Inżynier o inwestycjach na EURO 2012

2011-07-22 17:30
Budowa mostów i wiaduktów na odcinku Łagrów - Jordanowo
Autor: www.autostrada-a2.pl Budowa mostów i wiaduktów na odcinku Łagrów - Jordanowo

EURO 2012 coraz bliżej. Atmosfera wokół inwestycji szykowanych na piłkarskie mistrzostwa robi się coraz gęściejsza, bo wszystkie znalazły się pod obstrzałem opinii publicznej i mediów. Już wiadomo, że całego planu nie da się wykonać. O tym, dlaczego infrastruktura w Polsce nie udaje się na czas, tym razem wypowiada się w ankiecie inżynier... 

Sondaż na temat "Co Twoim zdaniem w największym stopniu wpływa na opóźnienia w przygotowaniach infrastruktury do EURO 2012?" przeprowadził Bank Danych o Inżynierach (BDI) w czerwcu 2011 roku.
Gdy swego czasu zaprezentowano ambitne plany inwestycji na EURO 2012 od razu pojawiły się wątpliwości, czy w cztery lata uda się nadgonić dekady zaległości inwestycji w infrastrukturę. Inwestycje ruszyły w różnym tempie, i z różnymi problemami, ale już wiadomo, że wiele zadań nie będzie zrealizowanych przed piłkarskimi mistrzostwami. Co jest przyczyną takiego stanu rzeczy, co tak naprawdę wpływa na opóźnienia w przygotowaniu infrastruktury na Euro? O to w sondzie BDI zapytał inżynierów.

Prawo zamówień publicznych

Inżynierowie biorący udział w sondzie, jako najczęstszą przyczynę opóźnień w przygotowywaniu infrastruktury na EURO 2012 wskazali zbyt rozbudowane i skomplikowane procedury przetargowe. Takiej odpowiedzi udzieliło 48,9% badanych. Najczęstszym kryterium stosowanym przy wyborze wykonawcy inwestycji jest, według przepisów ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2004 Nr 19, poz. 177 z pn. zm.) najniższa cena. Czy jednak owa najniższa cena wiąże się z jakością usług?

Firmy budowlane

Na brak doświadczenia firm w budowie specjalistycznych obiektów użytku publicznego wskazalo 17% specjalistów wskazało. Budowa stadionu piłkarskiego, czy nowoczesnej autostrady to nie lada wyzwanie dla wykonawców takich projektów. Brak doświadczenia połączony z ograniczonymi środkami finansowymi ma na pewno wpływ na opóźnienia w oddawaniu nowych dróg do użytku. Firmy budowlane deklarowały co prawda, że mają jeszcze niewykorzystane moce, ale generalnie wiadomo, że brakuje im ludzi w określonych specjalnościach.

Wyspecjalizowany inżynier w deficycie

Brak wyspecjalizowanej kadry inżynierskiej to według 10,6% głosujących kolejny powód opóźnień. Tak mały procent głosów może świadczyć o tym, iż wyspecjalizowany inżynier nie dostrzega problemu. Z drugiej strony firmy budowlane wciąż dają ogłoszenia - poszukiwany inżynier specjalista. Szczególnie widać to w dziedzinie budownictwa, w której możemy znaleźć dużo wykwalifikowanych i doświadczonych osób. Problemem może być jednak właściwe wykorzystanie potencjału jaki drzemie w inżynierach i stąd mogą brać się problemy przy wykonywaniu inwestycji.

Ochrona środowiska

Opóźnienia wynikające z wymogów prawa środowiskowego i polityki ekologicznej to powód, który wskazało najmniej inżynierów (9,5%). Nie jest to problem na wyrost, ponieważ przepisy prawa europejskiego i prawa polskiego są bardzo restrykcyjne w odniesieniu do polityki ekologicznej. Za przykład może posłużyć budowa stadionu Baltic Arena w Gdańsku, gdzie podczas wykonywania prac ziemnych natrafiono na tony zanieczyszczeń po nieistniejącej już garbarni. Odpady trzeba było usunąć ponieważ były zagrożeniem dla zdrowia ludzkiego. Takie sytuacje również mogą mieć wpływ na opóźnienia inwestycji.

Reasumując, wybór Polski i Ukrainy jako organizatorów Mistrzostw Europy, dał nam wszystkim nie tylko radość i szansę rozwoju, ale także uwypuklił wiele problemów z jakimi muszą się zmagać uczestnicy projektów inwestycyjnych. Budowa i przygotowanie infrastruktury to zawsze bardzo duże i poważne przedsięwzięcia, które wymagają szczególnej uwagi oraz ogromnego zaangażowania.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej