a szerokość – 14,92 m. Z kolei szerokość jezdni (dwa pasy ruchu) wynosi 7 m, chodnika – 2 m, a ścieżki rowerowej – 2,4 m. Do budowy całej konstrukcji wykorzystano 1447 ton stali oraz 6.978 m³ betonu.

Najdłuższy most w Polsce to przeprawa przez Wisłę w okolicach Grudziądza. Całkowita długość tego mostu, czyli wraz z estakadą dojazdową, przekracza 1950 m. Ten obiekt bije też dwa inne rekordy. Most wyróżnia najdłuższa estakada o długości prawie jednego kilometra wykonana metodą nasuwu podłużnego oraz najdłuższe, bo 180-metrowe przęsło rozpostarte na podporach zanurzonych w nurcie rzeki.

Z kolei Most Południowy, który powstaje obecnie w Warszawie ma mieć ok. 1500 m długości.

Przeczytaj także: najdłuższy most na świecie>>

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Najdłuższe mosty w Polsce

Pytanie 1 z 7
Najdłuższy most drogowy (z estakadami)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej