Drogi w Polsce. Niedokończone odcinki dróg ekspresowych i autostrad przejmują nowi wykonawcy

2014-08-12 17:35
betonowa nawierzchnia droga s8
Autor: GDDKiA Ze względu na znaczną ilość obiektów mostowych i przepustów na trasie głównej S8, największą trudnością dla wykonawcy, firmy Astaldi, był transport mieszanki betonowej i ciągłe ustawianie zespołów roboczych maszyn układających.

Przyzwyczailiśmy się do trudności przy budowie dróg w Polsce i rozkopane inwestycje już nie robią na nikim wrażenia. GDDKiA systematycznie ogłasza kolejne przetargi na niedokończone odcinki dróg ekspresowych i autostrad. Chcąc zmniejszyć ryzyko niepowodzenia inwestycji drogowych, GDDKiA zmieniła politykę przetargową i obecnie zleca zadania na dużo krótsze niż kiedyś odcinki.

Drogi ekspresowe w Polsce ciągle nie mogą się doczekać na uroczyste przecinanie wstęgi. Z zatwierdzonych przez Radę Ministrów w 2009 roku ponad 5000 km kierowcy obecnie mogą korzystać z około 1000 km.

Chcąc zmniejszyć ryzyko niepowodzenia inwestycji drogowych GDDKiA zmieniła sposób ogłaszania przetargów. W tej chwili wykonawcy dostają do budowy odcinki od kilku do kilkunastu kilometrów.

15 kilometrów drogi ekspresowej S69 z Bielska-Białej do Żywca dla katowickiego oddziału GDDKiA wybuduje, a właściwie dokończy Mota Engil Central Europe. Poprzednim wykonawcą było konsorcjum Polimeksu-Mostostalu i słowackiego Doprastavu. GDDKiA chce mieć gotowy ten odcinek za 9 miesięcy.

Drogę ekspresową S7 na odcinku Jędrzejów - granica województw świętokrzyskiego i małopolskiego zbuduje konsorcjum Budimeksu i Ferrovial Agroman.

Droga ekspresowa S8 na odcinku Warszawa - Białystok o długości 15,4 km (trasa od istniejącej obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa do Mężenina) będzie gotowa za 22 miesięce. Społka Astaldi podpisała kontrakt z podlaskim oddziałem GDDKiA. Generalna dyrekcja w najbliższych latach obiecuje również realizację całej S8 na terenie województwa podlaskiego. Trwają przetargi na wykonanie dwóch pozostałych odcinków S8 na Podlasiu: od granicy województwa do obwodnicy Zambrowa i Wiśniewa oraz od Mężenina do Jeżewa.

Konsorcjum firm Budimex i Heilit + Woerner sp. z o.o. podpisało z wrocławskim oddziałem GDDKiA umowę na projekt i budowę 15- kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S5 od węzła Korzeńsko w kierunku Wrocławia.Wykonawca ma 2,5 roku na wykonanie zadania.

Obwodnica Gorzowa Wielkopolskiego w ciągu drogi ekspresowej S3 zostanie rozbudowana przez hiszpańską spółkę Dragados. Chodzi o wybudowanie drugiej jezdni obwodnicy miasta o długości 11,6 km. Termin wykonania to 22 miesiące.

Pol-Aqua podpisała kontrakt na dokończenie budowy obwodnicy Szczuczyna (woj. podlaskie) w ciągu planowanej drogi ekspresowej S61. Pol-Aqua dokończy inwestycję po hiszpańskiej firmie FCC Construccion. Na dokończenie 8 km obwodnicy Szczuczyna Pol-Aqua dostała 13 miesięcy.

Miastom potrzebne obwodnice

Gdy GDDKiA ogłasza kolejne przetargi, samorządy finansują budowę obwodnic. W oczekiwaniu na zachodnią obwodnicę miasta (za część robót odpowiada hiszpańska spółka Dragados) Lublin przebudowuje ulicę Poligonową. Nowa dwujezdniowa ulica z 4 pasami ruchu długości 8,4 km będzie dojazdem do obwodnicy Lublina. Budowa trzeciej ulicy dojazdowej do obwodnicy ma potrwać rok. Wykonawcą tej przebudowy jest Przedsiębiorstwo Robót Drogowych Lubartów. Na budowę zachodniej obwodnicy Lublina, w ciągu drogi ekspresowej S19 na odcinku od węzła Lublin Sławinek (nazwa robocza Dąbrowica) do połączenia z istniejącą DK19 w Konopnicy, kontrakt ma być podpisany pod koniec 2014 roku.

Obwodnica Krakowa, czyli 4,5-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, który ma przejąć ruch tranzytowy przez Kraków ciągnący obecnie do A4 drogą krajową nr 79, zbuduje konsorcjum firm Strabag i Heilit+Woerner. Wykonawca ma 27 miesięcy na połączenie ulic Rybitwy i Igołomskiej, budowę wiaduktów, przepustów, 700-metrowego podwójnego mostu przez Wisłę oraz dwóch węzłów drogowych.

Autostrady w Polsce mają się lepiej?

W roku 2009 rząd obiecał prawie 2000 km autostrad, z prawie połowy możemy już korzystać. Coraz lepiej wygląda autostrada A4 - GDDKiA zapowiada w najbliższym czasie oddanie kolejnych odcinkow. Na autostardzie A1 w maju 2014 roku został otwarty most w Mszanie. Po Alpine Bau most dokończyło polskie Przedsiębiorstwo Usług Technicznych INTERCOR z Zawiercia.

Niestety, szybko budowane na EURO 2012 autostrady w Polsce już wymagają remontów. To chyba oznacza, że nie zabraknie pracy firmom wykonawczym.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej