Tramwaj na Gocław – kiedy budowa nowej linii na Pradze-Południe? Przetarg wciąż daleko, brak unijnego dofinansowania

2024-01-10 9:55
tramwaj na Gocław most Poniatowskiego
Autor: Szymon Starnawski/Grupa Murator Tramwaj na Gocław w drodze do centrum będzie pokonywał Wisłę, jadąc po moście Poniatowskiego.

Nadal toczą się przygotowania do budowy tramwaju na Gocław. Nowy tramwaj na Pradze-Południe zapewni szybki dojazd do centrum bez przesiadek, ale do wbicia pierwszej łopaty nadal jest daleko. Kiedy może powstać tramwaj na Gocław, którędy pojedzie i dlaczego nie uzyska w najbliższych latach unijnego dofinansowania?

Spis treści

  1. Tramwaj na Gocław – najważniejsze informacje. Kiedy budowa?
  2. Tramwaj na Gocław – trasa. Którędy pojedzie do centrum?
  3. Tramwaj na Gocław – kiedy przetarg i budowa?
  4. Dlaczego tramwaj na Gocław tak się opóźnia? Burzliwa historia inwestycji

Tramwaj na Gocław – najważniejsze informacje. Kiedy budowa?

Tramwaj na Gocław to planowana w Warszawie trasa tramwajowa łącząca osiedle Gocław na Pradze-Południe z centrum miasta. Nowe szyny pobiegną od pętli autobusowej na Gocławiu, wzdłuż Kanału Wystawowego, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych do al. Waszyngtona i stąd tramwaje pojadą już po istniejących szynach do centrum przez most Poniatowskiego. Jak zapowiadają Tramwaje Warszawskie, przetarg na budowę ma zostać ogłoszony najpóźniej w 2026 r. Z kolei w październiku 2023 r. prezydent miasta Rafał Trzaskowski ogłosił, że prace przy tramwaju rozpoczną się w 2027 r. Warto jednak przypomnieć, że inwestycja była już wielokrotnie przesuwana.

Jak dowiedziała się w styczniu 2024 r. „Gazeta Wyborcza”, miasto nie będzie próbowało pozyskać unijnego dofinansowania na tramwaj na Gocław z budżetu UE na lata 2021–2027. Zamiast tego stolica złoży wnioski o dofinansowanie inwestycji po lewej stronie Wisły, czyli dokończenie budowy 2. linii metra M2 na Bemowie oraz budowę dalszych etapów połączenia tramwajowego między Wolą a Wilanowem. Wynika to z faktu, że zdaniem miasta tramwaju na Gocław nie udałoby się zbudować i rozliczyć w terminie wymaganym przez unijne przepisy, co groziłoby koniecznością zwrotu dotacji.

Linia tramwajowa na Gocław będzie mieć 3,6 km długości, z czego 2,6 km to zielone torowiska. Powstanie 7 nowych przystanków tramwajowych. Tramwaj umożliwi mieszkańcom Gocławia bezprzesiadkowy, bezpośredni dojazd do centrum w około 20 minut (inaczej niż np. planowana 3. linia metra w Warszawie).

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Tramwaj na Gocław – trasa. Którędy pojedzie do centrum?

Tramwaj na Gocław zacznie kurs od al. Waszyngtona wzdłuż niezabudowanego brzegu Kanału Wystawowego. Dalej, na osiedlu Gocław, linia tramwajowa zostanie zbudowana wzdłuż ul. Bora Komorowskiego (w pasie zieleni między jezdniami) i skończy się pętlą w okolicach Trasy Siekierkowskiej (przy obecnej pętli autobusowej).

Projekt obejmuje także modernizację torów na al. Waszyngtona między rondem Wiatraczna a rondem Waszyngtona. W miejscu skrzyżowania z linią tramwajową Trasa Łazienkowska zostanie obniżona i poprowadzona w wykopie, tak, by tramwaje mogły przejechać nad nią.

Tramwaj na Gocław mapa
Autor: Tramwaje Warszawskie Przebieg trasy tramwaju na Gocław

Przystanki tramwaju na Gocław powstaną:

  • przy obecnej pętli autobusowej,
  • przy skrzyżowaniu ul. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego i ul. gen. Augusta Emila Fieldorfa „Nila”,
  • przy skrzyżowaniu ul. gen. Tadeusza Bora-Komorowskiego i ul. gen. Romana Abrahama,
  • na wysokości ogródków działkowych, przy blokach,
  • przy al. Stanów Zjednoczonych,
  • przy Kanale Wystawowym na wysokości ul. Międzynarodowej,
  • przy al. Jerzego Waszyngtona, w miejscu połączenia z istniejącą siecią tramwajową.
Tramwaj na Gocław mapa z przystankami
Autor: Tramwaje Warszawskie Mapa linii tramwajowej na Gocław z zaznaczonymi lokalizacjami przystanków

Tramwaj na Gocław – kiedy przetarg i budowa?

Tramwaje Warszawskie zakładają ogłoszenie przetargu na roboty budowlane nie później niż 2026 r. Dokładny termin budowy nie jest znany. W 2024 i 2025 r. będą przygotowywane projekty wykonawcze i pozyskiwane niezbędne dokumenty, zostaną też przeprowadzone uzgodnienia z gestorami sieci kolidujących z inwestycją.

Warto dodać, że w 2022 r. miasto przekazało Tramwajom Warszawskim dodatkowe środki na rozmaite inwestycje. Planowano wówczas, że stolica będzie wydawać środki na tramwaj na Gocław w latach 2028–2029. Trzeba jednak pamiętać, że był to tylko wstępny plan i termin budowy może się przesuwać w zależności od dostępności finansowania. Przypomnijmy, że miasto zrezygnowało ze starań o pozyskanie środków z Unii Europejskiej na tę inwestycję (z budżetu unijnego na lata 2021–2027).

– Mamy gotowy projekt budowlany dla całej inwestycji. Jest też uzgodniona stała organizacja ruchu. Teraz pracujemy nad pozyskiwaniem decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (ULICP). Potrzebujemy łącznie pięć decyzji, a cztery z nich zostały już wydane. Wniosek na ostatnią też został przez nas złożony. Te decyzje mają znaczenie dla inwestycji, takie że pozwala to na pozyskanie praw do nieruchomości, przez które będzie przebiegała linia tramwajowa – wyjaśniał w lipcu 2023 r. Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy Tramwajów Warszawskich w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl.

Dlaczego tramwaj na Gocław tak się opóźnia? Burzliwa historia inwestycji

Temat tramwaju na Gocław ciągnie się od lat – pierwsze konkretne plany budowy takiej linii opracowano już w 2009 r. Niestety, podobnie jak wiele innych inwestycji na prawym brzegu Wisły, projekt długo nie był traktowany priorytetowo i musiał ustępować innym wydatkom. Prace nad tramwajem opóźniły też protesty mieszkańców Saskiej Kępy w 2015 r. przeciw planowanemu przebiegowi linii obok ich domów. Później długo toczyły się konsultacje społeczne, zmieniała się też koncepcja (m.in. budowa tramwaju wraz z jezdnią dla aut lub bez).

W 2019 r. ogłoszono pierwszy przetarg związany z budową tramwaju na Gocław. Wpłynęło 5 ofert od wykonawców w przedziale od 5 mln 830 tys. zł do ponad 10 mln zł. W międzyczasie miasto uzyskało też 62 mln unijnego dofinansowania na nowy tramwaj. Jednak już w listopadzie 2019 r. władze Warszawy zdecydowały o przesunięciu tej kwoty na zakup 130 autobusów elektrycznych, co oznaczało kolejne opóźnienie budowy tramwaju. Liczono wówczas na większe środki unijne dostępne od 2021 r.

Niestety, na przeszkodzie stanęła pandemia COVID-19.  Jeszcze w styczniu 2020 r. stolica zdążyła podpisać umowę z krakowską firmą Progreg na opracowanie projektu trasy. W sierpniu 2020 r. rozeszła się jednak informacja o wstrzymaniu prac nad tramwajem na Gocław z uwagi na trudną sytuację finansową miasta, m.in. z powodu koronawirusa. W grudniu 2020 r. prezydent Rafał Trzaskowski wspominał nawet, że możliwe jest zawieszenie budowy tramwaju do czasu wybudowania trzeciej linii metra M3.

Ostatecznie jednak tak się nie stało. Tramwaj na Gocław został uwzględniony w tzw. masterplanie miasta. Z uwagi na ograniczone środki w budżecie odsunięto go jednak na później, by móc wcześniej zrealizować m.in. tramwaj do Wilanowa i tramwaj do Dworca Zachodniego. W czerwcu 2022 r. miasto dokapitalizowało spółkę Tramwaje Warszawskie, przyznając dodatkowe środki m.in. na trasę na Gocław. W lipcu 2023 r. potwierdzono, że projekt linii jest gotowy i trasa powstanie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej