Muzeum Ognia. Nowa inwestycja w Żorach oddana do użytku

2014-12-16 14:30
Nowa inwestycja w Żorach - Muzeum Ognia
Autor: OVO Grąbczewscy Architekci Muzeum Ognia w Żorach. Pawilon wybudowany został według projektu pracowni architektonivcznej OVO Grąbczewscy Architekci.

Miedziana elewacja zabezpieczona przed utlenianiem, trudnopalne membrany budowlane, nietypowa aranżacja wnętrz – nowa inwestycja w Żorach na Śląsku to budynek nietypowy i interesujący pod względem technicznym.

Muzeum Ognia w Żorach zostało otwarte dla zwiedzających na początku grudnia 2014. Projekt przygotowany został przez pracownię architektoniczną OVO Grąbczewscy Architekci (Barbara i Oskar Grąbczewscy) z Katowic. Generalnym wykonawcą była firma Voyage Sp. z o.o.
Prace zaczęły się pięć lat wcześniej, ale nowa inwestycja okazała się dużym wyzwaniem m.in. ze względu na trudną w zabudowie działkę. Teren budowy był w przeszłości wysypiskiem, co więcej, przeprowadzono przez niego główne miejskie kolektory kanalizacyjne, a także wysokoprężny gazociąg.
W budynku prezentowana jest wystawa dotycząca roli ognia. Sama bryła muzeum ma kojarzyć się z płomieniem. Architekci wykorzystali beton architektoniczny, stal i polerowaną miedź. Lśniące elewacje mają kojarzyć się z językami ognia. Sami projektanci mieli wątpliwości co do wykorzystania czerwonego metalu – patyna na nie zabezpieczonej blasze szybko zepsułaby oczekiwany efekt. Początkowo w projekcie zaplanowano pokrycie elewacji nierdzewną blachą stalową INOX Gold w kolorze złoto – miedzianym. Ostatecznie problem trwałości udało się rozwiązać.

Miedź na elewacji – ochrona przez patyną i śniedzią

Metalowe panele z czystej miedzi wypolerowano. Każdy z nich ma 50 cm szerokości. Ułożone zostały pod różnymi kątami, żeby nadać elewacji migotliwość i lśnienie kojarzące się z ogniem. Aby ochronić wrażliwy metal przed warunkami atmosferycznymi, panele pokryto lakierem HDP primer fluor polimer top coating

Zabezpieczenia przed pożarem w Muzeum Ognia

Nowa inwestycja musi spełniać wymogi ochrony przeciwpożarowej. Elewacja muzeum została dostosowana do klasy NRO. W tym celu sklejkę wodoodporną zabezpieczono lakierem ogniochronnym, zastosowano także trudno zapalną folię paroprzepuszczalną Tyvek®FireCurb™ o łącznej powierzchni ok. 1250 m2.
To rozwiązanie oznacza rezygnację z halogenów. Ich miejsce zajął środek zawierający fosfor. W kontakcie z ogniem powstaje „zwęglona” odporna na spalanie warstwa na powierzchni. Taka bariera ogranicza płomień, a także ilość dymu.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej