Niektóre drogi i autostrady będą kończone po EURO 2012

2012-01-02 12:10
Rok 2011 napędzany EURO 2012
Autor: Min. Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej

Plan budowy autostrad i dróg ekspresowych, które będą naszą wizytówką na EURO 2012 rząd ogłosił w 2007 roku. Polska zachłysnęła się w zachwycie, bo plan był niezwykle ambitny - w 2012 roku będziemy mieć 1605 km nowych autostrad i 2418 km nowych dróg ekspresowych, które zapewnią dobre połączenie z Gdańskiem, Warszawą, Wrocławiem i Poznaniem. Nie wszystko udało się zrealizować na czas i w takim zakresie jak planowano, ale i tak przy budowie polskich dróg i autostrad znalazła się praca dla firm budowlanych z całej Europy i nie tylko...

Drogi ekspresowe i autostrady w Polsce

Rzeczywistość zweryfikowała pierwotny plan budowy autostrad oraz dróg ekspresowych i na EURO 2012 będzie gotowa mniej więcej połowa. Ale jak dużo mimo wszystko się zmieniło, warto wspomnieć, że jeszcze w 2007 roku długość wszystkich odcinków autostrad wynosiła ok. 670 km, a dróg ekspresowych ok. 300 km.

Od tamtego czasu podpisano umowy na budowę 1950 km dróg krajowych, w tym na: 783 km autostrad, 1167 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.
Do ruchu oddano już 298 km autostrad, 443 km dróg ekspresowych, 153 km obwodnic i 546 km dróg po przebudowie.

W budowie (na koniec roku 2011) było 643 km autostrad, 631 km dróg ekspresowych i 86 km obwodnic. Średnia cena wybudowania drogi (autostrady, drogi ekspresowej, obwodnicy bądź wzmocnienia i przebudowy) wynosi obecnie 32,9 mln zł, co w porównaniu z poprzednimi latami jest mniej o ponad 40%.

Na EURO 2012 zabraknie niektórych strategicznych połączeń drogowych, ale przecież to nie na Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej je budujemy. Na pewno wykonawcy będą chcieli oddać do użytku do połowy roku 2012 jak najwięcej nowych połączeń drogowych, reszta będzie wykańczana już po EURO 2012, chociaż może już nie na taką skalę i nie w takim tempie, co tylko wyjdzie jakości tych inwestycji na dobre.

W styczniu 2011 roku rząd uchwalił wieloletni „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”. Jest to m.in. lista priorytetowych zadań inwestycyjnych, które mają zostać rozpoczęte do roku 2013 i zakończone w najpóźniej w 2015 roku. Limit wydatków na te inwestycje ustalono na poziomie około 82 mld zł (tylko na projekty realizowane w systemie tradycyjnym – bez projektów PPP).

Drogi lokalne - kolejna edycja "schetynówek"

Zaczną też być budowane i przebudowywane drogi lokalne, które do roku 2012 nie były traktowane priorytetowo. We wrześniu 2011 roku rząd zdecydował, że będzie nadal pomagał w budowie dróg lokalnych - w roku 2012 przekaże samorządom 200 mln zł, a w latach 2013-2015 będzie to 3 mld zł (1 mld w każdym roku). Ocenia się, że przy takim finansowaniu jest szansa, by do końca 2015 roku ok. 13 000 km dróg lokalnych zostało zbudowanych, przebudowanych lub wyremontowanych. W 2012 roku może to być ok. 850 km dróg lokalnych.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej