PKP kończy superważną inwestycję. Krócej z Krakowa do Zakopanego

2017-10-20 17:43
Krakowska łącznica kolejowa
Autor: PKP PLK

Od 10 grudnia 2017 r. podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego będzie trwała o 15 minut krócej. A to dzięki dobiegającej końca w Krakowie budowie łącznicy kolejowej. Zintegruje też ona w tym mieście kolej z komunikacją miejską.

Krakowska łącznica kolejowa
Autor: PKP PLK Od 10 grudnia 2017 r. nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi.

20 października 2017 r. w testowaniu krakowskiej łącznicy wziął udział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, który przyznał, że jest to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w historii tego miasta. Budowa łącznicy, którą na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK) realizowało konsorcjum firm: Budimex (lider) i Ferrovial Agroman, pochłonęła 348 mln zł. Dodajmy jednak, że Unia Europejska dołożyła aż 187 mln zł.

Patrz także: STRABAG zmodernizuje linię kolejową Kraków Główny Towarowy – Rudzice>>

To największy taki obiekt w Polsce

Krakowska łącznica kolejowa to obiekt składający się z trzech estakad o łącznej długości ponad kilometra i dwóch wiaduktów o długości 155 metrów. Łącznicę wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. oraz 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m. W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu. Zmieniło się także otoczenie łącznicy. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.

Korzyści dla podróżujących koleją i nie tylko

Już w grudniu 2017 r. podróżni będą mogli skorzystać z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Na przystankach będą windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

W PKP PLK podkreślają, że krakowska łącznica ma istotne znaczenie nie tylko dla ruchu aglomeracyjnego (łącznica pozwoli na uruchomienie bezpośredniego połączenia między stacjami Kraków Główny – Kraków Bonarka), ale także regionalnego i międzyregionalnego. Usprawniony zostanie bowiem ruch pociągów kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia, a także połączeń regionalnych i dalekobieżnych do Skawiny i przez Kalwarię Zebrzydowską Lanckoronę do Wadowic, Suchej Beskidzkiej, Rabki i Zakopanego. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą już musieli czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów, dzięki czemu bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr. W PKP PLK oceniają, że podroż do Zakopanego skróci się o 12-15 minut.

Patrz także: inwestycje drogowe i kolejowe poniżej oczekiwań. Budownictwo czekają wyzwania>>

Krakowska łącznica kolejowa
Autor: PKP PLK
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej