Czy w Świnnej Porębie jest najdłuższy most kolejowy w Polsce?

2017-07-26 19:49
Most kolejowy w Dąbrówce
Autor: PKP PLK

26 lipca 2017 r. minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk towarzyszył premier Beacie Szydło w otwarciu zbiornika retencyjnego w Świnnej Porębie na Skawie w Małopolsce. W czasie uroczystości minister poinformował, że w ramach tej inwestycji powstał „najdłuższy most kolejowy w Polsce”. Sprawdziliśmy, jak jest naprawdę.

Most w Świnnej Porębie
Autor: PKP PLK 400-metrowy most kolejowy w Zembrzycach nad Skawą budowała firma Skanska.

Z relacji PAP wynika, że w czasie otwarcia zbiornika retencyjnego w Świnnej Porębie min. Andrzej Adamczyk dziękował kolejarzom za ich wkład w tę inwestycję.

– 1/4 kosztów realizacji tej inwestycji, czyli 519 mln zł, to koszt przebudowy linii kolejowej, która prowadzi do Zakopanego. To najdłuższy w Polsce most kolejowy – cytuje PAP Adamczyka. – Drugi most, również tutaj zrealizowany, o długości 234 m, to linia kolejowa, która już na tym odcinku przystosowana jest do przejazdu pociągów osobowych z prędkością 120 km/h, a w przypadku pociągów towarowych 80 km/h – dodał min. Andrzej Adamczyk w swoim wystąpieniu.

Otwarcie zbiornika retencyjnego w Świnnej Porębie
Autor: P. Tracz / KPRM Na zdjęciu od lewej: minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, premier Beata Szydło i minister ochrony środowiska Jan Szyszko.

Mosty w okolicach Świnnej Poręby mają ponad 2 lata

Okazuje się, że oba te mosty kolejowe zostały oddane do użytkowania w grudniu 2014 r. po około trzech latach budowy. Inwestorem był Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie, a sfinansował ją Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nową linię kolejową wraz z mostami przekazano PKP Polskim Liniom Kolejowym (PKP PLK). Dodajmy, że wykonawcą była firma Skanska.

„Całość zakończonych właśnie prac kosztowała 514,4 mln zł, co stanowi nieomal ¼ całej kwoty przeznaczonej na budowę zbiornika i zapory – z inwestycjami towarzyszącymi” – informował w komunikacie prasowym krakowski RZGW. W PKP PLK sprecyzowano, że „tor kolejowy na odcinku Stryszów – Sucha Beskidzka przebiega m.in. po nowym nasypie hydrotechnicznym i czaszy zbiornika wodnego. Na trasie wyposażonej w nową sieć trakcyjną zbudowano dwa mosty. W Dąbrówce nad rzeką Stryszawka powstała 4-przęsłowa, 234 m przeprawa o wysokość 27 m. Większy prawie 400-metrowy most zbudowano w Zembrzycach nad Skawą. Ten 7-przęsłowy obiekt, na 24 m podporach jest największym tego typu obiektem w Małopolsce.

A który most kolejowy jest najdłuższy w Polsce?

Według Wikipedii, jest to most drogowo-kolejowy im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu na dolnej Wiśle. Jest to most stalowy, kratownicowy, składający się z 11 przęseł o rozpiętościach 100 m. Jego długość wynosi 1098 m. Most znajduje się ok. 7 km na północ od mostu autostradowego pod Grudziądzem i 34 km na południe od kolejnego mostu pod Kwidzynem.

Najdłuższy most w Polsce – czy wiesz który to jest?

Most kolejowy w Grudziądzu
Autor: Mapy Google Most drogowo-kolejowy im. Bronisława Malinowskiego w Grudziądzu ma  1098 m długości.

Quiz. Rodzaje mostów i rekordy długości. Sprawdź swoją wiedzę.

Najdłuższe mosty w Polsce

Pytanie 1 z 7
Najdłuższy most drogowy (z estakadami)
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej