Ruszyły przetargi na brakujące odcinki autostrady A1 i zachodnią obwodnicę Łodzi

2017-06-29 14:19
Autostrada A1 mapa Łódź
Autor: GDDKiA

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk ogłosił 28 czerwca 2017 r. przetargi na pięć odcinków brakującego fragmentu autostrady A1 między Tuszynem a Częstochową. Adamczyk liczy, że cała autostrada będzie gotowa w 2021 r. - Ale nie będę się o to zakładał – zastrzegł minister.

Do zakładu nawiązali dziennikarze, którzy przypomnieli, jak jeden z poprzednich wiceministrów - Radosław Stępień - założył się z nimi, że do EURO 2012 autostrada A1 będzie gotowa w całości (ok. 570 km). Stępień zakład przegrał i przejechał na rowerze prawie 200 km po nieistniejącym odcinku tej trasy ze Strykowa do Pyrzowic. Trzeba przypomnieć, że budowa autostrady A1 ma szczególnie (w porównaniu z innymi) bogatą historię – były błędy, afery, niedotrzymane terminy, nieudane przetargi. Ale od tamtych wydarzeń zmieniają się cały czas warunki udzielania drogowych zamówień publicznych (m.in. umowy na krótsze odcinki, budowa w systemie „projektuj i buduj”) i kontrola realizacji tych inwestycji(jakościowa i pod kątem płatności na linii generalny wykonawca – podwykonawca) przez GDDKiA oraz resort budownictwa.

Ostatnie odcinki autostrady A1

Żeby autostrada A1 połączyła Trójmiasto z granicą polsko-czeską w Gorzyczkach, min. Adamczyk uruchomił procedury przetargowe dla ostatnich 5 odcinków, których łączna długość wynosi ponad 80 km:
A – Tuszyn (bez węzła) – Piotrków Tryb. Południe (z węzłem), długość 15,9 km
B – Piotrków Tryb. Południe (bez węzła) – Kamieńsk (z węzłem), długość 24,2 km
C – Kamieńsk (bez węzła) – Radomsko (z węzłem), długość 16,7 km,
D – Radomsko – granica woj. łódzkiego/śląskiego, długość 7 km,
E – granica woj. łódzkiego – Rząsawa (bez węzła), długość 16,9 km
Postępowanie będzie prowadzone w trybie przetargu nieograniczonego.

Przekazany do przetargu odcinek A ma mieć częściowo dwie jezdnie po dwa pasy ruchu i fragment (między węzłem Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe) po cztery pasy ruchu w każdym kierunku, tak jak obecnie. Najistotniejsza zmiana będzie dotyczyła odcinków: B, C i D, czyli obecnego odcinka drogi krajowej nr 1. W miejsce dwóch pasów ruchu w każdym kierunku pojawią się po trzy pasy dla każdej jezdni. Znikną wszystkie jednopoziomowe skrzyżowania, a w miejscach połączenia autostrady A1 z najważniejszymi szlakami regionu pojawią się węzły bezkolizyjne (w Kamieńsku i Radomsku). Przekrój nowej autostrady będzie się składał z 2 jezdni, każda po 3 pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego szerokości 5 m.

Z kolei na terenie woj. śląskiego (odcinek E) przekrój budowanej autostrady składać się będzie z 2 jezdni z nawierzchni betonowej, każda po 3 pasy ruchu szerokości 3,75 m każdy, pasa awaryjnego o szerokości 3 m i pasa dzielącego szerokości 5 m. W ciągu autostrady wybudowany również zostanie jeden węzeł autostradowy w Mykanowie oraz 16 obiektów inżynierskich, w tym 1 most, 4 wiadukty w ciągu autostrady, 4 wiadukty nad autostradą, 3 duże przejścia dla zwierząt nad autostradą, 4 przejazdy gospodarcze.

Zobacz, ile można zarobić w roku 2017 na budowie dróg >>

Obwodnica Łodzi

Do przetargu została skierowana również Zachodnia Obwodnica Łodzi w ciągu drogi S14, która jest ważnym ogniwem A1.

– Kierujemy do przetargu drogę ekspresową S14, stanowiącą Zachodnią Obwodnicę Łodzi, co pozwoli na domknięcie ringu wokół tego miasta – zakomunikował minister Andrzej Adamczyk.
Inwestycja będzie realizowana w formule „projektuj/optymalizuj i buduj” i została podzielona na dwa odcinki: I – węzeł „Lublinek” – węzeł „Łódź Teofilów” II – „Łódź Teofilów” (bez węzła) – DK91 miejscowość Słowik. Jak zapowiada MIB, przyszły wykonawca otrzyma projekt, decyzję ZRID, przygotowaną wcześniej dokumentację oraz PFU i na tej podstawie będzie mógł zrealizować zadanie. Będzie ono polegało na przygotowaniu niezbędnej dokumentacji technicznej i projektowej oraz na wybudowaniu odcinka drogi ekspresowej długości do 28,5 km (zależnie od przyjętych przez wykonawcę rozwiązań). Zakres zadania obejmuje m.in.: budowę dwujezdniowej trasy o nawierzchni bitumicznej wraz z przynależną infrastrukturą techniczną, w tym: węzłów drogowych, budowę kilkudziesięciu wiaduktów i mostów, przebudowę odcinków dróg istniejących w zakresie kolizji z drogą ekspresową, budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz likwidację licznych kolizji z istniejącą infrastrukturą techniczną.
Przypomnijmy, że na początku roku tego roku, unieważniono przetarg na obwodnicę Łodzi, bo najtańsza oferta opiewała na kwotę o 264 mln wyższą niż to przewidywał kosztorys inwestorski.

Autostrada A1
Autor: GDDKiA
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej