adb_popup_graphic

Nasz serwis jest całkowicie darmowy. Pokazujemy reklamy, żeby taki pozostał.

Wyłącz Adblock (lub podobny program) i przeglądaj portal bez ograniczeń.

Przypomnij mi później Odśwież stronę

Inwestycje publiczne

Warszawski Dworzec Zachodni czeka rewolucja

Tagi:
inwestycje PKP
,
nowe inwestycje warszawa
,
remonty warszawa

PKP zaprezentowało koncepcję architektoniczną nowego Dworca Zachodniego. Ta inwestycja PKP ma ruszyć w 2019, a w 2021 podróżni będą mogli podziwiać gotowy Dworzec Zachodni. Pod torami powstanie podziemny dworzec z kasami, sklepami i kawiarniami, nad peronami zadaszenie. Z pociągu będzie można przesiąść się m.in. do tramwaju.

Dotychczas Dworzec Zachodni raczej odstraszał niż zachęcał do podróżowania. Co prawda, obiekt przeszedł częściowy lifting przed Euro 2012, ale niewiele to zmieniło. Podróżni nadal mokną na peronach, a sam dworzec to ciemny, ciasny i przygnębiający tunel pod torami. Do 2021 roku sytuacja ma się diametralnie zmienić. Prezentujemy wizualizacje nowego obiektu.

Galeria
Pokaz slajdów:

Nowoczesny Dworzec Zachodni - nowe perony i hala główna

Całkowicie zmieni się tunel dla pieszych pod torami. Zostanie poszerzony aż dziesięciokrotnie. Finalnie będzie miał szerokość 62 metry i długość 200 m. Na tej ogromnej części podziemnej Dworca Zachodniego znajdą się kasy, kawiarnie, sklepy i punkty usługowe. Obiekt będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zaprojektowano przestronne windy, którymi z łatwością zjedziemy na perony z rowerem czy wózkiem. Ponadto na każdy peron będą prowadziły dwa ciągi schodów ruchomych oraz zwykłe schody.

Nad peronami w końcu pojawi się ogromne zadaszenie ze świetlikami, które będzie chronić pasażerów przed złymi warunkami atmosferycznymi. Autorzy projektu, architekci z grupy IDOM, zaprojektowali również świetliki w nowej hali peronowej, dzięki którym podziemna przestrzeń będzie doświetlona naturalnym światłem.

W przyszłości pod nowym Dworcem Zachodnim powstanie podziemna linia tramwajowa

W projekcie uwzględniono również plany miasta dotyczące budowy linii tramwajowej. W podziemiach, pod przejściem dla pieszych na poziomie -2 ma powstać torowisko. Tramwaje dotrą do Dworca Zachodniego specjalnym tunelem, który zostanie wybudowany pod Al. Jerozolimskimi i peronami PKP. Jest szansa, że pierwsze pojazdy szynowe z okolic Ochoty czy Mokotowa, zaczną kursować na przełomie 2020/2021. Tory tramwajowe zostaną poprowadzone m.in. ulicami Bitwy Warszawskiej, Banacha i dalej przez Pole Mokotowskie, Rakowiecką do Puławskiej.

Nowa Zachodnia ma być zintegrowanym węzłem przesiadkowym łączącym stację kolejową, przystanki tramwajowe, dworzec autobusów dalekobieżnych, zespoły miejskich przystanków autobusowych, postoje TAXI i parkingi dla samochodów osobowych i rowerów.

Dworzec Zachodni stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju

W planach modernizacji stacji uwzględniono tendencję związaną z rosnącą liczbą pasażerów. Według najnowszych danych z dworca zachodniego w ciągu jednego dnia roboczego korzysta 60 tysięcy osób, a do 2030 liczba ta ma się podwoić.
„Zanim powstał projekt modernizacji dworca wykonaliśmy szczegółowe badania i analizy ruchu pieszego” – zapewniają Kolejarze.

Pełną funkcjonalność nowy dworzec Zachodni osiągnie po zakończeniu remontu trasy średnicowej.

Czytaj dalej:
  • 1
  • 2
Żaden utwór zamieszczony w serwisie nie może być powielany i rozpowszechniany lub dalej rozpowszechniany w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny) na jakimkolwiek polu eksploatacji w jakiejkolwiek formie, włącznie z umieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody ZPR Media S.A.. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części z naruszeniem prawa tzn. bez zgody ZPR Media S.A. jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
W serwisie:
ZPR Media S.A.:
Serwisy internetowe:
Dom i ogród:
Architektura i budownictwo:
Styl życia:
Rozrywka, informacja:
Hobby i wypoczynek:
Wideo:
Zakupy:
Miesięcznik: