Metro na świecie. Każda stacja metra inna

2013-07-12 17:11
Zaha Hadid - projekt stacji metra w Rijadzie, Arabia Saudyjska
Autor: www.contemporist.com Wnętrza stacji metra w stolicy Arabii Saudyjskiej Rijadzie. Projekt przygotowali architekci z pracowni Zahy Hadid

Metro jest dzisiaj jedynym sposobem na rozładowanie korków ulicznych. Są miasta na świecie, które mają już kilkudziesięcioletnie linie kolei podziemnych, niektóre zaczęły ich budowę niedawno, a inne dopiero zaczynają. Jedno natomiast łączy wszystkie linie metra – oryginalne stacje. Zapraszamy do naszej galerii kilku wybranych stacji metra, a przy okazji warto przeczytać o historii tych inwestycji.    

Pekin

Pekin ma dzisiaj 8 linii metra. To w sumie 200 km torów, które łączą 123 stacje. Pierwszy odcinek pierwszej linii metra w Pekinie ruszył w 1969 roku i przez osiem lat dostępny był to tzw. użytku służbowego. Dopiero potem metro stało się osiągalne dla wszystkich. W kontekście organizacji igrzysk olimpijskich (2008) Pekin był krytykowany za słabą komunikację miejską. Ale dało się temu zaradzić – tuż przed igrzyskami uruchomiono jednocześnie aż trzy nowe linie metra. Rok po igrzyskach ruszyła kolejna linia. Ale to nie koniec – plany są takie, że do 2015 roku pekińskie metro będzie miało długość ponad 560 km. Trasy mają być podzielone na 19 linii, na których będzie 420 stacji metra.

Kunming

Kunming jest stolicą chińskiej prowincji Yunnan. Inwestycja podziemnej kolei zaplanowana jest na 6 linii, które będą kompletne w roku 2018. Budowa metra w Kunming rozpoczęła się w roku 2010 i w roku 2013 mają być już gotowe dwie linie – pierwsza ma 34 km, druga 22 km. Jak widać po zaplanowanych terminach, Chińczykom nie sprawiają trudności takie przecież niełatwe budowy.

Singapur

Plan budowy metra w Singapurze pojawił się w 1967 roku, ale dopiero dwadzieścia lat później oddano do użytku pierwsze odcinki pierwszej linii metra. Dzisiaj Singapur ma 4 linie z 79 stacjami. Sieć metra ma ponad 129 km. Wkrótce będzie dłuższa, bo trwa rozbudowa starych linii i w planach jest jeszcze budowa nowej.

Valencia

Valencia w Wenezueli ma stosunkowo młode metro. Tworzą je obecnie dwie linie metra. Pierwszą trasę uruchomiono   w 2006 roku. Metro w Valencii jest nadal w rozbudowie. Po zakończeniu tej inwestycji, co planowane jest w roku 2020, metro w Valencii będzie  miało 7 km i 31 stacji.

Lizbona

Pierwszą linię metra w Lizbonie oddano do użytku w roku 1959 (po czterech latach budowy). Dzisiaj na sieć kolei podziemnej Lizbony składają się cztery linie długości 39 km, na których znajduje się 46 stacji.

Ateny

Pierwsza linia metra w Atenach należy do najstarszych – otwarto ją w 1904 roku. Potem długo nic się nie działo. Dopiero wybór Aten na gospodarza igrzysk olimpijskich spowodował rozbudowę sieci. Na cztery lata przed igrzyskami, czyli w 2000 roku uruchomiono dwie kolejne linie. Ateny mają więc dzisiaj trzy linie metra – przy torach długości 77 km zbudowano 60 stacji.

Monachium

W Monachium plany budowy metra pojawiły się w 1905 roku. Rozpoczęto wówczas budowę pierwszej linii, ale trudności techniczne zahamowały inwestycję i w efekcie końcowym powstała nietypowa linia, której torowisko łączyło się z siecią tramwajową. O rozbudowie metra pomyślano w Monachium dopiero w połowie lat 60. ubiegłego stulecia, a i znowu kołem zamachowym tej inwestycji okazały się igrzyska olimpijskie (1972). Na rok przed tą największą sportową imprezą oddano 12-kilometrowy odcinek nowej linii metra. Dzisiaj metro w Monachium ma 124 stacje na 6 liniach, których długość ma ponad 103 km.

Rijad

Arabia Saudyjska zachwyca ostatnio rozmachem w budowie ciekawych budynków oraz infrastruktury. Metro w Rijadzie jest tego przykładem. Jeszcze nie rozpoczęła się budowa tego metra, ale już wiadomo, że będzie ono miało  z sześć linii i 180 km długości. Na początek powstaną dwie linie (66 km) – wykonawca, który wygra przetarg, będzie miał na to 3 lata. Niezwykle spektakularny jest projekt najważniejszej, centralnej stacji wszystkich linii metra w Rijadzie - King Abdullah Financial Disctrict Metro Station, który pochodzi z pracowni Zahy Hadid ( cztery kondygnacje, sześć peronów, dwa poziomy podziemnych parkingów, a to wszystko w obiekcie o powierzchni 20 tys. m2).

Moskwa

W Moskwie pierwszą linię metra uruchomiono w 1935 roku, chociaż pomysł jego budowy narodził się już w roku 1901. Od uruchomienia pierwszej linii co jakich czas uruchamiano kolejną. Najnowszą linię (5,5 km) udostępniono użytkownikom w 2003 roku.  W 2012 roku trzy istniejące linie ruszyły nowymi, rozbudowanymi trasami. Najdłuższa linia moskiewskiego metra ma 25 km, a wszystkie mają długość prawie 314 km. Metro w Moskwie ma 188 stacji.

Warszawa

Warszawskie metro – o zgrozo, jedyne w Polsce! -  też było planowane już w latach 20. ubiegłego stulecia, ale do wojny niewiele z tych planów wynikło. Potem powrócono do tematu w latach 50 i nawet od strony Pragi rozpoczęto budowę tunelu pod Wisłą. Prace przerwano w roku 1957. Inwestycję przygotowano ponownie i ruszono z budową dopiero w roku 1983. Budowa I linii metra w Warszawie trwała równo 25 lat. Być może to światowy rekord. Linia ta ma 23,1 km długości i 21 stacji. Trwa już budowa II linii warszawskiego metra, która docelowo będzie miała około 31 km. Na razie budowany jest 6-kilometrowy odcinek centralny tej linii, który połączy brzegi Wisły. na poczatek wybudowanych zostanie 7 stacji.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej