Południowa Obwodnica Warszawy. Tunel w ciagu POW otwarty! Cała obwodnica gotowa

2021-12-20 12:23
Południowa Obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Południowa Obwodnica Warszawy przejezdna od 20 grudnia 2021

Południowa Obwodnica Warszawy to trasa S2 na odcinku węzeł Puławska-węzeł Lubelska. Przekładane kilka razy oddanie POW do użytku miało swój finał w poniedziałek, 20 grudnia 2021. Kierowcy w końcu pojechali tunelem pod Ursynowem. Tym samym w końcu przejezdna jest cała Południowa Obwodnica Warszawy.

Spis treści

  1. Koniec budowy Południowej Obwodnicy Warszawy
  2. Problemy z Południową Obwodnicą Warszawy
  3. Film z przejazdu testowego ostatnim odcinkiem POW
  4. Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji
  5. Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki
  6. Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka
  7. Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Koniec budowy Południowej Obwodnicy Warszawy

Budowa Południowej Obwodnicy Warszawy w końcu dobiegła końca. Pierwsi kierowcy pojechali tunelem pod Ursynowem w ciągu Południowej obwodnicy Warszawy w poniedziałek 20 grudnia około południa. Na otwarciu obecny był premier Mateusz Morawiecki.

Problemy z Południową Obwodnicą Warszawy

Długo trwały testy i odbiory techniczne tunelu w ciągu POW. W ich trakcie pojawiały się kolejne problemy. GDDKiA wykryła nieprawidłowości w nawierzchni betonowej ułożonej poza tunelem pod Ursynowem. Dokładnie chodzi o 400-metrowy odcinek trasy głównej po wschodniej stronie węzła Ursynów. Jak informowała GDDKiA, wskazany odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy nie spełniał warunków mrozoodporności. Wykonawca tego fragmentu POW został zobowiązany do rozbiórki nawierzchni, a następnie położenia nowej.

Kolejnym problemem okazał się niewłaściwie działający w tunelu pod Ursynowem system wentylacji, przez co przeprawy nie odebrali strażacy. Problem z wentylacją pojawił się również podczas drugiego odbioru przez PSP. Strażacy ponownie wydali opinię negatywną i odmówili odbioru inwestycji.

Przy trzecim podejściu strażaków wreszcie się udało. 3 grudnia PSP wydała pozytywną opinię dla tunelu S2 POW.

Film z przejazdu testowego ostatnim odcinkiem POW

Przypomnijmy, że od 22.12.2020 kierowcy mogą przejechać ponad 15 kilometrowym odcinkiem drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Warszawa Wilanów a Lubelska, z nowym mostem na Wiśle. Udostępnione zostały również kolejne relacje ruchu na węźle Lubelska, które połączyły autostradę A2 oraz drogi ekspresowe S2 i S17.

Kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po trzy pasy ruchu, a na moście po cztery pasy ruchu. Na trasę można dostać się poprzez cztery węzły: Warszawa Wilanów, Wał Miedzeszyński, Patriotów oraz Lubelska. Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, jak i w oparciu o przepisy prawa (zachowanie odpowiedniej odległości między węzłami czy też obszarem łączenia się ruchu tranzytowego z lokalnym) obowiązuje ograniczenie prędkości do 100 km/h. Drugim ograniczeniem jest zakaz poruszania się tym odcinkiem dla samochodów powyżej 3,5 tony. To efekt uzgodnień z m.st. Warszawa.

Na węźle Lubelska kierowcy mogą wjechać z S2 POW na A2 w kierunku Mińska Mazowieckiego i odwrotnie, korzystając z ponad 1,5 km trasy głównej łączącej ekspresówkę z autostradą. Udostępnione zostały również łącznice umożliwiające zjazd z S2 w kierunku Lublina. Zamknięte są natomiast łącznice zjazdowe i wjazdowe z węzła Lubelska w kierunku Zakrętu i odwrotnie, zarówno od strony Wilanowa jak i Mińska Mazowieckiego. Bez zmian pozostała organizacja ruchu na przyszłej S17 w obrębie węzła Lubelska, gdzie kierowcy korzystają z zachodniej jezdni w obu kierunkach. Jadąc od strony Lublina, można jednak wjechać łącznicą węzła na S2 POW w kierunku Wilanowa.

Południowa Obwodnica Warszawy - informacje o inwestycji

Roboty budowlane na trasie Południowej Obwodnicy Warszawy rozpoczęły się 21 czerwca 2017. Budową zajęło się konsorcjum firm Gülermak i Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów (PBDiM) z Mińska Mazowieckiego. Kontrakt przewiduje też budowę Mostu Południowego długości 1,5 km i szerokości 42 m oraz dwóch pochylni zapewniających komunikację między ścieżką rowerową na Wale Zawadowskim, a ścieżką rowerową na moście.

Inwestorem budowy Południowej Obwodnicy Warszawy (czyli drogi ekspresowej S2) jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). W ramach zadania wybudowane zostaną m.in. tunel pod Ursynowem, most przez Wisłę i kilka węzłów drogowych. Budowa została podzielona na trzy zadania: „A” od węzła „Puławska” do węzła „Przyczółkowa”, „B” od węzła „Przyczółkowa” do węzła „Wał Miedzeszyński” i „C” od węzła „Wał Miedzeszyński” do węzła „Lubelska”.

Podział Południowej Obwodnicy Warszawy na trzy odcinki

Podstawowym zadaniem Południowej Obwodnicy Warszawy będzie obsługa ruchu w stolicy. Liczne węzły z układem ulic miejskich mają usprawnić komunikację pomiędzy dzielnicami miasta. Budowę Południowej obwodnicy Warszawy podzielono na trzy odcinki, które realizowane są niezależnie.

  • I. Zachodni odcinek trasy POW zaczyna się tuż za węzłem "Konotopa", położonym niedaleko miasta Piastów na końcu zachodniego wlotu autostrady A2 do Warszawy, a kończyć przed węzłem "Lotnisko", zlokalizowanym na granicy Dawid i Ursynowa-Krasnowoli.
  • II. Środkowy odcinek trasy POW od ul. Puławskiej do węzła "Lotnisko" oraz trasa N-S (S79) od węzła "Lotnisko" do ul. Marynarskiej pełnią rolę dojazdu do Lotniska Chopina na Okęciu.
  • III. Wschodni odcinek trasy POW połączy węzeł "Puławska" ze wschodnim wylotem autostrady A2 z Warszawy w kierunku Siedlec oraz z szosą lubelską (przyszłą S17), gdzie w rejonie Góraszki koło Wiązowny powstanie węzeł "Lubelska".

Filmowa wizualizacja Południowej Obwodnicy Warszawy z lotu ptaka

Mapa Południowej Obwodnicy Warszawy

Południowa obwodnica Warszawy
Autor: GDDKiA Przebieg południowej obwodnicy Warszawy Link: Kliknij i powiększ

Dodajmy, że Ministerstwo Infrastruktury i podległa mu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) zapowiedziały budowę dużej obwodnicy Warszawy, która ma przebiegać kilkadziesiąt kilometrów od stolicy.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej